Pagoda Marii Gaste, aflata in apropierea Templului Ci’en, este un templu budist ce adaposteste texte budiste, traduse de Xuan Zang. Istoria acestei fascinante constructii incepe, insa, mult mai devreme, cam din momentul in care budismul a ajuns in China pe Drumul Matasii, o straveche retea de drumuri comerciale care unea Mediterana si China, prin Asia Mica. Iar ultimul punct al acestui drum era cel estic, si anume stravechiul Chang’an, cunoscut astazi drept Xi’an. Inevitabil, budismul a jucat un rol crucial in dezvoltarea acestui oras, majoritatea constructiilor ridicate de-a lungul vremurilor fiind cu caracter religios. Undeva prin secolul al XVII-lea, calugarul Xuan Zang a inceput sa se arate tot mai nemultumit de calitatea traducerilor ale operelor budiste, devenind atat de inversunat in aceasta privinta incat a luat decizia, ce-i drept inspirata, de a calatori in India, pentru a gasi textele sanscrite originale. Astfel, calugarul Xuan Zang dorea sa traduca el insusi acele texte.

Totodata, Zang voia cu tot dinadinsul sa gaseasca noi versiuni ale textelor sanscrite, ca ulterior, sa le traduca in mod corespunzator. Insa ii era interzis sa calatoreasca in afara tarii, drept pentru care a decis sa paraseasca tara pe furis, deghizandu-se. Peste saptesprezece ani, mai cu seama in anul 654, calugarul s-a intors cu mai multe lucrari importante. Mai tarziu, undeva prin anul 648, imparatul Gaozong a comandat inceperea lucrarilor de constructie la Templul Da’Cien, respectiv Templul Marii Gratii Materne, iar cel care avea sa fie numit prim-abate ale acestui templu a fost insusi calugarul Xuan Zang. Acesta a fost un moment decisiv, deoarece, mai apoi, in jurul anului 652, in aceeasi zona in care fusese construit si Templul Marii Gratii Materne, s-a ridicat si Pagoda Marii Gaste, un templu budist ce avea menirea de a adaposti textele pe care calugarul Zang le tradusese. Era vorba de 1.335 de volume, tocmai de aceea, la inceput, s-a optat pentru cinci etaje, insa acestea s-au dovedit neincapatoare pentru urmatorii ani, drept pentru care, in anul 704, au mai fost adaugate alte doua etaje.

Numai ca, din cate se pare, lucrurile in aceasta privinta sunt contradictorii. Se spune ca, de fapt, constructia initiala s-a daramat cincizeci de ani mai tarziu de la construirea sa. Astfel, Wu Zetian a ordonat reconstruirea pagodei, adaugandu-se cinci etaje noi. Cu toate aceste, un cutremur devastator din anul 1556 a distrus in marte parte pagoda, acesta fiind motivul pentru care astazi are sapte etaje.

In sfarsit, construita din caramizi galbene, intr-un stil cat mai simplu cu putinta, vizibil cu influente indiene, Pagoda Marii Gaste a ajuns de la 60 de metri, inaltime pe care o avea initial, la 64,5 metri. Singurele elemente care infrumuseteaza fatada pagodei sunt gravurile lui Buddha, create de pictorul chinez Yan Liben. De atunci, pagoda a fost protejata de toti conducatorii care s-au aflat la carma tarii, indiferent de dinastia din care faceau parte. Chiar si in zilele noastre, impresionantul monument se afla in conditii excelente, ba chiar, suprinzator de bune. Important de mentionat, de asemenea, este faptul ca, astazi, complexul este format din trei parti, si anume pagoda, templul si piata de nord a pagodei, intreg situl aflandu-se sub administrarea si protectia autoritatilor.

Chiar in fata templului sta o statuie a lui Xuan Zang, cunoscut si deopotriva iubit atat pentru rolul crucial pe care l-a avut in budism, cat si pentru operele literare pe care le-a lasat drept mostenire poporului sau chinez. De pilda, in cartea sa, Marturisire despre regiunile vestice, scrisa in anul 646, Xuan Zang a facut mai multe referiri interesante la tarile aflate in centrul Asiei. De fapt, in spatele acestor relatari se ascundea o poveste sau cel putin cu aceasta impresie a vrut Wu Cheng’en sa ramanem. Wu Cheng’en este autorul care, in anii 1590, a publicat Calatorie spre Vest, o poveste care face referire in mod clar la o buna parte din istorisirile lui Xuan Zang. Aceasta carte este cunoscuta si sub titlul de Maimuta. Padoga Marii Gaste continua sa fie chiar si in zilele noastre o constructie fascinanta, un simbol al orasulului Xi’an si, in acelasi timp, un loc sfant pentru budisti.

answear.ro%20

LĂSAȚI UN MESAJ