Autocamionul, ca vehicul destinat transportului marfurilor, intr-o prima varianta, a aparut in secolul al XIX-lea. A fost conceput de Gottlieb Daimler, un inginer german, fondator al marcii de automobile “Daimler”, numite ulterior « Daimler-Benz », apoi „Mercedes-Benz”, dupa fuziunea cu Karl Benz, in 1926. In 1896, Daimler si-a prezentat autocamionul la Stuttgart – se numea “Phonix”, avea patru cai putere, o capacitate de transport de 1,5 tone si se deplasa cu o viteza de 16 km/ora.
In aceeasi epoca, francezul Valentin Purrey a pus si el la punct un camion cu motor cu aburi, construind 34 de exemplare, la cererea fabricii de zahar « Say ». In numai cativa ani, nenumarati specialisti in domeniu au venit cu o serie de inovatii tehnice, autocamioanele devenind din ce in ce mai performante.
Dincolo de specificul fiecarei marci, camioanele au cateva caracteristici comune:
- sunt vehicule de mari dimensiuni
- cu motoare puternice
- au o cabina separata de platforma sau de bena (partea din spate in care se incarca marfurile)
In Europa, cele mai multe autocamioane au cabina amplasata deasupra motorului si a rotilor din fata, in timp ce, in SUA, multa vreme (in prezent, mai putin) s-au preferat camioanele cu motorul (botul masinii) in fata, iar locul soferului mai in spate. Forma si amenajarea cabinelor care basculeaza in fata, pentru a face posibil accesul la motor, i se datoreaza americanului Viktor Schreckengost, specialist in designul industrial, recunoscut la nivel mondial.
La ora actuala, cele mai cunoscute marci de autocamioane sunt:
- Mercedes (Germania)
- Volvo
- Scania (Suedia)
- Iveco (Grupul Fiat, Italia)
- DAF Trucks (Olanda)
Cel mai mare camion din lume
Liebherr T 282B, un « Dumper », special conceput pentru a transporta materiale de constructie, intr-o remorca impresionanta, pe distante relativ scurte, fiind utilizat in domeniul constructiilor, al exploatarilor miniere, in realizarea terasamentelor etc. Functioneaza cu motor Diesel electric, care cantareste in jur de 10 tone, avand in vedere ca autocamionul, in intregime, are in jur de 200 de tone, este mai inalt decat o casa (peste 7 metri) si poate transporta 300-400 de tone incarcatura, la o viteza medie de 60 kilometri/ora.
Pneurile fabricate de celebra companie Michelin au un diametru de patru metri, cantarind fiecare cinci tone. Costurile construirii unui astfel de autocamion sunt enorme (aproximativ 4 miliarde de dolari), ceea ce explica de ce, in total, nu au fost construite, pana in prezent, mai mult de 60 de exemplare, in lume, cele existente fiind folosite la exploatarile miniere din Chile, Africa de Sud, Australia. Constructorul modelului Liebherr T 282B este uzina Newport News, din Statele Unite ale Americii.
Terex Titan
Terex Titan este un camion canadian, asemanator cu Liebherr T 282B, construit de General Motors. Are o greutate de 260 de tone si o capacitate de transport de 350 de tone.
Autocamioanele tipic americane sunt cele apartinand marcii « Kenworth”, primele modele fiind produse la inceputul secolului al XX-lea. De atunci, numeroase alte tipuri au fost lansate pe piata periodic. In Europa, camioanele Kenworth se produc sub marca DAF, companie olandeza cu sediul in Eindhoven.
Impresionante sunt si autocamioanele care circula pe soselele din Australia, trailere de peste 400 de tone, cu remorci sprijinite pe tren dublu de roti, avand in fata vehiculul motor.
In Europa, SUA, Canada, frecvent pot fi vazute autocamioanele « eco combi » (numite si «super-truck »), cu mai multe remorci inchise, putand avea peste 25 de metri lungime si in care se transporta cu 75% mai multa marfa decat in remorcile conventionale.
Sunt preferate pentru transportul pe distante lungi, pentru ca sunt economicoase din punctul de vedere al consumului de combustibil. Au, insa, incovenientul ca se manevreaza greu in locurile mai stramte, cum ar fi sensurile giratorii, si sunt destul de poluante. De exemplu, numai in Europa, pentru anul 2013, s-a estimat ca, pentru contracararea poluarii produse de autocamioane, costurile se ridica la 50 de miliarde de euro.
Autocamioane s-au construit si in Romania. In 1948, Fabrica de material rulant « Roman » (Brasov) se transforma in « Steagul rosu », in 1954 fabricandu-se primul autocamion cu aceasta denumire.
In 1960 a inceput constructia camioanelor «Carpati », iar in 1964, in paralel, s-a produs si modelul « Bucegi ». Incepand cu 1971, autocamioanele fabricate la Brasov au purtat marca “Roman” si, chiar daca piata interna, astazi, nu este prea ofertanta, se pare ca SUA, Irakul si Afganistanul sunt interesate de camioanele romanesti, care sunt fiabile si au preturi rezonabile.