Odata cu terminarea studiilor, tinerii absolventi incep sa isi caute un loc de munca. Multi dintre ei, insa, se regasesc intr-o situatie neplacuta atunci cand isi dau seama ca nu stiu “cum se redacteaza un CV”. Curriculum Vitae, prescurtat CV, este astazi obligatoriu atunci cand vrei sa te angajezi. De fapt, selectia se face in primul rand pe baza CV-urilor, dupa care urmeaza interviul si in final, angajarea. Pregatirea CV-ului este prima etapa in cautarea unui loc de munca, si practic cea mai importanta, deoarece fara un CV nu poti gasi un loc de munca. Pentru acele persoane care nu au facut niciodata un CV si nu stiu ce trebuie sa faca, va prezentam in continuare pas cu pas cum se redacteaza un CV.

In primul rand, CV-ul tau trebuie sa impresioneze angajatorul, sa-i atraga atentia, deoarece CV-ul este primul contact cu un viitor angajator, iar de acesta depinde daca veti fi chemat sau nu la un interviu. De obicei, angajatorii primesc sute de CV-uri pentru un post scos pe piata muncii, deci ei vor avea la dispozitie 1 minut, maxim doua, sa vizualizeze fiecare CV. Deci, CV-ul dvs. trebuie, in primul rand, sa fie bine oganizat si sa nu aiba greseli de ortografie.

Cum trebuie completate sectiunile unui CV

CV

Curriculum Vitae contine patru rubrici: informatii de contact, experienta profesionala, educatie si formare, aptitudini si competente. Iar in final, se pot adauga informatii suplimentare.

  • La rubrica “informatii de contact” (informatii personale) se completeaza in primul rand numele si prenumele cu majuscule, apoi adresa, numarul de telefon, adresa de e-mail, data nasterii, nationalitatea. Optional se poate completa si statutul civil, insa acesta poate fi o sursa de discriminare, de aceea mai bine nu il completati.

  • La rubrica “Experienta profesionala” se enumera toate joburile pe care le-ati avut, in ordine descrescatoare, adica mai intai ultimul job, apoi penultimul si tot asa. Pentru fiecare job avut veti mentiona: perioada in care ati lucrat in luni si ani (ex: mai 2009-iunie 2010), postul pe care l-ati ocupat sau functia pe care ati avut-o (ex: asistent manager), ce responsabilitati ati avut si ce activitati ati desfasurat, numele firmei si adresa, sectorul de activitate (ex: domeniu comercial, domeniu medical etc.).

  • La sectiunea “Educatie si Formare” se completeaza toate formele de invatamant absolvite sau in curs, si toate programele de formare absolvite sau in curs. Ele se enumera incepand cu ultima absolvita (Ex: master-licenta-bacalaureat). La aceasta rubrica se mentioneaza urmatoarele: perioada de studii/formare (ex: septembrie 2006-iunie2010), diploma obtinuta (ex: diploma de bacalaureat, diploma de licenta, diploma de inspector resurse umane etc.), principalele discipline studiate, numele institutiei de invatamant urmata si specializarea (ex: Univ. Al. I. Cuza, Iasi – Facultatea de Economie si Administrarea Afacerilor, specializarea Finante-Banci ) sau numele furnizorului de formare (ex: Centrul de Formare Profesionala pentru Adulti, Iasi).

  • La sectiunea “Aptitudini si competente” se va mentiona, in primul rand, limba materna, apoi limbile straine cunoscute autoevaluate (ex: limba engleza–nivel avansat, limba franceza-nivel mediu, limba germana-nivel incepator). Se recomanda sa fie evaluate folosind Nivelul European – nivelul cadrului european comun de referinta pentru limbi straine (nivel experimentat/ independent/ elementar). Tot la aceasta rubrica se vor mai enumera: abilitatile sociale (ex: spirit de echipa, integrare rapida in colectiv nou, capacitate buna de comunicare), cunostintele tehnice, cunostinte de utilizare a calculatorului (ex: operare PC, Microsoft Office, internet etc.), aptitudini organizatorice (ex: capacitati de lider, spirit de initiativa), aptitudini artistice (daca este cazul), alte competente si aptitudini (ex: punctualitate, perseverenta, motivatie). In final se va mentiona daca detineti permisul de conducere si care categorie.

  • La rubrica “Informatii suplimentare” se scriu alte informatii care nu au fost mentionate la celelalte rubrici, cum ar fi: referinte, persoane de contact etc. Aceasta rubrica nu este obligatorie.

    Curriculum Vitae, Foto: cvglobe.wordpress.com
    Curriculum Vitae, Foto: cvglobe.wordpress.com

Sfaturi si sugestii pentru redactarea unui CV

tehnoredactare CV

Aveti grija la incadrarea in pagina, la spatiile intre sectiuni si la aliniere. CV-ul trebuie sa aiba un aspect ingrijit si sa fie coerent.

Nu scrieti cu litere ingrosate, cu sublinieri sau cu majuscule. Folositi un singur font (ex: Times New Roman) si o singura marime de font (ex: 12).

Atasati o fotografie la CV doar daca este ceruta de catre angajator.

Incercati sa nu depasiti 2 pagini. CV-urile prea lungi nu vor fi citite.

Fiti concis si clar, nu va lungiti, folositi doar informatii semnificative.

Aveti grija sa nu faceti greseli de ortografie, de punctuatie sau gramaticale.

– Daca nu ati mai lucrat si nu aveti experienta profesionala, puteti trece la rubrica experienta: stagiile de practica pe care le-ati urmat in timpul liceului/ facultatii, voluntariatul pe care l-ati facut pe parcursul anilor de studiu, proiecte la care ati participat in anii de studiu si orice alte informatii relevante pentru postul pentru care aplicati.

Faceti selectie. La rubrica experienta scrieti doar despre locurile de munca anterioare care sunt relevante pentru postul pentru care candidati. De exemplu, daca aplicati pentru un job de webdesigner, nu mentionati si experienta pe care o aveti in vanzari sau in contabilitate.

La rubrica educatie mentionati doar studiile medii si superioare. Nu mentionati studiile gimnaziale decat in cazul in care nu aveti studii superioare.

Adaptati-va CV-ul pentru fiecare job la care aplicati. Realizati-va mai intai un CV personal care sa contina toate informatiile despre dvs, apoi, in functie de jobul pentru care aplicati, eliminati informatiile care nu sunt relevante pentru jobul respectiv.

Foarte important este sa nu mintiti in CV si sa nu exagerati anumite aspecte pentru ca ele vor fi descoperite la interviu si va veti face de ras.

La final, cititi-va singur CV-ul si modificati orice greseala de scris sau de exprimare. Puteti sa dati unui prieten sa va citeasca CV-ul pentru a va asigura ca este corect inteles.

Este recomandat sa tehnoredactati CV-ul si sa il listati pe foaie A4 alba si curata, iar poza sa fie color.

Un lucru important pe care trebuie sa il stiti despre cum se redacteaza un CV sunt cuvintele pe care NU trebuie sa le folositi in CV-ul dvs, si anume: abrevieri, prescurtari, pronume personale (ex: eu), cuvinte negative (ex: concediat, plictisitor, urasc) si utilizati cu moderatie urmatoarele cuvinte: si, dar, de asemenea, pentru ca, deoarece, foarte.

In final, aflati care sunt principalele motive pentru care sunt respinse CV-urile: prima impresia care o da CV-ul angajatorului este slaba, CV-ul are o prezentare proasta, CV-ul este prea lung, proasta organizare a informatiilor in CV, utilizarea unor propozitii prea lungi, insuficiente informatii despre persoana care candideaza, greselile de ortografie sau greselile de gramatica.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.