Limbajul occidental este format din propoziţii, la rândul lor formate din cuvinte, iar acestea din litere. Literele reprezintă doar transcrierea fonetică a compoziţiei unui cuvânt. Cuvântul, la rândul său, este o reprezentare a unei idei – informaţii, fiind necesară gruparea mai multor cuvinte pentru a da înţeles informaţiei.

Ideograme1

Cea mai simplă propoziție este formată din două cuvinte, un subiect şi un predicat.

În lumea orientală (China, Japonia, Egiptul Antic etc.), comunicarea scrisă a fost şi este mai complexă decât cea cunoscută de noi, prezentată mai sus. Pentru aceasta, ei au inventat ideogramele, imagini desenate care încorporează, cel mai adesea, mai mult decât un simplu cuvânt.

În marea majoritate a timpului, ideogramele (aşa cum o sugerează şi denumirea lor) reprezintă idei sau definiţii ale unui obiect. Unii folosesc pentru aceste caractere denumirea de pictograme, deoarece unele pur şi simplu sunt desene, imagini ale obiectului mai mult sau mai puţin stilizate.

Deoarece ideogramele descriu vizual o caracteristică sau o acţiune, ele sunt strict legate de experienţa personală a celui care le-a „inventat”. Astfel, există diferite reprezentări ale aceluiaşi lucru, cu o redare mai complexă sau mai simplă. De exemplu, în scrierea chinezească există peste 40.000 de caractere (ideograme), cuprinzând şi variante antice, rare sau chiar obscure ca înţelegere.

Cunoaşterea a cât mai multor ideograme facilita urcarea în ierarhia imperială. Astăzi, o persoană bine educată cunoaşte între 4000 şi 6000 de caractere. Unui ziarist îi sunt suficiente 3000, iar unui muncitor 2000.

În vechime, acest lucru a făcut ca cititul să reprezinte o adevărată iniţiere pentru a accede la „secretele” lumii, pe calea religiei sau a ştiinţei.

Noi ideograme

Astăzi, datorită procesului de globalizare prin intermediul internetului ca mijloc de comunicare, au apărut noi ideograme. Acestea facilitează schimbul de informaţie având, ca instrument comun tuturor, tastatura.

Ele sunt cunoscute ca şi emoticoane (iconiţe de calculator pentru exprimarea emoţiilor, sentimentelor). Dacă la început ele se limitau la câteva combinaţii de semne, acum ele cuprind imagini foarte variate şi complexe şi chiar imagini animate. Feţe care îţi fac din mână, plâng, sforăie, salivează, petrec, râd şi orice alte stări sunt deja înglobate în comunicarea zilnică.

Rolul acestor emoticoane a fost şi este acela de a transmite mai multă informaţie fără a scrie propoziţii întregi, iar ea să fie înţeleasă indiferent de limba sau cultura corespondentului.

Ideograme11

Un alt set de ideograme, folosite universal, sunt semnele de circulaţie. Informaţia „interzisă staţionarea” este reprezentată printr-un cerc roşu, pe fond albastru şi o linie (diagonală) care întretaie cercul respectiv. Între imaginea respectivă şi informaţia transmisă nu există o relaţie directă, vizuală, însă ea este universal acceptată. Acelaşi lucru se întâmplă cu semnalizarea unei parcări, oprirea într-o intersecţie sau alte locuri interzise, sensul giratoriu, trecerea peste calea ferată, drum în curbă etc..

Pe lângă acestea, mai există setul de ideograme specifice utilizării şi întreţinerii hainelor. Atunci când cumpărăm o haină, prima ideogramă pe care o identificăm este cea legată de mărime (S, M, L, XL, XXL, XXXL, XXXXL). Ele au fost la origini simbolurile unor cuvinte din limba engleză pentru mărimi (short, medium, large, extra-large etc.). Astăzi, ele aproape că nu mai sunt conştientizate ca şi cuvinte. La întrebarea „Ce mărime doriţi?”, majoritatea clienților vor spune S, M, L sau XL şi nu vor pronunţa cuvintele pe care le reprezintă. Pe lângă acestea, mai „misterioase” şi mai informative sunt simbolurile folosite la descrierea modului de spălare sau întreţinere a îmbrăcămintei. Un triunghi cu un X (sau fără) simbolizează că nu se pot folosi produse de înălbire (sau da). O mână într-un vas, împreună cu o cifră, descrie temperatura la care se poate spăla haina.

Acelaşi lucru este valabil şi în cazul maşinii de spălat, unde anumite semne definesc lâna, materiale sintetice, cât de murdare sunt rufele, dacă se storc mai mult sau deloc pentru a nu se şifona prea tare etc..

Este posibil ca în viitorul nu foarte îndepărtat, limbajul scris universal să fie o nouă versiune de ideograme care vor transmite informaţii, emoţii şi sentimente.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.