William Fehr este unul dintre oamenii de afaceri ai Africii de Sud care şi-a adus din plin contribuţia la dezvoltarea turismului din această parte a lumii. Dincolo de abilităţile sale de afacerist, William Fehr şi-a legat numele de unele dintre cele mai frumoase obiective turistice din Cape Town: castelul Bunei Speranţe şi clădirea cunoscută sub numele de Rust en Vreugd.

În aceste două locuri, William Fehr a lăsat Africii de Sud o importantă avere: o colecţie de artă foarte preţioasă.

Pasionat în special de pictură, William Fehr a început să colecţioneze tablouri scumpe încă din perioada tinereţii. La acea dată, în Africa de Sud nu prea exista moda colecţionării de obiecte de artă, astfel că Fehr s-a bucurat de un oarecare avantaj, reuşind să pună mâna pe tablouri scumpe destul de uşor. Nu prea a avut concurenţă la achiziţionarea pieselor de artă.

Cu timpul, William Fehr şi-a îndreptat atenţia şi preţuirea şi spre alte obiecte, în afara picturilor. A început să se arate interesat de desene, de tipărituri şi chiar de unele elemente de uz privat, provenind de la primii colonişti olandezi poposiţi la Capul Bunei Speranţe. Colecţia lui de artă a continuat să crească de-a lungul timpului.

În 1952, numele lui devenise deja celebru. Astfel că a fost invitat să îşi expună impresionanta colecţie de artă cu prilejul unui festival ce sărbătorea împlinirea a 300 de ani de la venirea lui Jan van Riebeek în Africa de Sud.

S-a dovedit că William Fehr deţinea deja obiecte foarte multe şi de o valoare istorică extraordinară. Picturi în ulei, schiţe în cărbune, piese de decor şi chiar şi unele elemente de mobilier – toate compuneau o valoroasă colecţie de artă.

Publicul sud african a avut în 1952 prilejul să se bucure de această colecţie care a fost, parţial, expusă într-una din galeriile somptuoase ale castelului Bunei Speranţe. Oamenii au fost aşa de încântaţi încât William Fehr a fost rugat să împrumute pe termen lung obiectele de artă, care au rămas, astfel, vreme îndelungată în castelul Bunei Speranţe, într-o colecţie ce a primit imediat numele proprietarului ei.

Ulterior, guvernul sud african a început să cumpere de la William Fehr anumite piese ale colecţiei, înţelegând valoarea lor extraordinară, nu doar din punct de vedere cultural, cât mai ales istoric.

Între anii 1964 şi 1965, William Fehr a decis să doneze guvernului restul colecţiei sale. Astfel că a donat o serie de artefacte spectaculoase şi variate, care au fost găzduite în cadrul vilei Rust en Vreugd, în apropierea castelului Bunei Speranţe.

În 968, William Fehr s-a stins din viaţă, dar numele lui a rămas celebru şi continuă şi azi să se afle pe buzele celor care au ocazia să admire numeroasele piese de artă pe care omul de afaceri le-a colecţionat cu mare grijă.

În prezent, colecţia care îi poartă numele a rămas împărţită în cadrul a două expoziţii permanente, în cele două locaţii menţionate. La castelul Bunei Speranţe se află colecţia de picturi, piese de mobilier şi obiecte de artă decorativă, în timp ce în cadrul vilei Rust en Vreugd sunt expuse tipăriturile, desenele în acuarelă şi schiţele în cărbune. Ambele clădiri sunt în ton cu colecţia William Fehr, în sensul că se numără printre cele mai vechi şi importante clădiri din Cape Town.
Castelul Bunei Speranţe este, de fapt, cea mai bătrână construcţie sud africană din peninsula Capului, în timp ce Rust en Vreugd reprezintă una dintre cele mai reuşite construcţii ale secolului al XVIII-lea, în stilul consacrat al arhitecturii olandeze din Colonia Capului.

Colecţia William Fehr este una dintre cele mai faimoase colecţii sud africane şi atrage turişti din cele mai îndepărtate colţuri ale lumii. Importanţa ei se leagă, în primul rând, de momentul istoric pe care îl evocă în mod fidel: perioada primilor colonişti olandezi. Obiectele constau în picturi, ceramică, veselă de porţelan, diverse piese din metal şi multă sticlă. Cele mai multe dintre ele au o vârstă impresionantă, datând încă din 1650, iar modul în care au fost realizate şi apoi folosite oferă istoricilor de azi informaţii preţioase despre stilul de viaţă al primilor colonişti olandezi din Africa de Sud.

Colecţia William Fehr continuă cu piese care străbat timpul şi reflectă modul în care s-a dezvoltat viaţa în aceste locuri de-a lungul a sute de ani. Picturile conţin peisaje de natură care astăzi nu prea mai există, în locul lor aflându-se construcţii şi străzi moderne: „Table Bay, 1683”, pictat de Aernout Smit, „The Noord-Nieuwland in Table Bay, 1762” sau „Cape Town and Table Mountain, in 1772”.

O altă perioadă istorică esenţială în ce priveşte procesul de colonizare a Africii de Sud o reprezintă perioada primilor colonişti britanici. Colecţia William Fehr cuprinde artefacte din acele timpuri, contribuind astfel la înţelegerea unui stil de viaţă din care se mai păstrează doar vagi amintiri. Picturile în ulei sau acuarelă vorbesc despre venirea pe mare a primelor corăbii britanice şi despre câteva dintre luptele care s-au dat între soldaţii imperiului şi unele triburi băştinaşe ale Africii de Sud. Spre exemplu: „English Ships in Table Bay”, de Robert Dodd, 1787, „Frontier Wars”, de Jason Thomas Baines la 1853, „Cape Colonist returning home”, de Samuel Daniell, la 1831.

Picturile conţin şi scene din viaţa cotidiană a primilor colonişti, cu unele detalii emoţionant de casnice. Spre exemplu: „Canteen scene during Frontier Wars”, de F.L.W. Langschimdt la 1850 sau „Castle in Cape Town„, de Thomas Bowler, la 1854.

Pasiunea lui William Fehr pentru pictură şi aventurile pe apă reiese din colecţia de tablouri despre viaţa marină pe care acesta a strâns-o de-a lungul vieţii. Este vorba despre picturi reprezentând diverse corăbii pe apele din apropierea peninsulei Capului, semnate în special de William Hungings şi Thomas Baines.
Per total, majoritatea pieselor colecţionate de omul de afaceri provin din secolele al XVIII-lea şi al XIX-lea şi impresionează atât prin vârstă, cât şi prin frumuseţea detaliilor.

Mobilierul este expus de-a lungul mai multor încăperi cu rol de galerii şi deşi datează, de asemenea, din secolele al XVII-lea şi al XVIII-lea, este în perfectă stare de conservare. De altfel, mobilierul tipic pentru peninsula Capului a cunoscut cea mai puternică dezvoltare în secolul al XVIII-lea, principalul material de lucru fiind lemnul exotic. Ca şi model, mobilierul tipic pentru Cape Town denotă sobrietate şi eleganţă simplă, lipsindu-i ornamentele dese şi complicate, în schimb având diverse forme interesante şi fiind marcat de sculpturi ingenioase. Acest stil este cel specific olandez.

Colecţia de ceramică care poartă numele lui William Fehr este şi ea emoţionantă prin fragilitate, vârstă şi delicateţea detaliilor. Predomină ceramică chinezească, în culorile alb şi albastru. Stilul a fost copiat în cadrul ceramicii care se realiza spre export în Europa. Colecţia William Fehr cuprinde şi platouri sau veselă de inspiraţie japoneză, având inscripţionate iniţialele VOC, ale primilor colonişti olandezi de la Capul Bunei Speranţe. De o atenţie deosebită se bucură şi un anumit platou, realizat în anul 1750 tocmai în China, pentru export, şi având ca desen muntele Table din Africa de Sud şi apropierea corăbiilor de ţărmul peninsulei Capului.

Turiştii care doresc să admire colecţia William Fehr în întregime trebuie să viziteze ambele locaţii, castelul Bunei Speranţe şi vila Rust en Vreugd. Programul de vizitare este între orele 9.30 şi 16.30 la castel, şi 10.00 şi 17.00 la vilă. În ambele părţi, intrarea se face pe bază de bilet contra cost.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.