In numai cativa ani, ceea ce credeam ca este posibil doar in filmele stiintifico-fantastice, deplasarea cu un simplu aparat prins de spate, care sa ne propulseze la inaltime, sa zburam si sa aterizam autonom, pare a deveni realitate. Jetpack este denumirea reactorului dorsal, conceput de Martin Aircraft Company, societate din Noua Zeelanda, care promite ca inventia va revolutiona complet modalitatile de locomotie actuale. Jetpack a fost proiectat de Glenn Martin si se poate ridica la sase metri inaltime, timp de o jumatate de ora, interval in care pot fi strabatuti 50 de kilometri, cu viteza de 100 km/ora.
Inventatorul sau a marturisit ca l-a preocupat ideea construirii unui Jetpack inca din urma cu treizeci de ani, cand, in garajul sau, facea primele schite, inspirat de „Thunderbirds” si „Lost in Space”, seriale de televiziune in voga prin anii 1960. Jetpack este alcatuit din doi cilindri propulsori, un joystick, pentru comanda, un fel de replica a aparatelor pe care le-am putut vedea in „Star Wars”, „Terminator 3” sau in unele filme cu James Bond. In Noua Zeelanda, aparatul a obtinut deja autorizatie de zbor si, pana la sfarsitul lui 2014, va putea fi achizitionat de diverse firme si institutii, iar pana in 2015, de catre toti cei care isi doresc o modalitate de deplasare neconventionala si care isi vor permite sa il cumpere, pretul fiind estimat intre 150 000 – 200 000 de dolari.
Martin Aircraft Company a realizat si o versiune „nautica” a Jetpack, dar care va putea fi vanduta numai cu autorizatii speciale, si lucreaza, in continuare, la imbunatatirea aparatelor, pentru a le da o forma si o dimensiune mai ergonomice.
Inaintea Jetpack-ului marca Martin Aircraft Company, au mai fost create unele variante (Rocketbelt, de exemplu, in SUA), dar cu o autonomie de zbor de numai 30-40 de secunde, alimentate cu peroxid de hidrogen (apa oxigenata, in concentratie de 90%), trimis sub presiune intr-un spatiu de reactie, cu rol de catalizator, degajand instantaneu un important volum de gaz cald, compus din vapori de apa si oxigen 10%, care era evacuat in mare viteza, propulsand aparatul.
In 2009, trei societati, una franceza, alta germana si o alta americana, chiar au comercializat un reactor dorsal, dar functional numai pe suprafete de apa (de unde se alimenta) – Jetlev – permitand utilizatorului sa zboare la 10 metri inaltime, cu o viteza de 40 km/ora si cu o autonomie de doua ore.