Like-urile şi click-urile date pe Facebook ne dezvăluie personalitatea mai mult decât ne-am imagina – aceasta este concluzia dovedită ştiinţific, cu ajutorul unui algoritm conceput de către o echipă condusă de Michael Kosinski, specialist în psihologia comportamentală, la Universitatea Cambridge, şi David Stillwell, de la Universitatea din Nottingham, Marea Britanie, care au colaborat şi cu profesori de la Universitatea Stanford, din SUA.

Pentru ca oricine să se poată convinge de valabilitatea şi puterea algoritmului, cei doi cercetători au creat site-ul “youarewhatyoulike (you are what you like), unde orice utilizator de Internet, printr-un simplu click, poate genera o predicţie a profilului său psihologic, prin analiza Like-urilor de pe contul de Facebook.

“Like-urile tale spun cine eşti!”

Like-urile tale spun cine eşti!
Like-urile tale spun cine eşti!

“Like-urile tale spun cine eşti!” – aşa ar putea fi parafrazat vechiul adagiu “Spune-mi cu cine te însoţeşti, ca să-ţi spun cine eşti!”, adaptat la realitatea virtuală, care a devenit parte indispensabilă a lumii civilizate de la începutul mileniului al treilea. Peste un miliard de utilizatori sunt zilnic pe Facebook, iar timpul mediu petrecut, in fiecare zi, de utilizatori, pe reţelele sociale, potrivit statisticilor, este de 116 minute.

Pornind de la un model bazat pe 86 000 de utilizatori, aplicaţia numită de cercetătorii englezi “Apply Magic Sauce”, care analizează Like-urile de pe Facebook, a ajuns la rezultate incredibile, identificând cu mare exactitate vârsta utilizatorului, sexul, gradul de inteligenţă în raport cu media, satisfacţia de viaţă, orientarea politică, orientarea religioasă, orientarea sexuală, statutul “amoros”, culoarea pielii, cele mai importante cinci trăsături de personalitate, timiditatea, interesele personale şi profesionale, starea civilă etc.

Evident că rezultatele “Apply Magic Sauce” nu sunt certitudini, aproximează (80%) profilul unei persoane, pe baza Like-urilor, dar, în cele mai multe dintre cazuri, s-au apropiat foarte mult de realitate (sau de ceea ce au confirmat participanţii la experiment). Mai mult, unii dintre voluntari au mărturisit că rezultatele au arătat unele predispoziţii de care nu erau conştienţi şi care i-au ajutat să-şi dezvolte anumite abilităţi si talente.

Michael Kosinski, unul dintre coordonatorii experimentului, spunea că una dintre cele mai surprinzătoare descoperiri a fost că s-ar putea identifica, prin algoritmul digital, şi dacă părinţii unui subiect au divorţat sau nu, pe baza Like-urilor date pe Facebook. “Când am văzut aceste rezultate – sublinia Kosinski – am început să mă îndoiesc de metodele mele și am repetat analizele de mai multe ori. Nu-mi venea să cred că ceea ce îți place pe Facebook ar putea fi influenţat de divorțul părinților, care s-ar fi putut întâmpla cu ani în urmă”.

Computerele ne pot “cunoaşte” mai bine decât ne cunoaştem noi înşine

Pe baza algoritmului, “Apply Magic Sauce” a identificat corect afro-americanii și caucazienii americani în 95% dintre cazuri, iar poziționarea politică din SUA (democrată sau republicană) în 85% dintre cazuri. Trăsăturile de personalitate (curiozitate, imaginaţie, introversiune/ extraversiune, disciplină, empatie, instabilitatea emoţională, impulsivitate etc.), pe de altă parte, sunt previzibile cu aceeași marjă de eroare ca cea a testelor de personalitate convenționale.

Cu cât numărul de Like-uri analizat digital este mai mare, cu atât rezultatul se apropie mai mult de adevăr. De exemplu, din doar 70 de Like-uri, computerul ar putea să ne “cunoască” mai bine decât un prieten, din 150 de Like-uri, mai bine decât un membru al familiei, iar din 300 de Like-uri, mai bine decât soţul/ soţia.

Cercetătorii mai spun că aceleaşi informații ar putea fi obținute folosind şi alte date digitale din motoarele de căutare, din e-mail și, de asemenea, de pe telefoane mobile – un drum larg deschis pentru țintirea utilizatorilor de Internet de către agenții de publicitate. Or, se ştie că Facebook obține 90% din veniturile sale de la agenții de publicitate, cărora reţeaua socială le vinde date, pentru ca aceştia să ofere publicitate direcționată pe baza afinităților observate în rețea, grație „like-urilor.

Având în vedere aceste rezultate, în viitorul apropiat este foarte posibilă apariţia computerelor cu inteligenţă socio-emotională, remarca unul dintre autorii studiului, cercetător la Centrul pentru Psihometrie, de la Universitatea din Cambridge.

Deşi ideea este spectaculoasă şi poate fi chiar utilă în luarea deciziilor (în viaţa de zi cu zi sau pe termen lung, în plan personal sau în viața socială), astfel de performanțe tehnice reprezintă şi motive de îngrijorare cu privire la protecţia vieţii private, având în vedere că aproape nimeni nu se gândeşte, atunci când foloseşte Like-urile, la cât de vulnerabili putem fi, dacă cineva ne-ar monitoriza activitatea din lumea virtuală.

Like-urile, amprenta digitală şi un hit – “Every Breath You Take”

Like-urile şi click-urile date pe Facebook
Like-urile şi click-urile date pe Facebook

Sting, cunoscutul interpret şi compozitor englez, solist, în anii 1970, al trupei pop-rock “The Police”, mărturisea, într-un interviu recent, că a fost şocat de longevitatea hit-ului său “Every Breath You Take” şi de felul în care ceea ce el a numit “un cântec înfiorător”, “urât”, în care este vorba de “gelozie, supraveghere, proprietate” s-a transformat într-o baladă de dragoste.

Citește și:  (P) Digitalizarea educației din România cu fonduri PNRR. Ofertă specială Dell EDU 360. Powered by Intel

Versurile cântecului “Every Breath You Take” spun: “La fiecare respiraţie a ta, La fiecare mişcare a ta,/ La fiecare legătură pe care o desfaci/ La fiecare pas pe care-l faci/ Voi fi cu ochii pe tine […] La fiecare jurământ pe care-l încalci,/ La fiecare zâmbet pe care-l simulezi,/ La fiecare miză pe care o revendici,/ Voi fi cu ochii pe tine” etc.

Cântecul a fost scris în perioada în care Sting s-a despărţit de soţia sa, dar, spunea artistul, care este şi autorul versurilor, abia după mai mulţi ani a realizat că mesajul este “sinistru”, că pare a fi ceva în maniera “Big Brother”, legat de “supraveghere şi control”, având multe în comun cu noua eră a reţelelor sociale omniprezente.

Ca şi cântecul lui Sting, reţelele sociale, la suprafaţă, oferă iluzia unei relaţii cu prietenii, ocazia de a împărtăşi idei, sentimente, de a te bucura de spectacolul bogat, uneori bizar, al vieţii, ignorând total că aproape tot ce se întâmplă online, implicit banalele Like-uri pot fi contorizate, iar pe baza acestor informaţii se poate genera “amprenta digitală” a fiecăruia. Şi cu cât mai multe Like-uri, click-uri şi postări, cu atât dezvăluim mai mult despre noi.

Iar în afară de social-media, amprenta digitală a fiecăruia poate fi accesată de un număr impresionant de companii, de motoare de căutare, browsere web, producători de telefoane mobile, furnizori de servicii de Internet etc.

Alte studii, aceleaşi rezultate

Retelele sociale si amprenta digitala
Retelele sociale si amprenta digitala

Un alt studiu, făcut de cercetătorii de la Columbia Business School şi care a inclus peste 3,7 milioane de utilizatori de Internet, a arătat cum caracteristicile psihologice ale oamenilor pot fi identificate cu acurateţe prin amprenta digitală, realizată pe baza Like-urilor de pe Facebook.

Au fost adaptate reclame, adăugându-se elemente persuasive, în funcţie de activitatea unei persoane sau alteia pe reţelele sociale (ce i-a plăcut şi ce nu i-a plăcut). De exemplu, s-au creat două reclame pentru produse de machiaj, una pentru persoanele extrovertite, alta pentru cele introvertite, dintr-un grup de utilizatori ale căror profiluri psihologice fuseseră analizate pe baza Like-urilor. Reclama pentru extrovertiţi oferea imaginea a trei femei zâmbitoare, grupate pentru a face o fotografie, sloganul spunând: “Iubește lumina reflectoarelor și bucură-te de moment”.

A doua reclamă oferea imaginea unei femei care se machia în faţa oglinzii, sloganul fiind; “Frumusețea nu trebuie să strige!”. Rezultatele au indicat o schimbare semnificativă a comportamentului utilizatorilor, măsurat prin click-uri, Like-uri şi achiziţii.

Ce alte mesaje despre noi mai transmit Like-rile şi postările de pe Facebook?

Facebook si Like-uri
Facebook si Like-uri

Isobar (Digital Marketing Agency), încă din 2011, a realizat, de asemenea, un studiu despre semnificaţiile Like-urilor pe Facebook. Lăsând deoparte Like-urile referitoare la firme, magazine, produse, celelalte au putut fi incadrate în diverse «tipologii», cum ar fi:

Like-ul american”, care exprimă un ataşament sincer, spontan, faţă de o persoană/ situaţie/ cauză; “Like-ul ipocrit”, care urmăreşte un interes, câştigarea bunăvoinţei cuiva, “Like-ul ironic”, când este postat sub un eveniment dramatic (fără ca cel care face acest lucru să conştientizeze absurdul situaţiei), “Like-ul de încurajare”, pentru cei cu număr mic de prieteni pe Facebook, “Like-ul de seară”, specific oamenilor singuri, care simt nevoia de a da un Like pentru orice etc.

S-a mai constatat, de pildă, că cei care postează constant fotografii cu grupul de prieteni sunt persoane extrovertite, cei care publică fotografii în care se laudă (implicit) cu aspectul lor fizic, cu sportul pe care îl practică etc., sunt foarte dornici să obţină aprecierea celorlalţi, cei care scriu frecvent despre fericirea alături de partenerul de cuplu probabil sunt nesiguri, vulnerabili etc. Dacă un utilizator de Facebook nu doreşte să se ştie ceva despre orientarea sa religioasă, politică etc., nu va posta nimic şi nu va da Like-uri pe aceste teme.

Chiar dacă mulţi pun la îndoială rezultatele studiilor menţionate anterior, un lucru este sigur – viaţa noastră a devenit dependentă de acest univers virtual, care ne influenţează gândirea şi comportamentul, in pofida faptului că nu conştientizăm acest lucru şi, se pare, ne face din ce în ce mai vulnerabili, în condiţiile în care gestul banal de a da un Like poate deveni amprenta noastră digitală, interpretabilă în statistici la care nici nu ne gândim.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.