Arta si mass-media reprezinta un subiect controversat pentru ambele domenii, avand in vedere influenta celui din urma asupra culturii in general si bineinteles asupra tuturor mijloacelor de manifestare artistica.

Influenta mass-mediei asupra societatii

Influenta mass-madiei asupra vietii politice, sociale si culturale este din ce in ce mai accentuata, fiind vizibila in toate domeniile. In ultimii 50 de ani societatea a evoluat considerabil, tehnologia de asemenea, si daca la inceput ziarele reprezentau simbolul acestui domeniu, cu trecerea timpului nu numai ca numarul cotidianelor a crescut, insa dezvoltarea tehnologiei a facut ca informatia sa fie raspandita cu o viteza mult mai mare prin radio, televiziune si internet.

Este de la sine inteles ca traim intr-o societate a carei baza este informatia, o societate insetata de informare si de comunicare. Chiar si activitatile cele mai banale pe care le realizam de-a lungul unei zile se afla in stransa legatura cu mass-media, de la sarcinile pe care suntem nevoiti sa le indeplinim la locul de munca, pana la educatie, sanatate, modul in care ne petrecem timpul liber si chiar viata personala, toate acestea fiind puternic influentate de mass-media. Daca va intrebati cum este acest lucru posibil, va oferim urmatorul exemplu: o persoana obisnuita se trezeste la primele ore ale diminetii si in compania unei cesti de cafea savureaza ultimele stiri aparute in ziarele preferate, fie in cele mai serioase, fie in tabloide, sau citesc presa pe internet, fara a neglija insa si posta electronica personala. Persoanele care lucreaza la birou isi petrec cea mai mare parte a timpului, conform numeroaselor cercetari, cautand informatii utile pe internet sau comunicand prin intermediul retelelor de socializare.

Stilul de viata, ceea ce mancam si bem, stilul vestimentar sunt, de asemenea, influentate de mass-media. Alimentele le alegem in functie de reclamele pe care le vedem in timp ce urmarim un film sau o emisiune la televizor, stilul vestimentar in functie de ce poarta “vedetele”, astfel incat originalitea se pierde in negura timpului.
Timpul liber il petrecem tot in functie de informatiile pe care le gasim pe internet, din diverse reviste, ziare sau chiar prin intermediul unor emisiuni sau documentare. Mai mult decat atat, mass-media influenteaza si viata copiilor si adolescentilor, iar parintii trebuie sa fie constienti de acest lucru si sa intervina atunci cand este cazul.

Pe de alta parte, mass-media influenteaza felul in care o persoana percepe realitatea si felul in care isi exprima ideile. Opiniile personale sunt modelate in functie de informatiile care ne bombardeaza de-a dreptul la orice pas. Mass-media influenteaza asadar modul in care percepem societatea si realitatea in care traim, acestea fiind de cele mai multe ori deformate, precum si opiniile referitoare la politica, dar si la cultura, influenta mass-mediei asupra artei fiind una imensa.

Pop art, Foto: inspirelifeblogger.blogspot.ro
Pop art, Foto: inspirelifeblogger.blogspot.ro

Arta si mass-media

Inca din cele mai vechi timpuri oamenii au incercat sa comunice prin diferite metode, iar arta reprezinta una dintre acestea. Orice mijloc de exprimare artistica reprezinta o modalitate eficienta de a comunica un mesaj, o idee, o stare sufleteasca, emotii si sentimente unor persoane capabile sa descifreze opera de arta in sine. Daca pana la jumatatea secolului al XIX arhitectura, sculptura si pictura reprezentau categoriile principale ale artelor vizuale, schimbarile din viata sociala (in special revolutia industriala) au facut ca modul in care este perceputa arta si cultura in general sa se schimbe radical. Pe langa faptul ca principalele mijloace de exprimare artistica, atat in artele vizuale cat si in literatura, teatru si dans s-au schimbat, au luat nastere si alte tipuri de manifestari artistice care fac parte cu precadere din asa-numita “arta media”.

Citește și:  Mic ghid pentru un Craciun fericit

La fel ca si mass-media si arta are un rol important pentru intreaga evolutie a societatii, intre aceste doua elemente puternice existand o legatura de tip cauza efect, avand in vedere ca arta influenteaza societatea si societatea influenteaza la randul sau mijloacele de exprimare artistica.
In ceea ce priveste artele vizuale, acestea sunt fara doar si poate influentate de evolutia tehnologiei. Cinematografia a devenit si ea o arta in adevaratul sens al cuvantului fiind in acelasi timp un mijloc interesant de a comunica un anumit mesaj.

Arta pop poate fi considerata un exemplu elocvent pentru a demonstra stransa legatura dintre arta in general si mass-media, avand in vedere ca acest mijloc de exprimare artistica este strans legat atat de evolutia tehnologiei; cel din urma domeniu foloseste pictura, sculptura si arta grafica pentru a promova anumite produse de consum, mesaje si idei. Acest tip de arta contemporana este catalogat drept kitsch.

Literatura contemporana este, de asemenea, influentata de mass-media in unele cazuri in functie de tematica aleasa, insa in cele mai multe dintre cazuri in functie de tipul literaturii promovate prin intermediul mass-mediei. Chiar daca legaturile dintre literatura si mass-media ar trebui sa fie stranse avand in vedere ca atat literatura, ca oricare alta arta, cat si mass-media au ca principal scop transmiterea unui mesaj, diferentele dintre aceste doua domenii sunt destul de mari. Unii autori si unele opere literare sunt mai promovate decat altele si de cele mai multe ori valoarea literara a unor astfel de “opere” este minima, ramanand ca adevaratele opere de arta sa fie apreciate de catre specialisti sau de catre cei cu o cultura bogata.

Pe langa faptul ca arta in sine este influentata de mass-media, dupa cum am mentionat si in randurile anterioare, modul in care o persoana percepe realitatea este, de asemenea, alterat. Mass-media influenteaza asadar nu numai arta, ci si modul in care aceasta este perceputa si, mai mult decat atat, evaluata. Citind sau ascultand stiri referitoare la arta in sine, la diferite opere de arta sau cautand informatii referitoare la muzeul pe care o persoana il va vizita reprezinta activitati care vor altera evaluarea operei de arta de catre privitor.

Asadar, influenta mass-mediei este resimtita in orice domeniu, inclusiv in arta, cultura unui popor fiind in acest fel puternic influentata de aceasta explozie de informatii care in cele mai multe dintre cazuri ne consuma toata energia.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.