În mai multe articole (Originea numelui Sfintei Fecioare) am prezentat semnificațiile religioase ale Sărbătorii Nașterii Maicii Domnului, prima sărbătoare importantă din noul an bisericesc care începe la 1 septembrie, am evidențiat obiceiuri și tradiții legate de această sărbătoare, precum și aspecte referitoare la semnificația numelui Maria și a derivatelor – Mariana, Măriuca, Marinela, Marioara, Marian, Marin etc.
O anume controversă este legată de numele Marius, pe care unii îl consideră ca aparținând aceleiași familii onomastice, o variantă masculină a numelui Maria, dată fiind asemănarea fonetică.
În realitate, Marius, potrivit opiniilor celor mai mulți lingviști, nu este un derivat/corespondent al numelui feminin Maria, ci își are originea în numele zeului roman al războiului – Mars – nume prezent în forma aceasta în latina arhaică, iar în textele poetice antice – Maurs/Mauors/Marmar – cu rădăcina în cuvântul indo-european Māwort, desemnând o divinitate războinică, patron, în același timp, al fertilității și al agriculturii. Alte etimologii posibile sunt în cuvântul etrusc “maru” (om/individ) sau în radicalul indo-european “mer mor”, însemnând “bărbat tânăr, femeie tânără”, din care a provenit în latină “maritus” (căsătorit).
Geoge Dumezil, celebru lingvist și estetician francez, consideră că Mauors provenea, de fapt, din numele zeului indian al furtunii – Maruts – însoțitor al zeului Indra (zeul suprem în mitologia vedică, orientală).
Adjectivele latinești derivate din numele Mars (cu această origine îndepărtată, la care am făcut referire anterior), însemnând “referitor la Mars”, sunt martius, martialis (din care a derivat în franceză și cuvântul marțial) și stau la baza numelor proprii Marius, Martin, Marcu.
Controversat ca origine, dar prezent în toate limbile romanice, în diverse variante, numele Marius și-a dobândit popularitatea și datorită faptului că a fost purtat de celebrul om de stat și conducător militar roman Gaius Marius (157 i.Hr. – 86 i.Hr.) și, ulterior, de personalități din perioada Renașterii și a revoluțiilor burgheze din Europa.
Sfânta Maria Mică este sărbătorită în multe comunități și are o influență profundă nu doar în sfera religioasă, ci și în cea culturală. Tradițiile asociate cu această zi se reflectă în obiceiuri, muzică, artă și literatură, demonstrând cum tradițiile religioase modelează cultura populară și viceversa.
Explorând legăturile între Sfânta Maria Mică și alte sărbători religioase, putem obține o perspectivă mai largă asupra calendarului liturgic și a modului în care diferite tradiții se intersectează și se influențează reciproc. De exemplu, comparând această sărbătoare cu alte zile dedicate Maicii Domnului, observăm un mozaic de credințe și practici.
Pentru cei interesați să afle mai multe despre contextul religios și cultural al Sfintei Maria Mici, recomandăm articolul Cum este corect: niciun sau nici un?. Acesta nu se leagă direct de subiectul principal, dar oferă o bază solidă pentru înțelegerea complexității și bogăției limbii române, care poate fi aplicată și în interpretarea textelor religioase și culturale.
V-am descoperit intamplator si am constatat ca ceea ce prezentati este interesant si foarte interesant !
Cred ca va mai caut !
Succes pe mai departe si…Sarbatori Fericite !
Multumim pentru aprecieri si pentru ca ne cititi! 2016 sa va aduca multe bucurii!
La mai multe articole înainte !!! Interesante si calitative ! Bravo !