Actele necesare pentru cartea de identitate diferă, în funcție de situația în care o persoană solicită eliberarea unui asemenea document. Află în acest articol cum se eliberează cartea de identitate, prin care orice cetățean face dovada identității sale, a adresei de domiciliu și a cetățeniei.
Navigare rapidă în articol:
- Acte pentru cartea de identitate la împlinirea vârstei de 14 ani
- Acte pentru cartea de identitate la împlinirea vârstei de 18 ani (valabilă șapte ani)
- Acte pentru cartea de identitate în cazul expirării termenului de valabilitate
- Acte pentru cartea de identitate în cazul schimbării numelui (modificarea datelor de stare civilă)
- Acte pentru cartea de identitate în cazul pierderii sau a furtului actului
- Acte pentru cartea de identitate în situația schimbării domiciliului (în țară sau din străinătate, în România)
Acte pentru cartea de identitate la împlinirea vârstei de 14 ani
Actele necesare pentru cartea de identitate la împlinirea vârstei de 14 ani, împrejurare în care minorul se va prezenta la Evidența Populației, din localitatea de domiciliu, însoțit de unul dintre părinți sau de tutorele legal:
- Cerere tip (se găsește la Evidența Populației din localitatea de domiciliu, respectiv la S.P.C.L.E.P. – Serviciile Publice Comunitare Locale de Evidență a Persoanelor, acolo unde se eliberează cartea de identitate sau buletinul).
- Certificatul de naștere al solicitantului (minorului) în original și în copie xerox.
- Cartea de identitate a unuia dintre părinți sau a tutorelui legal.
- Certificatul de căsătorie al părinților sau, când este cazul, Hotărârea de divorț definitivă și irevocabilă ori Hotărârea de plasament familial (în original și copie xerox)
- Documentul care atestă adresa de domiciliu a părintelui (actul de proprietate, titlu locativ, act de vânzare-cumpărare a unei locuințe, contract de închiriere, document că persoana este înscrisă în Registrul agricol pentru mediul rural, Declarație pe propria răspundere), în original și copie xerox.
- Chitanța care atestă plata taxei de timbru (5 Lei) și chitanța care demonstrează achitarea contravalorii cărții de identitate (7 Lei) – în funcție de localitate. Acestea se plătesc la Poștă, la Trezorerie sau la CEC.
- Fotografiile necesare, în orice situație a schimbării cărții de identitate. Fotografiile se fac la S.P.C.L.E.P. la momentul depunerii documentelor.
Acte pentru cartea de identitate la împlinirea vârstei de 18 ani (valabilă șapte ani)
Actele necesare pentru cartea de identitate la implinirea vârstei de 18 ani sunt următoarele:
- Cerere tip;
- Certificatul de naștere al solicitantului (în original și copie xerox);
- Documentul care atestă adresa de domiciliu (în original și copie xerox);
- Chitanța care atestă plata taxei de timbru (5 lei) și chitanța care demonstrează achitarea contravalorii cărții de identitate (7 lei);
- Declarația unuia dintre părinți că identitatea pe care o declară solicitantul este cea reală (se completează în fața funcționarului de la Evidența Populației (S.P.C.L.E.P.).
Acte pentru cartea de identitate în cazul expirării termenului de valabilitate
Actele necesare pentru buletin sau cartea de identitate în cazul expirării termenului de valabilitate sunt următoarele:
- Cerere tip
- Actul de identitate expirat
- Certificatul de naștere al solicitantului (în original și copie xerox)
- Documentul care atestă adresa de domiciliu (în original și copie xerox)
- Chitanța care atestă plata taxei de timbru (5 lei) și chitanța care demonstrează achitarea contravalorii cărții de identitate (7 lei).
Acte pentru cartea de identitate în cazul schimbării numelui (modificarea datelor de stare civilă)
Actele necesare pentru buletin sau pentru cartea de identitate în situația modificării datelor de stare civilă, în caz de căsătorie, divorț, deces al soțului ori soției, sunt următoarele:
- Pe lângă documentele menționate mai sus (cererea tip, cartea de identitate care urmează a fi schimbată, certificatul de naștere, documentul pentru adresa de domiciliu, chitanțele de 5 lei și respectiv 7 lei, se vor pune și alte acte care sunt rezentate mai jos.
- Certificatul de căsătorie (în original și copie xerox)
- Hotărârea de divorț (original și copie xerox)
- Certificatul de deces al soțului sau al soției (original si copie xerox)
- Certificatele de naștere ale copiilor cu vârsta până în 14 ani, aflați în grija solicitantului (original și copie xerox).
Acte pentru cartea de identitate în cazul pierderii sau a furtului actului
Se vor depune actele menționate pentru situația în care buletinul este expirat, iar în locul cărții de identitate pierdute, distruse, se va prezenta funcționarului de la S.P.C.L.E.P. un document oficial – carte de alegător, pașaport, permis auto, diplomă de studii, livret militar (în original și copie xerox), pentru a se certifica identitatea solicitantului, iar în cazul furtului, o dovadă de la Poliție, din care să rezulte faptul că s-a înregistrat, în evidența instituției, furtul respectiv.
Acte pentru cartea de identitate în situația schimbării domiciliului (în țară sau din străinătate, în România)
Într-o astfel de situație, se depun actele menționate la schimbarea cărții de identitate, în cazul expirării termenului de valabilitate, la care se adaugă:
- O cerere tip specială pentru asemenea situații (în două exemplare), prin care se solicită restabilirea domiciliului în România (se găseste la S.P.C.L.E.P.);
- Pașaportul românesc (expirat sau valabil) sau documentul prin care se demonstrează dobândirea cetățeniei române (original și copie);
- Pașaportul sau actul de identitate din țara din care vine solicitantul;
- Chitanța din care rezultă plata taxei pentru stabilire în Romania (41 lei), achitată la ghișeul Trezoreriei.