Polly Woodside, denumita sugestiv „Marea doamna a marii”, este o corabie, respectiv o goeleta cu trei catarge care a fost lansata in Belfast, Irlanda de Nord, in anul 1884, dupa unii istorici si oameni din acele vremuri, aceasta nava fiind in urma celorlalte vase de navigatie cu aburi. Se crede ca, de fapt, Polly Woodside a fost lansata oarecum tarziu, intr-o epoca in care vasele cu aburi erau mult mai bune ca cele vechi cu trei catarge, asa cum era aceasta goeleta, insa cu toate acestea, „Marea doamna a marii” era tocmai potrivita pentru a transporta carbune din Anglia in Chile. In plus, goeleta in discutie se intorcea pe apele britanicilor incarcata cu nitrat sau grau din Argentina. A fost folosita mult timp, in anul 1897, de pilda, deja inconjurase Capul Horn de nu mai putin de saisprezece ori, ca mai apoi, intre anii 1901 si 1904, sa faca inconjurul intregii lumi de doua ori.

Dupa aceasta perioada in care a functionat perfect, in anul 1904, Polly Woodside avea sa fie vanduta unor proprietari neo-zeelandezi. Acest moment a coincis si cu rebotezarea sa, goeleta fiind redenumita Rona, un nume maori. Incepand cu aceasta perioada, vasul a traversat de cateva ori Marea Tasman, intre Noua Zeelanda si Australia, trecand si pe Oceanul Pacific. Nu a stat mult in proprietatea neo-zeelandezilor ca a si fost vanduta iarasi, in anul 1924, de aceasta data unei companii de vase cu aburi cu sediul in Adelaide. Fosta nava Polly Woodside a devenit depozit de carbuni, transportand doar materii prime, precum ciment, lemn sau grane. Mai mult decat atat, in aceasta perioada, principalul scop al goeletei era sa deserveasca vasele cu aburi din portul Melbourne. Dupa ce al Doilea Razboi Mondial a izbucnit, Autoritatea Navala Regala din Australia a cerut goeleta, pentru a deservi vasele australiene, precum si cele australiene in Noua Guinee.

Mai apoi, Polly Woodside s-a intors, iarasi, pe apele australiene. Dupa atatea misiuni duse la bun sfarsit cu succes, goeleta cu trei catarge se deteriorase, drept pentru care, in anul 1962, s-a decis scoaterea sa din circulatie, chiar daca, la acele vremuri, Polly Woodside era singurul vas de comercial de apa adanca din intreaga Australie. Importanta vasului, insa, nu a fost uitata, autoritatile facand tot ce le-au stat in putinta pentru a aduce vasul de navigatie in conditii bune. S-a facut o intreaga campanie pentru restaurarea goeletei cu trei catarge, lucrurile ajungand intr-atat de departe, incat Fondul National Australian a putut achizitiona vasul, in anul 1968, cu pretul de un cent.

Tot in acea perioada, Polly Woodside a fost supusa mai multor lucrari de restaurare, ca peste zece ani de la achizitionarea sa de catre Fondul National Australian, goeleta sa fie expusa publicului larg. In prezent, se afla in vechiul doc plutitor Duke and Orr, de pe raul Yarra. Parte din Muzeul Maritim din Melbourne, goeleta cu trei catarge Polly Woodside este una dintre mandriile tarii, reprezentand, asa cum a spus si politicianul Justin Madden, „un element iconic”. La 30 aprilie 2006, accesul publicului la goeleta a fost interzis, pentru a se reface malul sudic al raului Yarra. Polly Woodside a fost mutata, dupa lucrari ce au costat Guvernul Victorian peste un miliard de dolari, 50 de metri mai incolo de locul initial.

loading...

LĂSAȚI UN MESAJ