Din categoria actritelor desavarsite, care au evoluat pe scenele teatrului romanesc, face parte Aura Buzescu, o actrita care astazi, din nefericire, nu este amintita frecvent. Nascuta la Caransebes, pe 26 august 1894, este pasionata de teatru, motiv pentru care se inscrie la Conservatorul din Bucuresti, incepand cu anul 1912, si studiaza Arta Dramatica, unde o are ca profesoara pe remarcabila Lucia Sturdza Bulandra. In anul 1914, isi face debutul, cu rolul Serge, din “Ana Karenina”, de Lev Tolstoi, pe scena teatrului “Regina Maria” infiintat de profesoara sa si de sotul acesteia, Tony Bulandra. Incepand cu anul 1918 joaca pe scena Teatrului Excelsior, acesta fiind teatrul particular al actritei Elvira Popescu si al lui Alexandru Mihalescu.

Rolurile pe care actrita Aura Buzescu le-a interpretat au fost memorabile, astfel, a jucat in piese de Jean Richepin si H. Bataille si a dat viata personajelor Mira din “Mesterul Manole’ de Lucian Blaga, sau Hedda Gabler, de Henrik Ibsen, care au fost interpretate pentru prima data pe scena teatrului romanesc. De asemenea, in piesa “Ifgenia”, de Mircea Eliade, are onoarea sa lucreze cu regizorul Ion Sahighian, iar pentru “Ingerul a vestit pe Maria”, de Paul Claudel, colaboreaza cu regizorul Ion Sava, pentru ambele roluri, dificil de interpretat, fiind extrem de apreciata.

Interpretarea personajului Mira de catre actrita Aura Buzescu il impresioneaza pe Lucian Blaga, care ii dedica randuri menite sa isi exprime admiratia. Acesta nu este singurul cucerit de talentul actritei, astfel, in anul 1920 actrita Maria Ventura scrie despre ea, ca este “facuta pentru teatrul modern, aspru, profund, amar si omenesc”. Devenita la scurt timp de la debut o actrita consacrata si admirata de personalitatile teatrului romanesc de la acea vreme, apare in anul 1922 in spectacolul “Pelicanul’, realizat de regizorul german Karlheinz Martin. In toata perioada interbelica a fost o stea a teatrului, fiind distribuita in aproape toate spectacolele Teatrului Excelsior. Aici are ocazia sa il cunoasca pe Alexandru Buzescu, cel cu care urma sa se casatoreasca, acesta fiind la randul lui o personalitate reprezentativa a lumii teatrale romanesti.

Dupa ce revine pentru scurt timp la Compania Bulandra, in anul 1922, impreuna cu regizorul Karlheinz Martin, prezenta sa fiind necesara pentru a pune in scena spectacolul “Pelicanul”, isi face debutul, in stagiunea 1922-1923, pe scena Teatrului National, in Hedda Gabler, de Ibsen. Nu ramane fidela unui singur teatru, asfel incat colaboreaza cu teatrul sotilor Bulandra, unde joaca Ofelia din “Hamlet’, impreuna cu Tony Bulandra, insa putea fi vazuta la Teatrul National din Bucuresti sau la cel al Mariei Ventura. Firesc pentru o artista de talia ei, a avut un repertoriu variat si a putut sa interpreteze roluri foarte diferite, cu acelasi succes. Desi si-a schimbat multe roluri, de-a lungul carierei, trecand de la personajul Mira la Olga din “Trei surori” de Cehov, la Claire Zachanassian, din “Vizita batranei doamne”, de Friedrich Durrenmatt, a ramas la fel de frumoasa, fara sa fie afectata de trecerea anilor.

Citește și:  Femei celebre - Elvira Popescu
Aura Buzescu, Foto: compendium.ro
Aura Buzescu, Foto: compendium.ro

Intre anii 1942-1943, Aura Buzescu da viata, pe scena Teatrului National unui alt personaj, pe care il va ilustra exceptional, personajul fiind Regina Elisabeta din “Maria Stuart”. In anul 1956 are ocazia sa se bucure si de succesul international, prin turneul Nationalului din capitala la Paris, unde ea interpreteaza rolul unei secretare aproape mute din “Ultima ora”, de Mihail Sebastian. Spectacolele pe care le-a oferit la National intre anii 1922-1970 include urmatoarele piese: “Arborele genealogic” de Lucia Demetrius, “Invitatie la Castel’ de Jean Anouilh, “Frenezie” de Charles Peyret Chapuis, “Oedip, tiran al Tebe” de Sofocle, “Sufltete in valtoare” de Aida Vrioni, “Marsul Nuptial” de Henri Bataille, “Samson” de Henri Bernstein, “Hamlet”, de Shakespeare, “Faust’ de Goethe, si “Secretul” de Henri Bernstein, toate acestea vorbind despre diversitatea repertoriului sau.

Intre anii 1950-1957, Aura Buzescu lucreaza ca profesoara la Institutul de Arta Teatrala si Cinematografica Ion luca Caragiale din capitala, unde demonstreaza ca are un talent innascut de a pregati tinere talente. Contributia adusa la imbunatatirea invatamantului teatral romanesc este considerabila, iar printre cei care au avut onoarea sa o aiba ca profesoara se numara Gina Patrichi, Mircea Albulescu sau Victor Rebengiuc, actori de prima mana ai teatrului si filmului romanesc.

Aura Buzescu nu a fost doar o actrita si o profesoara, ci si regizoare, printre alte piese regizate aflandu-se si “Citadela Sfaramata” de Horia Lovinescu si “Balcescu” de Camil Petrescu, ambele realizate in anul 1955. Dupa 98 de ani de existenta si o cariera impresionanta, se stinge din viata la 22 decembrie 1992, fiind una dintre cele mai bune actrite din toata istoria teatrului din Romania.

2 COMENTARII

  1. Atentie!!!!
    Doamna din fotografie nu este AURA BUZESCU.
    Este ELIZA PETRACHESCU.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.