Cei ce au participat sau cei ce au moderat discutiile intr-un focus grup stiu cum sa il defineasca si pot explica pe indelete ce este. Iar pentru cei ce nu stiu inca la ce face referire acest termen, iata un articol care sa lamureasca lucrurile.

Definitia acestui concept incepe prin a mentiona ca este o metoda de cercetare sociologica, ce ajuta la colectarea de date. Este o metoda calitativa asadar, spre deosebire de chestionar care este o metoda de cercetare cantitativa. Cei ce au pus bazele acestei metode sunt Merton si Lazarsfeld in timpul cercetarilor intreprinse de ei in anii ’30. Un focus grup presupune de fapt o discutie de grup planificata de un moderator, in care membrii grupului vorbesc despre perceptia lor legata de un anumit obiect, marca, produs sau orice altceva (subiect cunoscut de acestia dinainte), totul realizandu-se intr-un mediu informal, relaxat. Folosirea acestei metode pentru colectarea datelor elimina tentatia deducerii atitudinii colective din insumarea unor opinii individuale, astfel ca informatiile stranse au acuratete mare. Este indicat ca aceasta metoda de cercetare a realitatii sociologice sa fie corelata si cu o ancheta prin chestionar. Astfel viziunea asupra problemei cercetate va fi mult mai completa.

In cadrul unui focus grup sunt puse asadar in situatii interactive persoane reale, ce sunt antrenate in dezbateri semi-structurate pe baza unui ghid de interviu. Nu este important cate persoane spun un anumit lucru (asa cum ne interesaza in cazul unui chestionar) ci este important ce spun subiectii si cum spun parerile lor. Mizele discutiilor de acest tip fac ca ele sa fie greu de administrat, moderatorul trebuie sa faca mereu efort pentru a mentine sub control desfasurarea acestora.

Pentru a ajuta moderatorul in cea ce trebuie sa obtina in cadrul dicutiilor a fost elaborate un set de reguli, mai ales cand grupul pe care trebuie sa il modereze este format din persoane care nu se cunosc intre ele, recrutate dupa criterii speciale de selectie, fara o pregatire scolara unitara.

Si iata care este setul de regului:

  • Interventia moderatorului nu trebuie sa depaseasca 20% din durata totala a interventie;
  • Acesta nu trebuie sa isi impuna ideile sau parerile ci trebuie sa catalizeze exprimarea membrilor grupului;
  • Trebuie sa fie rabdator si intelegator cu cei ce compun grupul si cu modul in care isi exprima acestia ideile, fara sa le influenteze insa;
  • Trebuie sa vegheze ca discutia sa nu fie monopolizata de unii participanti, sa incerce  sa restabileasca echilibrul daca acest lucru se intampla;
  • El este cel care trebuie sa ajute participantii sa treaca peste momentele de tacere stanjenitoare, cand nimeni nu are curajul de a incepe discutia, si tot el este cel ce trebuie sa ajute la evitarea situatiei in care toata lumea da aceleasi raspunsuri.
foto: wisegeek.com
foto: wisegeek.com

Pentru desfasurarea sedintelor de focus grup nu se alege orice loc, la intamplare. Se stabileste o incapere unde subiectii sa se simta in primul rand confortabil si unde sa nu le fie distrasa atentia pentru a putea sa se concentreze asupra temei in discutie. De asemenea, pentru reusita sesiunii aceasta trebuie stabilita la o ora convenabila pentru toti (nu la ore la care subiectii pot fi obositi, nu dupa programul de lucru sau in timpul orelor de masa).

Numarul participantilor la un focus grup este de 10-15 si nu este indicat ca acesta sa fie mai mare. Nu este indicat nici ca diferentele dintre ei sa fie prea mari sub aspect educational sau statut social pentru ca unii dintre ei sa nu se simta inhibati. Ghidul realizat de moderator nu trebuie sa depaseasca 10 intrebari, iar timpul acordat fiecarui individ din grup pentru a-si exprima parerea sa nu depaseasca 2 minute (lor trebuie sa li se reaminteasca faptul ca parerea lor este extrem de importanta pentru cercetare).

In ceea ce priveste avantajele unei astfel de metode de cercetare, putem enumera costurile reduse pentru realizare, rapiditate in obtinerea de informatii, profunzime a acestora. Este recomandata atunci cand se cauta solutii pentru anumite probleme din diverse domenii, cand se doreste clarificarea unor valori pentru a identifica stiluri de viata (in domeniul publicitatii, marketing), identificarea preferintelor de consum (marketing) sau satisfactia in consum.

Ce poate face ca un focus grup sa nu colecteze date relevante care sa poata ajuta cercetatorul in demersul sau? In primul rand durata limita a cercetarii poate influenta informatiile adunate, discutia poate fi dominata datorita personalitatii puternice, astfel incat ceilalti sa nu se mai poata exprima, moderatorul poate fi excesiv de autoritar, si nu in ultimul rand participantii pot sa ezite sa isi exprime parerile pentru ca le este teama de consecinte.

Asadar tehnica de cercetare de tip focus grup este indicata atunci cand un anumit subiect este mai putin cunoscut, si se cauta coerenta interna despre o anumita realitate. La final se va obtine o traducere psihologica a realitatii sociale studiate (tema de discutie a grupului) ce ajuta cercetatorul in demersul sau.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.