Arhetipul umbrei este un concept introdus de Carl Gustav Jung, unul dintre fondatorii psihologiei analitice. “Umbra”, în viziunea acestuia, reprezintă partea întunecată, nevăzută și adesea negată a psihicului uman. Este compusă din aspecte ale personalității care sunt respinse sau refulate de către individ, fiind considerate inacceptabile, rușinoase sau amenințătoare pentru imaginea de sine sau pentru societate.

Arhetipurile (din grecescul “arkhêtupon” – “model primitiv”), în accepţia generală, sunt nişte “tipare”/ “prototipuri”/ “modele” după care se călăuzeşte cineva, care pot să îmbrace, de exemplu, forma miturilor, adică sunt “poveşti” exemplare despre un “început”, despre credințele unui popor, despre originea Universului și a fenomenelor naturii, despre zei și eroi legendari etc., altfel spus, povestesc “cum a ajuns un lucru să existe sau cum au luat naştere o comportare, o instituţie, un fel de a munci. Având cunoştinţă de mit, cunoaştem originea lucrurilor” (Mircea Eliade, Aspecte ale mitului).

În psihologie, arhetipul denumeşte structura profundă a psihicului, înnăscută, nemodificabilă, generatoare de imagini simbolice şi care condiţionează organizarea experienţei umane.

În opinia lui Carl Gustav Jung, arhetipurile sunt structuri ale psihicului, care determină modele de comportament şi reprezentări rezultate din experienţa umană de-a lungul timpului”, care influenţează valorile şi experienţele conştiente, orientând individul spre o evoluţie interioară şi sunt în relaţie cu un alt concept al teoriei lui Jung – inconştientul colectiv – numit aşa pentru că, spre deosebire de inconştientul individual, cuprinde aspecte universale, transpersonale.

Arhetipul umbrei – “Ombre” şi “Persona”

Arhetipul umbrei
Arhetipul umbrei

În teoria personalităţii, a lui Jung, “persona” este partea conştientă a individualităţii noastre, iar “ombre” reprezintă faţa noastră necunoscută, nevăzută, ascunsă, un alter ego care aparţine subconştientului, în care sunt refulate aspecte pe care educaţia, existenţa într-un mediu social le refuză.

Arhetipul umbrei conține elemente care sunt, de cele mai multe ori, opuse sau contrare față de ceea ce individul percepe ca fiind caracteristicile sale pozitive și acceptabile. De exemplu, o persoană care se consideră altruistă ar putea avea o “umbră” care conține tendințe egoiste.

Defectele individuale, complexele inconştiente, instinctele primare, violența, furia, ura, egoismul, frustrările, temerile, nesiguranţele, resentimentele etc. îşi au sursa în “ombre”, în timp ce “persona” este “masca”, “faţada” socială, rezultatul nevoii de mimică socială, de supunere la norme, un compromis între individ şi societate.

În unele cazuri, aspectele “umbrei” se proiectează asupra altor persoane sau grupuri, ceea ce înseamnă că individul nu recunoaște acele trăsături în sine, ci le vede în ceilalți. Acest proces poate duce la accentuate conflicte interpersonale.

Tot ceea ce considerăm, la un moment dat, a fi “rău”, aparent din cauza educației (precare) și a standardelor morale ale societății, devine “umbra” noastră, deşi nu ar trebui să considerăm neapărat toate aceste dinamici interne ca experiențe condamnabile sau periculoase. Jung însuși a explicat că există diferite tipuri de “umbre” și că o modalitate de a obține bunăstarea, vindecarea și libertatea personală este să le conştientizăm, să le confruntăm.

“Viața nu cere perfecțiune”…

În lucrarea sa, “Sufletul şi viaţa”, Carl Jung spunea: “Umbra este ceva inferior, primitiv, nepotrivit și nefericit, dar nu absolut rău. Nu există lumină fără umbră și nici totalitate psihică fără imperfecțiune. Pentru împlinirea ei, viața nu cere perfecțiune, ci plenitudine. Fără imperfecțiune, nu există progres, nici ascensiune […] Umbra este personificarea a tot ceea ce subiectul refuză să recunoască și să admită în sine. În ea se amestecă tendințele reprimate datorate conștiinței morale, alegerile pe care cineva le-a făcut pentru viața sa sau pentru a accesa circumstanțele existenței sale și cele mai prețioase forțe vitale care nu au putut sau nu au avut ocazia să acceseze conștiința ”.

Arhetipul umbrei – tipologii

Arhetipul umbrei
Arhetipul umbrei

Arhetipul umbrei este strâns legat de conceptul de inconștient formulat de Sigmund Freud, dar Carl Gustave Jung a dezvoltat propria metodă – psihologia analitică – de a investiga arhetipurile care ne condiţionează comportamentul, în primul rând “arhetipul umbrei”, care poate fi mai distructiv, mai insidios și mai periculos atunci când este reprimat, deoarece poate conduce la nevroze şi psihoze.

Dincolo de definitia generală, “umbra” poate ilustra diverse tipologii, cum ar fi:

Tiranul” – este “umbra” unui individ care se află într-o poziţie de putere şi care poate “întuneca” anumite calităţi ale persoanei respective numai pentru a menţine poziţia şi controlul;

Anarhistul” – este, de regulă, “umbra” persoanelor rebele, dar, spre deosebire de rebelul care are, de obicei, o cauză justă pentru care luptă, anarhistul din “umbră” vrea doar haos;

Seducătorul” – poate fi “umbra” cuiva care, deşi manifestă o dorinţă de dragoste adevărată (ca într-un roman de dragoste, de exemplu), poate deveni tentat de o relaţie superficială;

Perfecţionistul” – în timp ce perfecționismul, teoretic, este ceva pozitiv, când vine vorba de “umbră”, perfecționistul duce lucrurile la un alt nivel, Va face orice pentru perfecțiune, indiferent cât de dăunător ar deveni un astfel de comportament pentru persoana în cauză sau pentru alții.

Dependentul” – este “umbra” care va face orice ca să-l determine pe companionul său “vizibil” să devină dependent de ceva – de atenţie, de putere, de relaţii, de reţele sociale, de validarea celor din jur, de substanţe ilicite etc.

Cum ne confruntăm şi cum putem să “îmblânzim propria “umbră”?

Ceea ce Jung a subliniat cu insistență este faptul că “arhetipul umbrei” conţine un potenţial uriaş de energie şi de transformare (nu neapărat în sens negativ) şi că numai nerecunoaşterea acestei zone ascunse a personalităţii poate genera “răul”. În plus, zona inconştientă (“umbra”) nu constă numai în tendințe condamnabile din punct de vedere moral, ci manifestă și o serie de calități, cum ar fi instinctele normale, reacțiile adecvate într-o situaţie sau alta, intuițiile, impulsurile creative etc.

Modalități prin care cineva poate să se confrunte cu arhetipul umbrei

Confruntarea cu propria “umbră”, în viziunea lui Jung, implică un proces complex și profund de auto-reflecție și de explorare a interiorităţii. Iată câteva modalități prin care cineva poate să se confrunte cu “umbra” sa, conform perspectivelor lui Jung:

  • Auto-observație și conștientizare – primul pas în confruntarea cu “umbra” este să devenim conștienți de aceasta, ceea ce implică observarea propriilor reacții emoționale, gânduri și comportamente care pot indica prezența aspectelor “umbrei”.
  • Explorarea viselor – în psihologia lui Jung, visele sunt considerate expresii ale inconștientului. Analizarea și interpretarea viselor pot oferi insight-uri valoroase în ceea ce privește conținutul “umbrei” și pot ajuta la confruntarea cu aspectele acesteia.
  • Analiza proiecțiilor – Jung susține că aspectele “umbrei” pot fi proiectate asupra altor persoane sau grupuri. Înţelegerea şi reflecţia asupra modului în care percepem și reacționam la ceilalți ar putea oferi indicii despre trăsăturile propriei “umbre”.
  • Lucrul cu complexele – Jung definește complexele ca fiind structuri psihice ce conțin emoții și idei asociate cu un anumit tipar de comportament sau experiență. Analiza și integrarea complexelor ajută la înțelegerea și confruntarea cu aspectele “umbrei”.
  • Exprimarea creativă – Jung a recunoscut că expresia artistică și creativă poate fi o modalitate eficientă de a explora și de a integra aspectele “umbrei”. Desenul, pictura, scrierea, dansul și alte forme de expresie creativă pot oferi un canal sigur și liber pentru explorarea emoțiilor și a conflictelor interioare.

Prin astfel de metode și abordări, oricine poate începe să confrunte și să integreze aspectele “umbrei” sale, căutând astfel o mai mare autenticitate și mai mult echilibru în viața psihică și spirituală.

Alte arhetipuri care ne influenţează comportamentul

Carl Jung, Arhetipul umbrei
Carl Jung, Arhetipul umbrei

Potrivit viziunii lui Carl Jung, alături de “arhetipul umbrei”, mai sunt şi alte arhetipuri recurente care structurează şi influenţează valorile şi experienţele conştiente, cum ar fi:

Sinele sau arhetipul Totalităţii – este cel care îl face pe om să fie într-o căutare perpetuă a naturii sale profunde, pentru a se împlini, integrând toate celelalte procese psihice. Sinele leagă contrariile, sursa conflictelor interioare, pe care visele încearcă să le compenseze;

Anima şi animus – sunt termenii prin care Carl Jung denumeşte două principii complementare – femininul şi masculinul (Yin şi Yang). Fiecare persoană, spune Jung, poartă în inconştient caracteristici ale sexului opus. Psihologia masculină posedă o latură feminină, aşa cum cea feminină înglobează o parte masculină. Animus (Yang) generează impulsul, puterea şi corespunde, în psihologia feminină, Logos-lui patern, iar Anima (Yin) corespunde, în structura psihică inconştientă a bărbatului, Erosului matern.

Puer Aeternus sau “Copilul etern” – este “copilul interior”, partea inocentă, instinctivă, pe care orice adult o conservă în sine şi care explică, în anumite împrejurări, tendinţele regresive ale adultului spre această zonă regeneratoare din punct de vedere psihic.

Şi alte arhetipuri sunt inventariate în opera psihiatrului elveţian, energia şi influenţa acestora asupra personalităţii fiind comparate cu cea a planetelor în spaţiul gravitaţional. A ştii de existenţa arhetipurilor ţine de informaţie, dar confruntarea cu acestea, în condiţiile în care ignorăm rolul lor, poate fi bulversantă. Este, spune Jung, “diferenţa între a vorbi despre un leu şi a fi nevoit să te lupţi cu el”.

 

 

 

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.