1. Definitie si trasaturi
Definitie: Comunicarea orala se refera la mesajele pe care le distribuim, mesaje care au scopuri bine definite si care dau celorlalti oameni posibilitatea sa aiba ceva de spus despre noi. Totodata, comunicarea orala este si o disciplina a comunicarii de marketing in cadrul relatiilor publice si poate fi planificata, controlata si integrata intr-o strategie mai ampla de comunicare.
Trasaturi:
- comunicarea orala ofera legitimitate mesajelor prin folosirea experientelor celorlalti (oamenii tind sa acorde multa importanta recomandarilor prietenilor sau cunoscutilor, deoarece astfel economisesc timp)
- este adaptata publicului (recomandarilor orale pentru ca sunt mult mai relevante decat cele scrise)
- se genereaza de la sine (mesajele sunt raspandite prin viu grai de la o persoana la alta)
2. Nivelurile comunicarii orale
- Nivel negativ ridicat al comunicarii orale (valabil in situatiile in care oamenii descurajeaza comunicarea in mod constient, cum ar fi in cazul subiectelor tabu)
- Comunicarea orala puternic negativa, nesolicitata (oamenii fac tot posibilul sa-si exprime sentimentele negative fata de cineva)
- Comunicarea orala negativa stimulata (se manifesta sub forma unei reactii puternice in legatura cu o problema sau cu un serviciu)
- Comunicarea orala negativa relativ motivata (valabila in situatiile in care clientii nemultumiti ai unui anumit produs sau firme nu denigreaza brandul respectiv si chiar il mai folosesc uneori, din obisnuinta sau din lipsa de alternative)
- Comunicarea orala neutra (apare atunci cand oamenii sunt nepasatori fata de o problema)
- Comunicarea orala relativ pozitiva stimulata (se manifesta atunci cand oamenii au ceva de spus in legatura cu anumite subiecte, insa trebuie stimulati ca sa-si exprime ideile)
- Comunicare pozitiva solicitata (oamenii pot oferi recomandari si confirmari, in cazul in care li se cere acest lucru)
- Comunicarea orala pozitiva nesolicitata (oamenii isi exprima parerile din proprie initiativa)
- Comunicarea orala pozitiva
3. Etapele esentiale in luarea unei decizii
Exista patru etape in luarea unei decizii:
In etapa de informare, oamenii cauta sa obtina date pentru a stabili ce optiuni au, iar informatiile trebuie sa aiba un grad de acuratete si de disponibilitate foarte ridicat.
In etapa de verificare se incearca sa se obtina dovezi care sa confirme optiunile alese. In acest caz, recomandarile altor persoane cantaresc foarte mult.
Etapa de acceptare presupune ca oamenii sa se convinga ca optiunile alese sunt cele mai bune.
In ultima etapa, cea de recomandare, se foloseste comunicarea orala pentru a se face reclama.
4. Modurile de a initia comunicarea orala
1. Oferirea de mostre gratuite
Este de recomandat pentru firme si companii sa ofere mostre gratuite ale produselor lor in vederea atragerii clientilor spre cumpararea acestora. Daca bunurile si serviciile oferite au o calitate suficient de buna pentru ca publicul tinta sa fie multumit, aceasta tehnica va aduce castiguri importante pentru cei care o aplica.
2. Insamantarea
Insamantarea cu oferte speciale include oferte de reduceri de preturi, mostre gratuite sau anumite imprumuturi.
3. Recrutarea
Firmele si companiile trebuie sa-si caute potentialii clienti si in cercurile de persoane in care acestia se invart. Spre exemplu, sectorul drogurilor recreationale ilegale din Marea Britanie (dar si de la noi) reprezinta un sector de afaceri de mare succes, in pofida legilor aspre impotriva acestora.
5. Modurile de raspandire a comunicarii orale
Comunicarea orala are un grad de raspandire mai mare si se extinde mai mult daca exista:
- o criza (oamenii cred ca bunastarea lor este in pericol)
- o misiune (este nevoie de un efort comun pentru atingerea unui scop important)- o problema (in acest caz, vorbim despre implicarea imediata a mai multor persoane ce doresc solutionarea problemei)
- un pericol (raspandirea unui mesaj despre un posibil pericol poate ocroti siguranta oamenilor)
6. Comunicarea orala si transmisibilitatea
Transmisibilitatea se refera la cat de usor ii este unei persoane sa transmita un mesaj. In acest sens, ne putem folosi de mai multe aspecte pentru a mari gradul de transmisibilitate al mesajelor noastre:
- stirile, in special cele foarte recente sunt intotdeauna de mare interes;
- secretele;
- sexul;
- ajutarea celorlalti ;
- personalizarea (modelul eroului);
- legatura cu o celebritate;
- factorul fortean (caracterul neobisnuit al mesajului sporeste transmisibilitatea acestuia).
7. Comunicarea orala si marketingul
Putem vorbi de o comunicare orala eficienta dpdv al marketing-ului atunci cand mai multe conditii sunt indeplinite. In primul rand, trebuie sa avem un produs care creeaza agitatie, este inovator si foarte complex. Apoi, in spatele comunicarii orale exista un promotor care are calitatile necesare pentru a stabili legaturi cu oamenii importanti si are si experienta in domeniu. Dupa aceea, trebuie sa se ofere o validare sociala prin cumpararea produsului (oamenii achizitioneaza unele lucruri pentru ca sunt de parere ca acestea le definesc stilul de viata). Nu in ultimul rand, clientii trebuie sa participe in mod activ atunci cand produsul sau serviciul pot da nastere la conversatii pe tema lui.