Arta ca afacere este un subiect oarecum delicat care poate face aluzie mai degraba la dealerii de arta care, pe baza operelor de arta si pe baza cunostintelor solide de istorie a artei, pun bazele unor afaceri mai mult decat profitabile. Insa cum ramane cu artistii? Este arta o afacere profitabila si pentru ei?
De cele mai multe ori, artistii nu se ghideaza dupa premisa ca operele de arta pe care le realizeaza, indiferent carui gen ar apartine acestea, sunt menite sa le asigure existenta, chiar daca fiecare artist isi doreste ca operele sa ii fie apreciate. Arta se naste din pasiune, se naste din dorinta artistului de a crea. Insa, exista si artisti care ating un anumit stadiu in care creatiile lor se pot transforma intr-o valoroasa sursa de venit si atunci lucrurile se schimba deoarece arta devine o afacere nu doar pentru dealerul de arta, a carui indatorire este aceea de a facilita relatia dintre client si artist, ci si pentru artistul in sine.
In prezent, un artist trebuie sa cunoasca multe lucruri din tot atat de multe domenii si trebuie sa isi stabileasca bine scopurile. Pe de alta parte, artistul damnat, sortit sa creeze fara ca operele sa ii fie apreciate, poate decat dupa moarte, a devenit un mit deoarce societatea actuala ofera artistilor foarte multe posibilitati, atat in privinta educatiei, cat si in privinta promovarii. Totusi, asta nu inseamna ca artistii trebuie sa colaboreze cu orice galerie, ci trebuie sa aiba o activitate foarte organizata si sa analizeze atent terenul, piata, dupa care sa isi inceapa atent colaborarile care ii vor aduce succes si beneficii financiare.
Ce domenii artistice se pot transforma in adevarate afaceri?
Este adevarat, nu toate domeniile artistice se pot transforma cu usurinta intr-o afacere profitabila. Cea mai profitabila arta este, in prezent, muzica, desi acest mijloc de exprimare artistica pare sa isi piarda din valori.
Pictura a reprezentat o afacere profitabila inca din timpuri indepartate si poate fi si in continuare la fel daca artistul este experimentat si poate face fata avalansei de „artisti” pentru a fi cel mai bun.
In prezent, din punctul de vedere al artistului, se pare ca fotografia este arta care poate fi transformata cel mai usor intr-o afacere. Pentru un fotograf este cel mai usor sa isi deschida o afacere, bineinteles aici este vorba despre un fotograf profesionist, nu despre un incepator care abia afla tainele fotografiei. Domeniul artistic al fotografiei este unul foarte amplu, dar si competitiv, si doar fotografii cu o vasta experienta si un portofoliu impresionant vor reusi in aceasta afacere.
Pasii pe care un artist trebuie sa ii urmeze pentru a-si deschide propria afacere
Cum operele de arta, atat cele consacrate, cele antice, medievale, cat si cele contemporane devin din ce in ce mai valoroase, iar investitiile in opere de arta sunt din ce in mai mari. Dupa cum am spus si anterior, artistii care doresc sa isi transforme talentul in afacere trebuie sa acorde o foarte mare atentie multor aspecte.
• Cel mai important pas este alegerea scopului. Fie ca se doreste colaborarea cu o importanta galerie de arta, fie deschiderea unei galerii de arta (chiar si in mediul online), fie a unui muzeu in cadrul carora artistul sa ofere posibilitatea si altor artisti sa isi expuna operele de arta, bineinteles in urma unor beneficii, alegerea se va face in functie de grupul de cumparatori vizat deoarece, daca operele de arta sunt accesibile tuturor, atunci lucrurile vor fi mai simple, insa daca operele sunt destinate colectionarilor importanti, atunci afacerea devine din ce in ce mai serioasa.
• Crearea unui plan de afacere este un pas foarte important. Planul de afacere trebuie sa includa si bugetul alocat si cu cat planul este mai bine organizat, cu atat bazele afacerii vor fi puse mai usor.
• In cazul in care artistul nu detine suma necesara deschiderii afacerii respective, exista numeroase programe de finantare destinate artistilor care vor sa isi duca spre un alt nivel operele de arta.
• Aceasta afacere, ca oricare alta, trebuie sa fie facuta in conformitate cu legile in vigoare. Este posibil ca artistul sa nu se descurce cu toate actele aferente, asa ca poate contacta o firma de contabilitate care se va ocupa de tot.
• Din moment ce bazele afacerii au fost puse, artistii ar trebui sa contacteze piata locala de arta, muzeele si galeriile aferente, pentru ca este important sa existe o stransa legatura intre reprezentantii acestora.
Atentie! Succesul nu vine imediat ci fiecare artist trebuie sa isi construiasca o buna reputatie, iar operele sale de arta trebuie sa fie cu adavarat unice si sa impresioneze printr-o abordare inedita a iubitorului si cumparatorului de arta, indiferent de tipul acesteia.