Gara Centrală din Oradea a început să fie construită prin punerea pietrei de temelie la 27 mai 1857 în prezența împăratului Franz Josef al Austriei și a soției sale Elisabeta de Wittelsbach (Sissy). Încă de la sfârșitul veacului al XIX-lea, Oradea a avut alte două gări în afară de cea centrală, anume Gara Velența actuala Oradea-Est) care a servit tot mai mult ca triaj pentru traficul de marfă, și Gara Ioșia.

gara-cfr-din-oradea-judetul-bihor-vazuta-din-lateral.jpg

Primele dorințe ale orădenilor de a avea acces la linia ferată au fost exprimate clar încă în luna iunie 1849, atunci când consiliul local al Oradei, într-una din ședințele sale, a cerut printr-un memorandum, de la ministerul de resort, ca linia ferată Pesta-Cluj ce urma să fie construită, să treacă și prin Oradea. Spre avantajul orădenilor a fost faptul că linia dreaptă ce unea Pesta de Cluj trecea prin Oradea. Totuși, a mai trebuit să treacă aproape un deceniu până la realizarea proiectului.

gara-cfr-din-oradea-judetul-bihor.jpg

Gara Mare din Oradea a fost construită în 1868-1870 și cuprindea, la început, corpul central în care se află azi biroul de mișcare, sălile de așteptare, holul cu casele de eliberare a biletelor și restaurantul.

Ridicarea ei era legată de un plan mai larg care prevedea legarea printr-o cale ferată cele două capitale: București și Budapesta, din care prima etapă a fost realizarea tronsonului până în localitatea brașoveană Timișu de Sus, ultima localitate din Imperiul Austro-Ungar pe acest traseu. În 1913, 1.378.147 de călători s-au urcat în această gară.

Clădirea, așa cum se prezintă ea astăzi, datează din anul 1902, atunci când arhitectul Kalman Rimanoczy sr. și inginerul Vilmos Rendes, au proiectat și condus lucrările de extindere ale corpului de clădire deja existent, noile construcții apărând în prelungirea extremelor acestuia. În vara anului 1901 s-a modificat și clădirea inițială. S-au amenajat două săli de așteptare, un restaurant si holul central cu ghișeele de bilete.

Deși de-a lungul anilor volumetria clădirii s-a păstrat, în cursul repetatelor renovări, o serie întreagă din elemente decorative neoromantice inițiale s-au pierdut.

Modernizările succesive au transformat gara într-un hub modern, îmbinând utilitatea cu estetica, dar păstrându-și totodată amprenta istorică. Renovările au inclus restaurări ale fațadei și îmbunătățiri ale facilităților interioare pentru a îmbunătăți experiența călătorilor.

Anual, Gara CFR din Oradea este traversată de mii de călători, fie că sunt localnici, turiști sau oameni de afaceri, toți având la dispoziție servicii moderne și eficiente. Aceasta continuă să fie o poartă esențială pentru accesul în și dinspre Bihor, jucând un rol vital în dinamica economică și socială a regiunii.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.