Centura de siguranta, ca dispozitiv care limiteaza miscarile necontrolate ale pasagerilor dintr-un vehicul, in cazul unui soc, se foloseste in autoturisme, autocare, camioane, avioane, exceptie facand motocicletele, care nu au caroserie. Exista diferite tipuri de centuri de siguranta, in doua puncte, cu o singura chinga fixata de o parte si de alta a bazinului, cu trei puncte, chingile fixandu-se deasupra si in josul umerilor, si in patru puncte, utilizate, mai ales, in competitii automobilistice si in anumite vehicule speciale.

La inceputul secolului al XIX-lea, George Cayley, inginer si fizician englez, deschizator de drumuri in aeronautica, a inventat o centura de siguranta rudimentara, pentru a o folosi la scaunul planorului sau, in timpul zborului.

George Cayley, inventatorul centurii de siguranta, Foto: elitesaero.wordpress.com
George Cayley, inventatorul centurii de siguranta, Foto: elitesaero.wordpress.com

Prima testare a unei centuri de siguranta a avut loc la cursa Marseille-Paris, in 1896, utilizata pentru a-l proteja pe pilot, la viraje. La 11 mai 1903, francezul –canadian Gustav-Desire Leveau si-a brevetat, ca inventie, o centura de siguranta in patru puncte, pe care a numit-o “Bretele protectoare pentru automobile”. Abia peste o jumatate de secol, colonelul John Paul Stapp, medic militar in United States Air Force (USAF), a ameliorat modelul de centura in patru puncte, intr-un “crash test”, la peste 200 kilometri/h.

Un “crash test” se realizeaza in laborator, pentru a testa comportamentul autovehiculului in caz de coliziune. O astfel de centura a fost utilizata, ulterior, in aeronautica si la autoturismele de serie, clasa lux. Centura in trei puncte in forma Y a fost experimentata si brevetata, in 1955, de Roger W. Griswold, dar aceasta provoca adesea traumatime la nivelul ficatului si al splinei. In 1959, suedezul Nils Bohlin, angajat la SAAB, o firma de  aeronautica, a adus imbunatatiri semnificative la centura in trei puncte, in V, avand o chinga orizontala si una in diagonala, aceasta incepand sa fie montata in serie, din acelasi an, la automobilele Volvo (prima marca de masina cu un asemenea echipament).

selt belt

Centura de siguranta poate sa salveze viata celui care o poarta, ca si pe a celorlalti pasageri. OMS (Organizatia Mondiala a Sanatatii), potrivit statisticilor, a subliniat ca, in caz de accident, centura de siguranta reduce riscul de deces cu 40-60%, pentru pasagerii din partea din fata a autovehiculului, si cu 25-75 %, pentru cei din spate.

Centura de siguranta “pretensioner” (Pre-Safe) aduce un plus securitate, fiind dotata cu un sistem atasat centurii, care, in caz de accident sau de franare brusca, activeaza un senzor care declanseaza un gaz propulsor, acesta intinzand si mai mult curelele, eliminand, in cateva secunde, orice balansare, si impingand corpul spre spate.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.