Decizia de construire a Catedralei Ortodoxe „Adormirea Maicii Domnului” a fost luată la scurt timp după ce, la 18 iulie 1921, s-a reînfiinţat Episcopia Vadului, Feleacului şi Clujului.

Catedrala s-a dorit a fi un simbol românesc al Ardealului, spre a întări nou-înființata Episcopie după înfăptuirea Marii Uniri. A primit, simbolic, hramul „Adormirea Maicii Domnului”. Lucrarea Episcopului Ivan a fost însă finalizată în 2000, prin grija Înalt Prea Sfinţiei Sale, Arhiepiscop Bartolomeu Anania, când s-au construit elementele care figurau în planul iniţial, dar au fost efectuate şi o serie de reparaţii necesare ca urmare a amprentei trecerii timpului. Un an mai târziu, s-a decis înzestrarea Catedralei cu o monumentală iconografie în stil mozaic, executată, cu mozaic de Murano, de către o echipă de artişti ieşeni condusă de pictorul bisericesc Virgil Moraru.

O parte din această lucrare este terminată: altarul, arcada de deasupra soleii, cele două abside ale naosului şi icoana hramului. Cu toate că făcea parte dintr-un ansamblu mai complex, grandios, prevăzut să includă şi un mausoleu, s-a renunţat la idee din motive financiare. Construcţia însăşi a durat 10 ani, între 1923-1933, sub conducerea episcopului Nicolae Ivan, şi nefiind pe deplin terminată la sfinţirea ei din cauza recesiunii economice.

Proporţiile monumentale ale construcţiei sunt date de faţada principală, flancată de două turnuri, cuprinzând un fronton de ample dimensiuni şi încoronat de o cruce din piatră. În al doilea rând, cupola de pandantivi de peste naos întregeşte verticalitatea acestuia, având un foişor de arcade ce înconjoară tamburul. De asemenea, şi cele trei uşi, la care se ajunge pe scările de piatră, subliniază monumentalitatea faţadei principale.

Arhitecţii care au câştigat concursul de proiecte, Constantin Pomponiu şi George Cristinel, au primit de la episcop misiunea de a ridica un monument în care să se regăsească virtuţile stilului naţional, conform cu tradiţia bizantino-ortodoxă. Decoraţiile de detaliu din exteriorul Catedralei sunt inspirate din arhitectura bizantină mediteraneană. Şi planul edificiului este organizat tradiţional, sub forma unei biserici de tip central, cu o compartimentare în pridvor, pronaos, naos şi absida altarului. Planul de la intrare, simplu, este inspirat din arhitectura mediteraneană timpurie. Interiorul se grupează în jurul motivului primordial, cupolă, cu armonie între axele verticale şi cele orizontale.

Bogatul decor al interiorului cuprinde numeroase coloane, cele mai multe mai scunde şi decorate cu elegante motive geometrice, florale, zoomorfe, de asemenea motivul frânghiei răsucite, care se regăseşte şi în exterior. Precum în arhitectura bizantină, o caracteristică a interiorului este prezentă tribunelor. Pictura bisericii a fost realizată de către profesorii Anastasie Demian şi Catul Bogdan. Iconostasul, cu icoane dispuse pe cinci registre, a fost realizat de Gheorghe Rusu.

trepte-spre-catedrala-ortodoxa-adormirea-maicii-domnului-din-zalau-judetul-salaj.jpg
turnurile-de-la-catedrala-ortodoxa-adormirea-maicii-domnului-din-zalau-judetul-salaj.jpg
catedrala-ortodoxa-adormirea-maicii-domnului-din-zalau-judetul-salaj.jpg

answear.ro%20

LĂSAȚI UN MESAJ