Articolul de fata este dedicat unui subiect interesant din istoria picturii si anume: Claude Monet si simbolul marii. Marea reprezinta un simbol puternic, adesea folosit in operele de arta, fie ele picturi sau opere literare.

Foarte multe dintre operele unuia dintre cei mai importanti reprezentanti ai impresionismului – Claude Monet (14 noiembrie 1840 – 5 decembrie 1926), cultiva acest simbol in peisaje marine cu adevarat fascinante, marea fiind transpusa in diferite ipostaze. Criticii de arta au incercat de-a lungul timpului sa desluseasca misterele din spatele acestui simbol si sa creeze relatia dintre artist si simbolul principal.

Pe cand artistul avea doar 5 ani, s-a mutat impreuna cu intreaga familie in Normandia, mai precis in orasul Le Havre de la malul marii. Inca din acel moment, micul Monet a simtit o stransa legatura cu marea carea avea sa ii devina muza, si chiar daca la o varsta atat de frageda nu realiza ample picturi, isi petrecea timpul la malul marii realizand caricaturi si desene puerile ale imprejurimilor. Insa, inca de atunci, Claude Monet a dat dovada de talent iar talentul sau a fost remarcat de unul dintre adevaratii maestri ai marii in materie de pictura – Eugene Boudin, care s-a mutat in aceeasi regiune tocmai datorita peisajelor marine. Nu a trecut mult timp si micul Monet a inceput sa il insoteasca pe artist in locurile pe care acesta le aborda pentru a le transpune in picturi fabuloase si din acel moment pictorul care avea sa puna bazele impresionismului a inteles cu adevarat ce inseamna marea.

Dupa ce se imbolnaveste in timpul armatei, la varsta de 22 de ani, Claude Monet se intoarce la malul marii si incepe sa picteze, inspirat fiind atat de picturile artistului anterior prezentat, cat si de cele ale pictorului Johan Barthold Jonkind. In timp ce Eugene Boudin i-a aratat care sunt adevaratele sentimente pe care marea le trezeste si cum acestea pot fi transpuse in plan artistic in asa fel incat sa exprime trairile artistului, de la cel din urma a preluat tehnica.

Citește și:  Pictorul Corneliu Baba si picturile sale
Claude Monet; Pointe de la Hève at Sainte-Adresse, Foto: dididadidi.com
Claude Monet; Pointe de la Hève at Sainte-Adresse, Foto: dididadidi.com

Printre primele picturi care infatiseaza marea si tot ceea ce o inconjoara este Pointe de la Hève at Sainte-Adresse, o pictura apasatoare in care artistul incearca sa redea intr-un mod realist un peisaj aspru. Pictura Terrace at Sainte Adresse prezinta o noua viziune asupra marii, dar si asupra tehnicii, Claude Monet incepand sa creeze pentru a impresiona si aceasta pictura infatiseaza o intalnire nobila la malul marii, cele trei planuri ale picturii fiind atent delimitate de elementul esential – marea.

Impression, sunrise este o pictura cu adevarat incarcata de emotie, o pictura in care planul acvatic se contopeste cu cerul. Aceasta pictura este una dintre capodoperele lui Monet. Pictura este impresionista prin excelenta, iar criticii de arta au afirmat ca exista posibilitatea ca ochiul modern sa priveasca cu un oarecare scepticism opera. Elementul care se distinge intre cele doua planuri este cu desavarsire soarele.

Simbolul marii se regaseste si in cadrul operelor de maturitate, moment in care Claude Monet se hotaraste sa isi schimbe oarecum viziunea asupra marii si sa isi indrepte atentia catre faleze si stanci. Asadar, marea devine un simbol mult mai puternic printr-o alaturare inedita cu planul terestru, impactul fiind mult mai dramatic.

Claude Monnet Manneporte, Foto: en.cafa.com.cn
Claude Monnet Manneporte, Foto: en.cafa.com.cn

Simbolul marii este prezent si in conceptul seriilor, concept introdus de catre Claude Monet si care a reprezentat una dintre contributiile principale aduse de catre artist artei moderne. Manneporte reprezinta doua picturi cu adevarat spectaculoase in care, chiar daca exista aceeasi compozitie, tehnica este cea care difera. In prima pictura, Claude Monet a pus accentul in special pe dramatismul impactului dintre cele doua planuri, in timp ce a doua varianta prezinta o imagine neclara, mult mai abstracta.

In picturile pe care le-a realizat in ultimele clipe ale vietii, Claude Monet a descoperit o mare luminoasa, plina de culori vii care sunt menite sa incoroneze activitatea artistica a marelui pictor in ultimele sale creatii. Tonurile calde, culorile indraznete si peisajele relaxante sunt cele prezente in Bordighera si Munti in L’Esterel.

Nu uita să distribui dacă ți-a plăcut:
Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.