Se află pe coasta sudică a peninsulei Capului şi reprezintă un obiectiv turistic în spatele căruia se află o întreagă istorie a dramelor maritime. Farul Danger Point a fost construit în 1895, ca urmare a scufundării în zonă a mai mult de 140 de corăbii. De numele lui se leagă şi naufragiul navei Birkenhead din 1852, când în jur de 450 de oameni şi-au pierdut viaţa.
Danger Point este o zonă din apropierea coastei sudice a peninsulei Capului, descoperită de Bartolomeo Diaz tocmai în anul 1488, când exploratorul a pus pentru prima oară piciorul pe pământul african. El botezase locul drept Ponte de Sao Bradao, însă ulterior, din pricina pericolelor ascunse în apele coastei sudice a peninsulei Capului, locul s-a numit Danger Point.
Zona maritimă este plină de stânci şi bancuri de recif care pot oricând produce mari probleme corăbiilor. Multe echipaje au pierit pe mare din cauză că navele s-au lovit ori împotmolit în câte un obstacol de acest fel, pe care nu l-au văzut şi evitat la timp. Danger Point se întinde de-a lungul a opt kilometri de coastă sudică a peninsulei Capului şi se află în imediata apropiere a localităţilor Gansbaai şi Kleinbaai, ultima dintre acestea reprezentând o mare atracţie turistică datorită faptului că în apele sale se adăpostesc balenele sudice, specifice acestei zone.
Farul Danger Point a fost construit chiar în vârful peninsulei Capului şi aparţine, din punct de vedere administrativ, de orăşelul Gansbaai. A fost construit în 1895 chiar pe locul în care s-au izbit şi scufundat şapte corăbii, de-a lungul timpului. Stâncile de la baza farului Danger Point sunt încă marcate de rămăşiţele celor şapte nave. Totuşi, istoria farului Danger Point onorează în special memoria echipajului maritim al corabiei Birkenhead. Este vorba despre o navă aflată sub pavilion britanic şi care se îndrepta spre Colonia Capului unde echipajul avea de îndeplinit o misiune de luptă cu populaţia indigenă Xhosa.
La bordul navei Birkenhead se aflau peste 450 de marinari şi familiile lor. Condusă de căpitanul Robert Salmond, nava Birkenhead, construită în stil modern din fier şi reprezentând prima navă din metal construită în Marea Britanie, s-a lovit de o stâncă din apă pe care nu a văzut-o la timp. A urmat un dezastru. De altfel, faima acestui naufragiu se leagă mai ales de faptul că pe fondul scufundării ei, s-a aplicat pentru prima dată în istorie principiul: „Femeile şi copiii sunt primii care trebuie salvaţi”.
Şi, într-adevăr, soţiile şi fiii echipajului au coborât de pe navă şi au fost transportaţi în condiţii sigure la mal. Însă marinarii rămaşi în urmă, la bordul navei, şi-au pierdut vieţile în momentul în care, nerăbdătoare parcă, corabia Birkenhead s-a scufundat. Povestea cumplită a acestui naufragiu a devenit faimoasă în întreaga lume şi s-a aflat zeci de ani la rând pe buzele tuturor marinarilor din lume. Din 638 de oameni aflaţi la bord, 450 s-au înecat.
În prezent, stânca de care s-a lovit nava Birkenhead este încă vizibilă parţial, de la înălţimea turnului farului Danger Point. Acesta a fost construit 40 de ani mai târziu după drama naufragiului britanic şi comemorează amintirea celor morţi printr-o plăcuţă aplicată la baza construcţiei.
Farul Danger Point este vopsit în alb strălucitor şi are o formă octogonală. Vârful este construit asemenea unui dom şi vopsit într-o puternică nuanţă de roşu. Acolo, sus, se află lanterna care de zeci de ani ghidează echipajele maritime, pe timp de furtună, făcându-le atente la zona plină de stânci şi recifuri periculoase. La început, farul Danger Point era vopsit în dungi mari şi verticale de un roşu intens, pe un fond alb. Lanterna originală era formată din 12 panouri de sticlă dioptrică, care acum au fost transportate la muzeul localităţii Hermanus, pentru a fi conservate. În prezent, actuala lanternă electrică a farului Danger Point luminează din 40 în 40 de secunde cu câte trei flashuri. Lumina ei se vede de la o distanţă de 25 mile maritime şi avertizează echipajele din zonă asupra faptului că s-au apropiat periculos de mult de coasta presărată cu stânci ascunse în ape.
La momentul construirii lui, farul Danger Point era considerat unul dintre cele mai nesuferite faruri de către cei care trebuiau să îl administreze. Farul Danger Point se afla la distanţă mare de localitatea Hermanus, (un drum de cel puţin un ceas), şi de satul de pescari Gansbaai, astfel că paznicii aveau de mers foarte mult pe jos şi mai ales de înfruntat condiţii meteorologice extrem de neplăcute, de genul ceaţă, furtuni, ploi mărunte.
Cum vremurile s-au schimbat, în prezent farul Danger Point reprezintă o atracţie turistică a Africii de Sud absolut extraordinară, atât datorită localizării şi priveliştii, cât şi datorită istoriei dramelor petrecute aici.
Spre exemplu, turiştii care aleg să se plimbe prin împrejurimile farului Danger Point au ocazia să treacă, fără să îşi dea măcar seama, pe lângă epavele celor 140 de corăbii scufundate aici. Acest traseu se întinde de-a lungul capului Agulhas, localităţilor Bredasdorp, De Hoop şi Arniston şi portului Beaufort.
O altă atracţie turistică specială oferită de farul Danger Point este priveliştea asupra balenelor sudice. Din vârful farului, vizitatorii se înghesuie să vadă şi fotografieze rechinii albi, specifici coastei de sud a peninsulei Capului. Aceste vieţuitoare exercită o fascinaţie aşa de mare, încât se organizează scufundări în apele frecventate de balenele sudice. Turiştii nu riscă însă nimic, căci sunt scufundaţi în cuşti mari cu bare de fier care le asigură o totală protecţie.
Tot din vârful farului Danger Point, turiştii se pot bucura şi de o panoramă la 360 de grade asupra oceanului şi peninsulei Capului. Un tur de vizitare complet al farului Danger Point durează în jur de un ceas şi se face contra cost. Ca şi căi de acces, se poate veni cu maşina, fără probleme. Farul Danger Point este prevăzut cu câteva spaţii de parcare gratuite.
El se află la 10 kilometri de localitatea Gansbaai şi două ceasuri de condus din Cape Town. Cel mai bun sezon de vizitare a farului Danger Point este cel cuprins între lunile dintre mai şi iulie, pentru a nimeri exact în perioada de reproducere a balenelor sudice.