Gara Chhatrapati Shivaji din India este un exemplu remarcabil al arhitecturii feroviare de la sfarsitul secolului al 19-lea, caracterizata atat prin stilul neogotic victorian si caracteristicile traditionale indiene, cat si prin solutiile sale avansate, structurale si tehnice. Aceasta gara a devenit un simbol pentru Bombay (astazi Mumbai), ca un important oras-port comercial, aflat pe subcontinetul Indiei in cadrul Comunitatii Britanice. Locatia pe care se afla gara Chhatrapati Shivaji din India, este asociata cu originile orasului Bombay in sine.

Gara Chhatrapati Shivaji1

Pe Insula Bombay se construise un avanpost de coasta al hindusilor din vestul Indiei, insa acesta nu era folosit pentru comert. Mai intai acesta a apartinut portughezilor, iar apoi in 1661 a ajuns pe mana englezilor. In 1667, aceasta insula a fost Companiei India de Est, care a fost principala responsabila pentru dezvoltarea sa comerciala. Comercianti din alte zone au venit si s-au stabilit aici, iar industria constructiilor navale si comertul de bumbac au inceput sa prospere.

Orasul a inflorit, in special dupa construirea conexiunilor feroviare cu interiorul tarii si dupa deschiderea Canalului Suez in 1869. Odata cu dezvoltarea comertului, guvernatorul orasului Bombay a planificat o serie de lucrari care vizau construirea unui oras mai reprezentativ. Aceste lucrari au constat in asanarea terenurilor si in construirea unui ansamblu magnific de cladiri publice in stil victorian de-a lungul malului marii. Cea mai impresionanta dintre acele cladiri, Gara Chhatrapati Shivaji din India, a fost botezata la acea vreme cu numele de Victoria Terminus, dupa Regina Victoria a Angliei. Gara a fost inaugurata oficial in anul 1887, in ziua in care Regina Victoria si-a serbat Jubileul de Aur.

Gara Chhatrapati Shivaji11
Victoria Terminus

Gara Chhatrapati Shivaji din India a fost proiectata de arhitectul britanic Frederik William Stevens. Constructia garii a inceput in anul 1878 si s-a incheiat in anul 1887. Initial cladirea trebuia sa gazduiasca numai gara principala si birourile administrative ale Cailor Ferate ale Marii Peninsule Indiene, insa in timp au fost adaugate cateva cladiri auxiliare, toate fiind proiectate in asa fel incat sa armonizeze cu structura principala. In anul 1929, a fost construita o noua statie pentru a se ocupa de principala linie de trafic. Cladirea originala inca este folosita pentru traficul interurban si este folosita de peste 3 milioane de navetisti in fiecare zi. Aceasta este de asemenea sediul administrativ al Cailor Ferate Centrale.

Gara Chhatrapati Shivaji din India este una dintre primele si cele mai bune creatii ale revolutiei industriale in combinatie cu stilul neogotic, care a fost bazat pe modelele medievale italiene. Stilul neogotic a fost acceptabil atat pentru europeni, cat si pentru indieni, acest stil fiind compatibil prin culorile si ornamentele sale, atat cu arhitectura mogula cat si cu cea hindusa din subcontinent. Turnuletele, arcadele si planul excentric al parterului sunt apropiate de arhitectura traditionala a palatelor indiene. Structura biroului central are o platforma conectata la o magazie de tren, iar conturul acesteia asigura infrastructura cladirii. Cupola terminalului, construita fara o structura pentru arcada, a fost o noutate in acele vremuri. Interiorul cladirii a fost conceput ca o serie de camere mari cu tavane inalte.

Gara Chhatrapati Shivaji111

Gara Chhatrapati Shivaji din India este o cladire utilitara, si a avut parte de numeroase modificari cerute de utilizatori. Planul sau in forma literei “C” este simetric pe o axa de la est la vest. Toate laturile cladirii au o valoare egala in planul structurii. Structura este incoronata de o cupola centrala, care actioneaza ca punct focal. Aceasta cupola este o structura octogonala cu o figura feminina colosala ce simbolizeaza progresul (aceasta tine in mana dreapta o torta si in mana stanga o roata cu spite). Aripile laterale ale cladirii incadreaza curtea care se deschide in strada. In fiecare din cele 4 colturi ale aripilor laterale se afla cate un turnulet monumental, care echilibreaza si incadreaza cupola centrala.

Pe fatadele structurii se pot vedea randuri de ferestre si arcade, frumos proportionate. Decoratiunile sub forma de statui, basoreliefuri si frize, sunt exuberante, insa fara a iesi de sub control. Coloanele de la usile de intrare sunt incoronate cu figuri ce reprezinta un leu (simbol al Marii Britanii) si un tigru (simbol al Indiei). Structura principala este construita dintr-un amestec de gresie si calcar din India, in timp ce principalele elemente decorative au fost realizate din marmura italiana de cea mai buna calitate. Interioarele principale sunt si ele bogat decorate, de exemplu, parterul aripii de nord (cunoscut sub numele de Camera Stelei) este impodobit cu marmura italiana si piatra albastra slefuita din India. Arcadele de piatra sunt acoperite cu sculpturi ce reprezinta frunze si elemente grotesti.

Gara Chhatrapati Shivaji1111

In anul 2008, pe 26 noiembrie, aici a avut loc un atac terorist in care au murit 58 de oameni si alti 104 au fost raniti. Astazi, intrarea principala in gara Chhatrapati Shivaji din India este pazita si duce numai catre birourile de cale ferata, trecand de cateva semne care fac publicitate statutului garii si de cateva gradini.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.