Neologismele din titlul articolului – metrosexual, hipster, mandrogin, mainstream – fac parte din acelaşi câmp semantic şi au fost asimilate rapid, în limba română actuală, chiar dacă nu toate figurează deocamdată în dicţionare. Un câmp semantic, in general vorbind, cuprinde toate cuvintele care denumesc realităţi înrudite, apropiate. De exemplu, din câmpul semantic al obiectelor de şezut fac parte cuvinte precum scaun, fotoliu, canapea, taburet etc., din capul semantic al timpului fac parte cuvinte precum secundă, minut, oră, lună, an etc. Metrosexual, hipster, mandrogin, mainstream aparţin câmpului semantic al tipologiilor masculine, asociate tendinţelor contemporane, definite prin înfăţişare, atitudine în diverse împrejurări mai mult sau mai puţin mondene, vestimentaţie, comportament etc.

Metrosexualul – termen apărut în Anglia (metro = urban), în 1994 – denumeşte o tipologie masculină care a prins contur în ultimii 15- 20 de ani, caracterizată printr-o cochetărie excesivă, aproape feminină. Acest tip de bărbat frecventează saloanele de înfrumuseţare, pentru epilat, pensat, manichiura, pedichiură, tuns, ras, bronzat etc. Poate fi heterosexual (este interesat de sexul opus) sau poate avea o altă orientare sexuală.

Termenul hipster, împrumutat tot din limba engleză, denumeşte nu numai o tipologie masculină, dar şi o subcultură a unor tineri din mediul urban, care a început să se afirme prin anii 1990. Hipsterul este preocupat de “ultima modă” (poartă eşarfa şi pălărie, pantaloni skinny, cămaşă în carouri, bretele, papion, hanorac, tatuaje, ochelari Ray-Ban Wayfarer, geantă mare pe umăr, cameră foto Polaroid sau vintage, obligatoriu iPhone, căşti mari etc.), susţine că este nonconformist, independent, preferă muzica indie, iar sexualitatea este considerată o problemă de opţiune (hipsterul este heterosexual, dar vrea să fie considerat “gay friendly”).

Mandroginul este nelipsit din sala de fitness, are adevărate ritualuri de îngrijire corporală (inclusiv epilarea tuturor zonelor de la gât în jos), idolul lui este Cristiano Ronaldo.

Mainstream este termenul care, în general, denumeşte ceea ce este comun, dar, când este vorba de imaginea masculină, acesta este un tip care are ca marcă distinctivă mustaţa/barba – imagine inspirată de mişcarea Movember, care, în fiecare an, atrage bărbaţi care, cel puţin pentru o lună (noiembrie), îşi lasă mustaţă, scopul fiind de a atrage atenţia şi de a strânge fonduri pentru campanii de prevenire a cancerului de prostată.

Tind să devină uzuali şi alţi termeni precum: metroemotionalul (sentimental, preocupat de spiritualitate), retrosexualul (un macho clasic, fără cochetării), tehnosexualul (obsedat de tehnologie, neinteresat de aspectul său), vitalsexualul (care îşi afişează virilitatea, chiar dacă este trecut de prima tinereţe), sapiosexualul (tip Woody Allen, considerând că inteligenta este punctul lui forte).

vola.ro%20

LĂSAȚI UN MESAJ