“Barbie”, filmul regizat de Greta Gerwig, lansat în cinematografele din întreaga lume în urmă cu trei săptămâni, a înregistrat încasări record, de peste un miliard de dolari, bucurându-se de un succes uriaş şi doborând recordul anterior al încasărilor la un film regizat de o femeie, deţinut de Patty Jenkis, cu “Wonder Woman”.

Compania americană de producție și distribuție de filme “Warner Bros” a gândit şi realizat lansarea filmului “Barbie” în aceeaşi zi cu “Oppenheimer”, acesta din urmă, un film biografic despre unul dintre “părinţii” bombei atomice, fizicianul american J. Robert Oppenheimer, regizat de Christopher Nolan, film care, de asemenea, se bucură de succes, plasându-se în topul celor mai bine vândute filme, cu circa 500 de milioane de dolari de încasări, până la acest moment.

Chiar inainte de lansarea simultană a celor două filme, utilizatorii reţelelor sociale au generat un adevărat fenomen pe Internet (meme-uri, comentarii etc.), tendinţă denumită “Barbenheimer” (cuvânt-valiză, derivat din părţi ale titlurilor “Barbie” și “Oppenheimer”), exprimând surpriza pentru lansarea simultană a două filme cu subiecte şi viziuni cinematografice complet diferite – un film “fantasy” şi un thriller biografic.

Filmul “Barbie” – câteva repere

Actrita Margot Robbie
Actrita Margot Robbie

După nenumărate filme de animaţie, ideea unui lungmetraj “Barbie” (cu acţiune live), bazat pe păpuşa Barbie (creată de femeia de afaceri Ruth Handler, fabricată de compania americană de jucării “Mattel” şi lansată în 1959) a existat încă din 2009 şi a aparţinut, atunci, companiei “Universal Pictures”. În 2014, Sony Pictures a achiziţionat drepturile de film, acestea fiind transferate, în 2018, companiei “Warner Bros”, care a ales-o pe Greta Gerwig (n. 1983) ca regizor şi co-scenarist, alături de Noah Baumbach, regizor și scenarist american şi partener de viaţă al Gretei Gerwig.

Aceştia au ales pentru rolurile principale pe Margot Robbie (Barbie), o actriţă australiană, de două ori nominalizată la Oscar, cu patru premii “Globul de aur”, cinci premii ale Academiei Britanice de Film şi declarată de revista americană “Time”, în 2017, “una dintre cele mai influente 100 de personalităţi din lume”, şi Ryan Gosling (pentru personajul Ken), actor canadian, câştigător al unui “Glob de aur”, al unui premiu BAFTA, şi el nominalizat de două ori la Oscar. Filmările pentru “Barbie” au avut loc din martie, până în iulie 2023.

Ideea în jurul căreia se construieşte filmul este o călătorie în lumea reală, pe care o fac Barbie şi Ken, după ce părăsesc Barbieland, o societate matriarhală, inocentă, autosuficientă, în care femeile ocupă toate posturile importante, în timp ce bărbaţii se angajează mai degrabă în activităţi recreative. Ken este fericit doar când este cu Barbie (deşi ar fi fericit să fie mai mult decât un “accesoriu” al lui Barbie), dar aceasta traversează o criză existenţială, are gânduri negre, simte că îşi pierde farmecul, singurul mod de a se “vindeca” fiind “evadarea” în lumea reală. În drumul către lumea adevărată, ea îl descoperă pe Ken ascuns în decapotabila ei şi îi permite, fără tragere de inimă, să i se alăture.

Cum se explică succesul uriaş al filmului “Barbie”?

Regizoarea Greta Gerwig si co-scenaristul Noah Baumbachs
Regizoarea Greta Gerwig si co-scenaristul Noah Baumbachs

Succesul fulminant al filmului “Barbie”, spun criticii de film la unison, se datorează mai multor aspecte. În primul rând, transpunerea cinematografică a uneia dintre cele mai populare jucării de pe planetă nu a putut decât să trezească imediat curiozitatea publicului.

Potrivit “Time Magazine”, peste un miliard de păpuşi Barbie au fost vândute pe tot globul de la crearea sa de către Compania Mattel, în 1959, la care se adaugă nenumărate produse derivate şi 15 filme de animaţie, lansate în anii 2000.

Un lanţ de superlative…

Interesul a crescut şi mai mult când Compania de film “Warner Bros” şi “Mattel Films” care a colaborat la producție, și-au anunțat decizia surprinzătoare de a încredinţa proiectul lor regizoarei Greta Gerwig, căreia i-au dat libertate totală în realizarea filmului şi care a avut ideea, pornind de la pretextul unei jucării celebre, de a trata o temă consistentă, legată de sensul vieţii, de crizele de identitate, cu mijloacele filmului “fantasy”, în care atrag atenţia aspecte magistral concepute, precum:

  • dialogurile hilare şi scenele satirice, jocurile de cuvinte, referirile la istorie, la cultura pop, dar şi la realităţile lumii capitaliste, dominată de patriarhat, în care femeile continuă să fie devalorizate – toate fiind rezultatul unui geniu creativ satiric, excepţional, scene care provoacă amuzamentul publicului pe tot parcursul filmului;
  • aluziile ironice la “sindromul Barbie”, la standardele nerealiste de frumuseţe pe care le-a promovat imaginea acestei păpuşi, de-a lungul tmpului; de altfel, în 2016, compania “Mettel”, producătoarea păpusilor Barbie, a încercat să dea o schimbare de look jucăriei, creând o siluetă mai obișnuită și extinzând gama de origini etnice, efort care se reflectă şi în desfăşurarea filmului.

…şi doi actori excepţionali

  • performanța notabilă a lui Ryan Gosling (Ken), care, spun criticii, dar şi publicul larg, face un rol “perfect”, a contribuit, de asemenea, substanţial la succesul filmului; cunoscut din musicalul romantic “La La Land”, din filmul de dragoste “The Notebook” (“Jurnalul”), din “Brokerii Apocalipsei” şi dintr-o mulţime de alte filme, el reuşeşte în “Barbie” să facă să strălucească talentul de actor, cântăreţ şi dansator, amintind uneori de vremea în care, în 1993, când avea doar 13 ani, a devenit cunoscut în calitate de copil actor, în serialul Disney Channel, “The Mickey Mouse Club”, opinia internauților fiind unanimă cu privire la performanța actorului – “În drum spre Oscar!”;
  • interpretarea de excepţie a personajului feminin de către Margot Robbie, depre care s-a spus că “a dat o lovitură de maestru în ceea ce privește comunicarea pentru brand”, este o altă cheie a succesului; frumoasă, inteligentă, talentată, spectaculoasă, imprevizibilă, despre ea, celebrul regizor Martin Scorsese spunea că “are o îndrăzneală unică, surprinzătoare, provoacă și pur și simplu, arde în fiecare personaj pe care îl interpretează. […] Margot este uimitoare în tot ceea ce este și in tot ceea ce face și ea ne va uimi pentru totdeauna”.
Citește și:  Brainwriting sau “tehnica 6-3-5” - pentru mai multă creativitate şi stimulare a muncii în echipă

Nostalgie şi pledoarie pentru încredere şi speranţă…Filmul Barbie

Succesul acestei producţii “Warner Bros” s-ar putea explica şi prin valul de nostalgie pe care îl provoacă. Păpușile Barbie au umplut cuferele cu jucării ale majorității copiilor din întreaga lume şi pentru mulţi reprezintă momente de inocență de neuitat și reconfortante, în care păpuşile au fost confidente, purtătoare de visuri şi martori tăcuţi ai unei vârste.

Filmul regizat de Greta Gerwig şi cu interpretarea magistrală a lui Margot Robbie, în rolul principal, aduce în prezent acele momente îndepărtate, îngropate în memorie și oferă o experiență impregnată de nostalgie și căldură, în decoruri reproduse cu fidelitate după jucăriile Barbie vândute în magazine, cu ținute emblematice ale personajelor, pe care fiecare generație le va putea recunoaște.

În plus, chiar Compania Mettel, producătoarea acestei jucării şi colaboratoare în realizarea filmului, pare a rupe codurile universului pe care firma l-a creat și admite că, până la urmă, viața “în plastic” nu este chiar atât de fantastică pentru Barbie și Ken, mesajul final al filmului fiind că este inutil să vrei cu orice preț ca existenţa să se încadreze într-o “matriță” şi este întotdeauna posibil să deviem traiectoria vieţii, dacă asta ne dorim.

O campanie de marketing fără precedent

Barbie, Sursa Revista People
Barbie, Sursa Revista People

La succesul filmului “Barbie” a contribuit semnificativ şi o campanie de marketing fără precedent. Bugetul alocat promovării lungmetrajului a fost estimat la aproximativ 150 de milioane de dolari, sumă folosită pentru a face păpușa omniprezentă. Nenumărate mărci (peste 3000) au dezvăluit parteneriate cu Barbie în ultimele luni, de la îmbrăcăminte, la pantofi, la produse cosmetice, la videoclipuri pentru console de jocuri sau chiar la fast-food-uri.

Aceste inițiative au contribuit la crearea unui adevărat “val” roz pe rețelele sociale, generând entuziasm și anticipare în jurul filmului. Inclusiv Google afişează această culoare roz atunci când este introdus cuvântul „Barbie” (sau numele actorilor principali din film) în motorul său de căutare.

Apoi, sinopsisul filmului şi-a propus să fie contemporan, critic, feminist și ironic în același timp, oferind o nouă dimensiune păpușii emblematice – o strategie de marketing care a propulsat filmul la cote mari.

Filmul Barbie a folosit în mod exemplar şi marketingul digital. A fost conceput un site web care le permite utilizatorilor să creeze un afiș Barbie personalizat, cu propria fotografie, și un slogan. Toate acestea, datorită integrării unei inteligențe artificiale pe site-ul lor.

Filmul Barbie a profitat şi de influența rețelelor sociale și a meme-urilor, pentru a-și impulsiona campania de marketing, inclusiv fenomenul “Barbenheimer”, competiţia cu filmul “Oppenheimer”, lansat în aceeaşi zi, provocând mult interes și meme-uri pe rețelele sociale.

Deși Barbie este, în mod tradițional, un brand asociat copiilor, strategia de marketing a filmului a vizat toate grupele de vârstă, cu accent deosebit pe adolescenți și adulți, ceea ce le-a lărgit audiența potențială.

Campania de marketing din jurul acestui film, îndrăzneaţă şi inovatoare, depășește cu mult simpla promovare cinematografică. Pentru observatorii avizaţi, este evident că “Mattel” nu vinde doar un film, ci un întreg univers de vis şi culori, care a ştiut să capteze atenţia publicului.

Barbie – superstar, un personaj atemporal

Papusile Barbie
Papusile Barbie

Povestea jucăriei Barbie, care a contribuit, cu siguranţă, şi la succesul filmului care-i poartă numele, este lungă și bogată în schimbări de-a lungul anilor, reflectând aspecte culturale, sociale, specifice unei epoci sau alteia:

  • A fost creată de Ruth Handler, co-fondatoarea companiei americane de jucării “Mattel”, care a observat că fiica ei se juca adesea cu păpuși de hârtie reprezentând femei adulte. A inspirat-o să creeze o păpușă cu forme de adult, cu haine elegante și posibilități diverse de joacă.
  • A fost lansată oficial la Târgul Jucăriilor din New York, în martie 1959. A fost numită după fiica lui Ruth, Barbara.
  • Prima păpușă Barbie avea păr blond, purta costum de baie cu două piese în dungi alb-negru și a avut multiple accesorii opționale, cum ar fi seturi de haine, mașini și case de păpuși.
  • De-a lungul anilor, Barbie a cunoscut o varietate de design-uri, pentru a reflecta tendințele modei și diversitatea culturală. Au fost create păpuși Barbie de diferite etnii, tonuri de piele, păr și ochi de diverse culori.
  • A avut o gamă vastă de “cariere”, de la stewardesă, la medic, astronaut, polițist, arhitect și multe altele. Aceasta a încurajat fetele să viseze și să aspire către orice carieră își doreau.
  • În timp, au fost introduse personaje secundare importante în viața lui Barbie, cum ar fi prietena sa apropiată, Midge, și iubitul Ken, precum și familia și animalele lor de companie.
  • Cu timpul, Mattel a încercat să sublinieze mesajul de putere și independență pentru fete, prin intermediul păpușii promovând ideea că femeile pot realiza orice își propun.
  • Pe măsură ce societatea a evoluat, Barbie a reflectat aceste schimbări prin introducerea diversității în aspectul său, in formele corpului și valorile pe care le promovează.

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.