Conform definitiei oferite de catre Septimiu Chelcea, un interviu sociologic reprezinta o modalitate de a se obtine date factuale si nu numai, utilizabile ulterior pentru a testa anumite ipoteze sau fenomene.

Orice interviu se bazeaza pe intrebari si raspunsuri, la fel ca si chestionarul. Totusi, o distinctie speciala fata de chestionar se face intrucat interviul isi propune sa obtina date pe cale orala, nu scrisa. In plus, chestionarul are raspunsuri prestabilite, ofera doar date cantitative, este usor si dureaza putin sa se aplice, iar timpul de analiza al datelor este relativ scazut. Pe de cealalta parte, interviul se bazeaza pe fapte si situatii, date calitative in special, dureaza mult, sunt mai greu de realizat si aplicat, iar timpul de analiza al datelor este mai mare decat la chestionar.

Cel mai important element din cadrul interviului este discutia propriu-zisa dintre operator si intervievat. Aceasta este de preferat sa se faca fata in fata.

Cel mai bine este sa se utilizeze interviul sociologic, atunci cand avem de-a face cu unele atitudini si comportamente mai greu de remarcat in alt mod.

In general, nu putem vorbi despre un numar fix de interviuri. In functie de fiecare caz in parte, ramane la latitudinea operatorului de interviu sau la firma la care acesta lucreaza cate sa efectueze pentru a afla ceea ce doreste.

Scopurile interviului in cercetarea sociologica:

a) scop evaluativ, de verificare

b) ca o tehnica de strangere a informatiilor

c) de strangere a altor tipuri de informatii, realizate din diverse alte surse

Tipuri de interviu:

Putem clasifica interviurile dupa mai multe criterii.

Din punctul de vedere al continutului vorbim despre interviul de opinie si cel documentar.

Din punct de vedere al duratei de pregatire avem de-a face cu interviuri spontane si cu interviuri planificate.

Interviurile spontane nu permit inregistrarea lor. De aceea, operatorul trebuie sa se asigure ca isi poate nota tot ceea ce a observat pe teren.

Interviurile planificate pot fi inregistrate.

Din punct de vedere al tipurilor de intrebari, interviurile pot fi:

1. Structurate (au intrebari si deschise si inchise)

  1. Interviul semistructurat

3. Interviul nestructurat

4. Interviu directiv

5. Interviu semi-directiv

6. Interviu non-directiv

  1. Interviu fata in fata

Nu este de recomandat sa utilizati inregistrarile audio cand luati interviuri, intrucat cei intervievati se pot inhiba.

foto: ziaruldepenet.ro
foto: ziaruldepenet.ro

Exista sase mari etape ale unei cercetari in care se foloseste tehnica interviului. Aceste etape sunt:

  1. Etapa tematizarii: se formuleaza tematica intrebarilor

  2. Etapa planificarii: se planifica cercetarea propriu-zisa, in functie de datele disponibile si in functie de obiectivul propus

  3. Etapa intervievarii: Se foloseste un ghid de interviu pentru intervievarea propriu-zisa a oamenilor

  4. Etapa transcrierii: Interviul este transcris dupa ce este preluat de pe inregistrare.

  5. Etapa analizei: Se analizeaza continutul raspunsurilor celor care au participat la interviu.

  6. Etapa verificarii: Se verifica in ce masura rezultatele sunt conforme cu ceea ce s-a dorit sa se afle la inceput

Cand se intervine in timpul unui interviu

  • puteti sa va contraziceti partenerii dvs la discutie, insa daca faceti asta va supuneti unor riscuri. Totusi, daca vreti sa va capatati o buna reputatie si sa fiti respectati de catre cei intervievati puteti apela la aceasta tehnica, insa doar daca aveti argumente solide sa faceti asta.

  • va puteti folosi de consemn ca sa treceti de la o tema la alta in cadrul unui interviu

  • puteti si relansa temele de discutie, propunand altele noi si ajungand exact unde va propuseserati

Va prezentam in continuare avantajele şi dezavantajeleutilizariiinterviului in cercetarile sociologice:

Avantaje:

  1. este foarte flexibil si are calitatea de a ajuta la obtinerea de raspunsuri foarte specifice

  2. pentru ca se desfasoara pe cale orala, mai multe categorii de persoane pot raspunde

  3. se poate observa cu usurinta comportamentele nonverbale ale respondentilor, lucru ce ajuta la cresterea calitatii datelor;

  4. operatorul de interviu detine controlul absolut asupra intrebarilor si cunoaste exact momentul in care se le puna, in functie de fiecare intervievat in parte

  5. raspunsurile sunt mult mai spontane daca sunt furnizate pe cale orala, decat scrisa;

  6. raspunsurile sunt personale, chiar si cele fabricate prezinta un grad mai mare de personalizare decat cele oferite in scris; in plus, operatorii de interviu isi pot da seama cand respondentii nu sunt sinceri

  7. se va raspunde la majoritatea intrebarilor, pentru ca altfel nu este permis

  8. precizarea datei si locului convorbirii, fapt ce asigura comparabilitatea informatiilor;

Dezavantaje:

  1. un interviu poate dura chiar si o ora si jumatate

  2. operatorii de interviu sunt susceptibili la greseli

  3. respondentii sunt fortati sa raspunda instant si nu au sansa sa se documenteze in prealabil

  4. anonimatul nu este, de cele mai multe ori asigurat

  5. gradul repetitivitatii intrebarilor

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.