Prima Scoala Romaneasca, din Scheii Brasovului, a fost la inceput sub conducerea bisericii voievodale Sf. Nicolae, avand dascali pe slujitori ai bisericii (aici se invata ,,cititul, scrisul si unele cantari religioase”spunea Andrei Birseanu).
Nu se stie cu exactitate cand si-a inceput activitatea acesta scoala (cam de la 1495, spun unii cercatatori brasoveni). Exista un document din 15 decembrie 1359 care confirma prezenta unei scoli in Scheii Brasovului, apoi a fost descoperit ,,Omiliarul din veacurile XI si XII” ca manual de scoala.
Mare parte din fondurile bisericii erau folosite pentru scoala.
Nicolae Iorga, dupa ce a vazut cateva din valorile de aici, a spus preotilor ,,nu va dati seama ce ascundeti aici”. Din cauza razboiului, toate valorile si cartile au fost duse in turnul bisericii si zidite acolo. Mai tarziu, un profesor (angajat ca tamplar) a urcat in podul bisericii, si tragand de o scandura darama zidul, si astfel sunt descoperite cele sase mii de carti aflate acolo. Asa a aparut ideea realizarii Muzeului Prima Scoala Romanesca.
Scheii Brasovului au o bogata mostenire de carte veche, de literatura veche romaneasca. Aici in Scheii Brasovului au fost aduse pretioase carti din Muntenia si Moldova: un ,,Minei slavon” scris in Muntenia, in anul 1517 (pe timpul lui Neagoe Basarab, si care cuprinde insemnari ale multor slujitori ai scolii din Schei): Vasii fiind din Brasov, Gramatic Hristodor, Vasii Hoban (1651) si Milos Mehedintanu (care a stat la Prima Scoala Romanesca cinci ani).
Prima Scoala Romaneasca pastreaza un ,,Tetraevanghel” miniat, scris pe pergament in anul 1560, de Mateias marele logofat din timpul domnitorului Alexandru Lapusneanu, folosit alaturi de alte manuscrise la tiparirea altora, precum: ,,Evangheliarul romanesc” (1561), un altul ,, Evangheliarul slavon” (1610) si filozofie crestina (din sec. al V-lea).
In Prima Scoala Romanesca, exista doua exemplare ale ,,Bibliei de la Ostrog” (Rusia) din 1581, un ,,Molitvenic slavon”, un ,,Minei”, si un ,,Sinaxar” intr-o prezentare grafica deosebita, adus de la Putna, un ,,Tetraevanghel slavon” folosit de Coresi la editarea ,,Evangheliarului” de la 1561, de pe timpul domniei lui Stefan cel Mare, si ,,Liturghierul slav” adus de la Manastirea Rasca din Moldova – sunt doar cateva din manuscrisele vremii.
Epoca lui Brancoveanu este prezenta prin aportul adus de cativa carturari: stolnicul Constantin Cantacuzino, mitropolitul Antim Ivireanu, episcopul Buzaului Nitrofan, cronicarii Radu Popescu si Radu Greceanu.
In anul 1701, se tiparesc lucrari laice si bisericesti, existand in tara trei tipografii (la Bucuresti, Buzau si Snagov). Din Transilvania soseau carti cu continut patriotic, pentru unirea si emanciparea romanilor.
Prima Scoala Romaneasca prezinta la parter sala ,,Diaconul Coresi” – in ea se afla o veche tiparnita, pastrata pana in anul 1920 (cand a luat foc). Aici se gasesc matrite, icoane si mobilier de epoca. In aceasta perioada, se tiparesc cca. 40 de titluri de carte de o serie de carturari brasoveni (Iane, Mihai, Toma) si tipografi (Manaila, Calin, Lorent si Serban).
In sala de la etaj sunt expuse carti din Transilvania, Moldova si Tara Romaneasca.
In spatiu rezervat Transilvaniei, sunt carti de intelepciune din sec. al XV-lea, lucrari istorice si ligvistice ale iluministilor Scolii Ardelene ,,Lexiconul de la Buda” (1825), ,,Istoria pentru inceputul romanilor din Dachia” (Petru Maior) si ,,Ortografia latina” (scrierea cu alfabet latin).
In spatiu rezervat Munteniei, sunt expuse: un manuscris pe pergament din anul 1517, provenit de la curtea lui Neagoe Basarab, ,,Biblia de la Bucuresti” tradusa de fratii Radu si Serban Greceanu (cu sprijinul stolnicului Constantin Cantacuzino si al domnitorului Serban Cantacuzino), ,,Indreptarea legii” (tiparita la Targoviste, 1652, cu sprijinul lui Matei Basarab).
Al treilea spatiu, cel destinat Moldovei, prezinta: ,,Cazania lui Varlaam”, ,,Cartea romaneasca cu invatatura” (1643, aflata in muzeu in noua exemplare si doua copii), ,,Tetraevanghel miniat” (1560, lucrat pe pergament de Mateias logofatul la curtea domnitorului Alexandru Lapusneanu).
In aceste Sali exista cca. 80 de tablouri, portrete a unor personalitati precum: Gheorghe Ucenescu, mitropoliti si alte chipuri bisericesti.
In Prima Scoala Romaneasca se afla Sala de clasa ,,Anton Pann”. Acesta a stat in Scheii Brasovului, in trei perioade: prima perioada (in 1821) cand a locuit la poetul Ioan Barac, si el compune poezia ,,Muntilor, fiti marturii”, a doua perioada (in anul 1828) cand este dascal al scolii, a treia perioada (in anul 1850) cand alege de aici ucenici pentru tipografia si scoala sa de la Bucuresti, unde Anton Pann tipareste carti si le doneaza scolii din Scheii Brasovului (ele sunt expuse in muzeu). In scrisoarea sa, Anton Pann spunea: ,,Va trimit carti sa le dati saracilor mei spre invatatura, sa ma numiti si pe mine in coada ctitorilor scolii”.
La Prima Scoala Romaneasca – Sala cu vatra – sunt expuse o vatra, o troaca, obiecte de uz casnic, doua costume de ,,june si junica” (care amintesc de vremurile medievale) si icoane din Schei (specific romanesti).
In Sala bibliilor, este o colectie de biblii romanesti: ,,Biblia de la Blaj” a lui Ioan Bob din 1795 (numita si ,,Biblia lui Clain”), ,,Biblia de la Buzau” de la 1854, ,,Biblia de la Bucuresti” (a lui Serban Cantacuzino, din 1688), ,,Biblia lui Andrei Baron de Saguna” de la 1856-1858 (este prima biblie ilustrata, in doua volume) si una mai putin cunoscuta ,,Biblia lui Ion Heliade Radulescu” (tiparita la Paris, in anul 1854).
Complexul muzeal cuprinde si o serie de muzee care prezinta colectii deosebit de valoroase organizate in alte cateva camere din incinta bisericii Sf.Nicolae din Scheii Brasovului.
Importante sunt si Sala ,,Ex-Libris” cu 21 mii de piese – donatia lui dr. Emil Bologa (cel mai mare colectionar de ex-libris din tara) si Sala ,,Cervantes” cu 300 de piese inspirate din operele lui Cervantes.
Tot aici se afla Muzeul Junilor Brasoveni – cu traditiile stravechi din perioada dacica (junii sunt un grup de calareti organizati in sapte grupari) si Muzeul de muzica ,,Tudor Ciortea” (unul dintre cei mai mari compozitori de muzica corala, simfonica si vocala din Scheii Brasovului), unde este expusa ,,o pinola” (un instrument foarte rar, din America, de acum 200 de ani).
Un alt muzeu este dedicat marelui pictor Stefan Mironescu – toata viata a pictat case si strazi din Scheii Brasovului, realizand prin operele sale o monografie in imagini a acestei zone.
Complexul Muzeal ,,Prima Scoala Romaneasca” prin exponatele sale prezente aici infatiseaza epoca inaintasilor, deschizatori de drumuri in cultura romanesca, si aportul lor la procesul destul de lung al formarii limbii romane.