Cei mai multi dintre cei ce sunt inscrisi intr-o forma de invatamant superior in Romania urmeaza si modulul psihopedagogic. Sunt cursuri gratuite pe perioada ciclului de licenta si in timpul masteratului si ofera posibilitate aceluia ce le urmeaza sa intre in sistemul de educatie. Studentii, indiferent de care este specializarea lor, vor putea sa predea fie claselor gimnaziale, daca fac acest modul doar in anii de facultate, fie si elevilor de liceu sau pot sustine chiar seminarii in mediul universitar, daca aleg sa continue modulul si la masterat.

Modulul psihopedagogic poate fi umat de altfel de orice persoana care a absolvit liceul si a sustinut examenul de bacalaureat si vor sa devina profesori. Singura diferenta este facuta de faptul ca in acest ultim caz persoana respectiva trebuie sa isi achite costurile de scolarizare. Suma pe care trebuie sa o plateasca variaza de la institutie la institutie si depinde printre altele de cate module sunt urmate (doar unul pentru invatamantul gimnazial sau doua, adica si cel pentru a putea preda la liceu si in universitati).

Care sunt punctele pe care le aduce in discutie modulul psihopedagogic? Planul de invatamant presupune, in primul rand, asimilarea de cunostinte cu privire la particularitatile varstelor scolare. Pentru intelegerea acestora se pleaca chiar de la modul in care a avut loc dezvoltarea umana, accentuandu-se in principal factorii care o influenteaza: eredidatea, mediul si educatia. Se face apoi, dupa intelegerea acestor factori, trecerea la detalierea a ceea ce este specific fiecarei varste. Este un punct important in bagajul informational pe care il ofera modulul psihopedagogic, pentru ca altfel, daca nu s-ar tine cont de acestea, un profesor ar putea fi ridicol in fata unor elevi. Asta pentru ca la diverse varste nu numai ca aveam anumite bagaje de cunostinte, dar mai mult, oamenii au diverse mentalitati, interese, si trebuinte firesti varstei lor biologice. Astfel ca orice este predat, orice este inclus in actul didactic trebuie sa fie adaptat grupei de varsta. Spre exemplu, unui copil neastamparat de clasa I nu ii va sta gandul la lucruri care poate il preocupa pe cel din clasa a-V-a, care este extrem de curios.

Mai apoi, lectiile din modulul psihopedagogic il ajuta pe viitorul cadru didactic sa inteleaga conceptul de personalitate, facand diferenta dintre aceasta, temperament si caracter. Acestea tin de anumite particularitati individuale ce au ridicat mereu probleme in practica instructiv-educativa. Copiii de aceeasi varsta pot fi extrem de diferiti, impunand moduri diferite de a-i aborda. Un viitor profesor trebuie sa cunoasca care sunt nuantele acestor concepte la fel ca si variatiile, pentru a sti cum sa isi stabileasca obiectivele si cum sa utilizeze sistemul de recompense si pedepse. Spre exemplu, va sti daca isi cunoaste elevii, cand recompensele externe pot realiza trasformari, astfel incat acesta sa fie intern motivat sa invete sau sa realizeze diverse alte sarcini.

foto: isj.hd.edu.ro
foto: isj.hd.edu.ro

Modulul psihopedagogic mai presupune si studierea unor metode ce permit cunoasterea elevilor. Un cadru didactic trebuie sa determine in urma unui procedeu de diagnosticare caracteristicile specifice fiecarui individ (in fuctie deci de individualitatea sa), pentru a putea mai apoi sa realizeze proiectarea unei activitati didactice, sa reuseasca sa selecteze cele mai adecvate actiuni de asistenta a procesului de invatare si de interventie, daca acesta nu decurge corespunzator.

Este printre altele o lectie despre dificultatile de invatare cu care multi tineri se confrunta. Daca un profesor le intelege si le sesizeaza extrem de timpuriu, se pot lua masuri care sa le indrepte si elevul sa aiba un parcurs scolar normal.

Nu in ultimul rand, se face in cadrul modulului psihopedagogic o detaliere a teoriilor invatarii. Sunt prezentate si care sunt procesele fundamentale intr-o invatare elementara si care sunt tipurile de invatare. Dupa acestea este normal sa se faca o trecere in revista si a tipurilor de motivatii in invatare. Este importanta intelegerea motivatiei extrinseci, cand elevul spre exemplu nu are un interes direct pentru ceea ce i se preda, si motivatia intinseca atunci cand acesta este realmente implicat si interesat de ceea ce se preda. De aici se pot ingelege si care sunt cauzele unui esec scolar, astfel incat acesta sa poata fi prevenit.

Nu in ultimul rand, cel ce inca nu a devenit cadru didactic va invata ce este creativitatea si afectivitatea. Sunt componente importante in formarea persoanalitatii unui om si trebuie intelese modalitatile prin care ele pot fi stimulate.

Dar in ceea ce priveste pedagogia, un rol important il are si practica. De altfel orele de practica si de observare a unor lectii de curs au acordate un numar important de ore. Orele de practica, mai ales atunci cand este vorba de predarea sau evaluarea pe care o face un viitor cadru didactic, se desfasoara sub indrumarea unui profesor cu experinta. Acesata il observa si il evalueaza la randul sau pe invatacel si poate sa-i ofere sfaturi, astfel incat sa-l ajute in formarea unui viitor cadru didactic care va sculpta oamenii de maine.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.