Last minute este un concept care, pe parcursul ultimilor trei ani, a devenit un subiect de discuție important în rândul românilor. Deși preluat din limba engleză, acesta nu a fost nici până acum modificat, tradus sau alterat în nici un fel. Conotația pe care o are produce un impact mult prea mare asupra unui individ de rând pentru ca acesta să încerce numai să se gândească în a-i găsi un substituent în limba maternă. Difuzat pe toate canalele mass-media, de la un flyer împărțit pe stradă până la știrile TV urmărite de o țară întreagă, această simplă, dar totuși influentă asociere de cuvinte, a reprezentat și încă reprezintă deliciul celor dornici de o vacanță.

travelTraducerea propriu-zisă a termenului last minute așa cum apare în dicționar semnifică perioada de dinaintea unui eveniment, a unui termen limită, a unei date prestabilite. Potrivit acestei explicații, se poate sesiza trăsătura oarecum negativă pe care îl poate avea acest concept asupra unei persoane. Nimănui nu-i place să fie pus în situația în care trebuie să îndeplinească anumite sarcini până la o anumită dată, constrâns de limita de timp existentă. Dar aici nu este cazul de așa ceva. Chiar din contră, prezența acestei expresii poate aduce beneficii semnificative bugetului, și așa de multe ori redus.

Last minute este acea ofertă senzațională pe care orice client o poate găsi la birourile agențiilor de turism, de obicei pe perioada sezonului estival, atunci când toată lumea este în căutarea unui concediu fie la mare, fie la munte, fie în țară, fie în străinătate. Pentru a-și putea vinde pachetele turistice, agențiile, hotelierii și companiile aeriene apelează la acest artificiu promoțional, reducând cu câteva procente tarifele serviciilor pe care le ofertează, de obicei cu câteva zile înainte ca acestea să se desfășoare. Este un lucru dificil – ca pe o piață atât de competitivă, unde de multe ori oferta depășește cererea, toți furnizorii de servicii turistice existenți să poată să epuizeze biletele de avion sau de autocar, toate locurile la circuite sau toate camerele de la un hotel.

travel 2Pentru a efectua zborurile cu avioanele pline de pasageri, pentru a ocupa și ultimele locuri libere la programele turistice, culturale, sau pentru a avea capacitatea de cazare la maxim la unitățile pe care le dețin, furnizorii înghit în sec și renunță la câțiva bani în plus. Oferă reduceri. La început nu foarte mari, poate 20 de euro, sau de 50 lei, dar pe cât timpul trece și nu observă o creștere a vânzărilor, pe atât tarifele scad mai mult, până la 100 euro sau pana la 200 lei.

Au fost și cazuri ca la aceste oferte last minute să fie ofertate servicii și la jumătate din prețul inițial, doar să fie achiziționate de vreun doritor. În cazul unui sejur de 7 nopți în Grecia la un hotel de 3*, transport cu autocar inclus, două mese pe zi, pentru care plecarea era în varf de sezon, pe 01 august, tariful standard ajungea de persoană la aproximativ 350 euro. Pe 20 iulie, tariful a scăzut deja la 330 euro. Pe 25 iulie, tariful a ajuns la 290 euro. Pe 30 iulie, furnizorul anunță că cei care vor cumpăra acest pachet, vor achita doar cazarea de 250 euro, transportul fiind gratuit. Reducerea de 100 euro este binevenită pentru oricine. Pentru o familie cu un copil, se economisesc aproape 300 euro, bani pe care pot sa-i folosească pentru excursiile opționale pe care le vor face la destinație.

Ofertele last minute reprezintă un avantaj pentru mulți, însă acestea aduc și multe dezavantaje. Primul și cel mai evident este impactul pe care îl au asupra furnizorilor de servicii turistice. Cu aproximativ un an înainte, fiecare hotelier, director își stabilește un anumit target pe care se așteaptă să-l atingă prin vânzarea unui anumit număr de camere, bilete la un anumit preț. Acest lucru nu se mai poate realiza, atâta timp cât a făcut reduceri peste reduceri, pentru a câștiga măcar cât avea nevoie să supraviețuiască pe piață.

Este adevarat, a atras un număr mai mare de clienți, care poate vor veni și în anii ce vor urma, dar investiția făcută o va recupera târziu, poate mult prea târziu. Același lucru este valabil și pentru agențiile de turism care, prin vânzarea unui pachet turistic obțin un comision fie fix, fie procentual. Odată cu reducerea tarifelor, se va reduce implicit și comisionul acesteia. Scăderea profitului poate afecta serios șansele de a se menține pe piața turistică.

travel3Ofertele last minute pot aduce dezavantaje chiar și potențialilor clienți ce cad pradă mirajului tarifelor reduse și așteaptă până pe ultima sută de metri să-și achiziționeze vacanța mult dorită. De multe ori, ceea ce rămâne spre vânzare nu este neapărat și bun calitativ. Tarifele au fost micșorate pentru acele hoteluri care nu au întrunit condițiile necesare pentru a satisface pe ceilalți turiști. Iar când acest lucru se întâmplă, clientul nu mai poate opta pentru un hotel mai bun, întrucât acesta este deja ocupat de către cei care au achiziționat din timp pachetele turistice și nu au așteptat până în ultimul moment.

Cu toate acestea, sunt și multi care se bucură de aceleași serivicii de calitate la jumătate de preț, doar pentru că au fost inspirați să aștepte ieftinirea tarifelor la un hotel bun care, inițial, era mult prea scump – motiv pentru care au fost puțini cei care și-au permis să plătească prețul integral.

plane 3

Trebuie spus că ofertele last minute nu avantajează prea bine nici turismul din România. Deși mulți sunt familiari cu acest termen, hotelierii din stațiunile turistice românești nu oferă astfel de reduceri. În România este des întâlnită oferta “plătești 3 nopți și stai 4” sau plătești pentru două mese pe zi și ai reduceri la procedurile de tratament, dar ofertele pe ultimul moment nu sunt mai deloc folosite. Aceste oferte sunt însă utilizate de hotelierii din străinătate, promovându-se astfel alte destinații turistice, dar nu și România. Mulți aleg să opteze pentru aceste oferte, petrecându-și astfel concediile în afara țării.

Împotriva acestor dezavantaje, care au prea puțină relevanță atunci când vine vorba de o escapadă bine meritată de oricine după un an istovitor de muncă, ofertele last minute vor mai continua multă vreme să se facă auzite pe micile ecrane, pe afișele de publicitate ale agențiilor de turism și, nu în ultimul rând, pe fețele zâmbitoare ale turiștilor români.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.