Arta urbana (street art) este, fara indoiala, una dintre cele mai nonconformiste forme de manifestare a artei contemporane. Aceasta cuprinde toate produsele artistice realizate in strada (street art), in locurile publice, apeland la mijloace diverse: graffiti, postere, stickers (autocolante), proiectii video, “instalatii” artistice (obiecte, lumini) etc. Pot fi vazute in marile orase, pe ziduri, trotuare, monumente, in parcuri, dar, evident, nu trebuie confundate cu actele de vandalism sau de ilegalitate. Este o arta efemera, dar vazuta de un numar mare de oameni.

Motivatia care sta la baza artei urbane (street art) este diferita, de la artist la artist, fiind vorba de dorinta de a provoca, de a exprima, intr-o maniera eliberata de reguli si de spatii conventionale (muzee, expozitii), idei care sunt repede imbratisate de public, deoarece exprima si modul lui de a gandi. In toate marile orase ale lumii, de la New York la Paris, de la Melbourne la Berlin,arta urbana (street art)are un mesaj social, activist.

Pictori, designeri, graficieni, fotografi etc. se reunesc si pun in imagine opinia lor despre cauze de interes general: viitorul incert al omenirii, razboiul, discriminarea, atacurile teroriste s.a.m.d. Autorii de arta urbana (street art), de cele mai multe ori, au convingerea ca lumea in care traim nu este cea mai buna dintre lumile posbile si, prin creatiile lor, isi propun sa demaste minciuna, injustitia, ipocrizia, in speranta gasirii unui drum spre adevaratele valori si pentru a-i face pe oameni sa mediteze la aceste aspecte si sa reactioneze.

Arta pe asfalt, Foto: bellicisme-pictures.blogspot.ro
Arta pe asfalt, Foto: bellicisme-pictures.blogspot.ro

Actul de nastere al artei urbane (street art) se leaga de anii ’80 ai secolului al XX-lea. Printre promotorii miscarii se afla artisti precum Zlotykamien, Ernest Pignon-Ernest, Daniel Buren, grupul VLP (Vive La Peinture – “Traiasca pictura”) etc. Zlotykamien si Ernest Pignon-Ernest, artisti francezi, au devenit cunoscuti prin desenele lor “efemere”, din diverse orase ale lumii, care infatisau umbre umane, imprimate pe ziduri, ale celor care au murit in explozia de la Hiroshima si Nagasaki. In 1980, au primit o amenda uriasa, pentru ca au executat astfel de desene pe zidurile Fundatiei Nationale de Arte Plastice si Grafice din Paris. Grupul VLP, format din trei artisti plastici, a inceput ca trupa rock, promovand insistent concertele “live”.

Citește și:  Ce semnifica Postul Pastelui?

Treptat, interesul lor s-a mutat spre graffiti, exersandu-si talentul in catacombele Parisului, apoi pe palisadele dintre Franta si Germania, pe care le acopereau cu picturi si colaje. In anul 2000, si-au creat un “personaj”, Zuman, pornind de la o compilatie de fotografii trimise de internauti. Zuman este prototipul “anti-eroului”, un ins invadat de intrebari, al carui profil este lipit, sub forma de postere, pe cladiri, cabine telefonice etc., insotit mereu de cate o fraza, pe care fiecare privitor o poate interpreta in felul sau. In 2005, pe strazile Parisului a aparut “fratele” lui Zuman, “Zuman Kojito”, de doi metri inaltime, imagine, de asemenea, insotita de intrebari menite sa ii provoace pe trecatori, referitoare la evolutia omenirii, viitorul sumbru al acesteia, depersonalizarea individului etc.

In America, arta urbana (street art) se bucura de si mai mult succes decat in Europa, data fiind diversitatea culturala si etnica, cu valuri succesive de imigranti, pentru care expresia artistica “in strada” este o forma de cristalizare a dorintelor, de manifestare a libertatii, de improspatare a constiintei oamenilor. Zidurile decorate in stilul artei urbane (street art) sunt, pana la urma, un semn, ca orasul e viu, iar locuitorii sai (macar o parte) gandesc, se revolta, viseaza.

Street art, Foto: thecloudspace.wordpress.com
Street art, Foto: thecloudspace.wordpress.com

Constatandu-se impactul extraordinar, mai ales asupra tinerilor, al artei urbane (street art), in ultimii ani, multe dintre realizarile de tip poster, afis sau sticker se folosesc , din ce in ce mai mult, in campaniile de “street marketing”. Un exemplu relevant este, de exemplu, posterul HOPE, realizat de Shepard Fairey,  utilizat in campania prezidentiala a lui Barack Obama, din 2008. Peste 300 000 de autocolante si 500 000 de afise au inconjurat centrul orasului Chicago, in noiembrie 2008.

In Romania, artisti “street art”, in adevaratul sens al cuvantului, sunt putini, ocazionali, aparitiile lor se limiteaza la contexte oficiale (manifestari organizate de primarii, inaugurari etc.) sau, si mai rau, se confunda “street art” cu “mazgalirea” vagoanelor de metrou sau a panourilor publicitare. Arta urbana, in esenta ei, inseamna atitudine, talent, idei, mesaj, libertate. Trebuie mai intai ca artistul sa fie convins ca are un mesaj de transmis, sa stie sa faca acest lucru, pentru a avea impact asupra publicului si pentru a-l determina sa gandeasca.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.