NFT-urile (Non Fungible Token), într-o lume din ce în ce mai digitalizată, reprezintă o nouă tehnologie blockchain, cel mai recent trend în acest domeniu, care câştigă rapid teren, pentru că, în spatele unui concept foarte specializat, se ascunde o caracteristică ce poate aduce (a adus deja unora) mii şi milioane de dolari.
Ştirile călătoresc repede şi, dacă nu cu multă vreme în urmă, NFT-urile şi CryptoPunks erau cunoscute doar într-un cerc restrâns, astăzi stârnesc tot mai mult curiozitatea publicului larg, pentru că vor revoluţiona, fără a fi necesară o specializare tehnică deosebită, modul în care distribuim, investim, tranzacţionăm şi consumăm aproape tot. În principiu, orice poate deveni un activ digital legat de un NFT si oricine il poate avea.
În martie 2021, de exemplu, artistul digital Beeple (pe numele său adevărat, Mike Winkelmann), apelând la NFT, a vândut opera sa “Everydays: The First 5000 Days” – un colaj de 5000 de fotografii în format JPEG, câte o fotografie făcută în fiecare zi, din mai 2007, până în februarie 2021 – cu 69,3 milioane de dolari (a treia cea mai scumpă creaţie vândută vreodată), în cadrul unei licitaţii organizată de Casa Christie’s.
Cumpărătorul, un programator și antreprenor din Singapore, Vignesh Sundaresan, a primit, în schimbul milioanelor de dolari plătite în criptomoneda Ethereum, nu o operă în sens fizic, ci un simbol digital unic numit NFT, care îi dă drept de proprietate asupra operei digitale achiziţionate, pe care o poate expune în galerii de artă virtuale. Alte milioane de dolari au intrat în joc, in ultimul timp, în tranzacţiile cu CryptoPunks.
Ce sunt NFT-urile şi cum funcţionează?
Un NFT – prescurtare de la “Non Fungible Token” – este un “jeton/ token nefungibil” (“nefungibil” însemnând că este ceva ce nu poate fi înlocuit cu altul de același fel, de aceeași calitate și aceeași cantitate, în cazul când formează obiectul unei obligații). De pildă, dacă schimbi o bancnotă de 1 dolar cu alta de 1 dolar, deşi sunt diferite, au aceeaşi valoare (sunt fungibile). Un Bitcoin este „fungibil”, poate fi tranzacţionat pentru un alt Bitcoin.
Jetonul/ Token-ul NFT are o valoare distinctă şi nu poate fi reprodus. Nu există două la fel. Jetonul criptografic NFT este un activ digital sau fizic – o creaţie artistică, o proprietate etc. – stocat într-un registru digital, numit blockchain. Spre deosebire de criptomonede, NFT-urile nu sunt fungibile, deoarece conţin informaţii pe care o monedă nu le poate avea. Cei interesaţi de acest domeniu au înţeles foarte repede că un obiect digital unic poate avea o valoare monetară semnificativă, tocmai datorită acestei unicităţi.
Primele NFT-uri, care sunt, aşadar, un tip de token de cryptomonedă, au apărut în registrul blockchain Ethereum, pe protocolul ERC-721, în 2017, pentru a comercializa creaţii artistice digitale, jocuri video şi muzică (deşi conceptul exista încă din 2015). Ulterior, şi alte registre blockchain – Bitcoin Cash, Flux etc. – au pus la punct standarde care reglementează utilizarea jetoanelor Non Fungible Token.
Cum se creează un NFT?
Pentru a se crea un NFT, se încarcă un fişier – de exemplu, o creaţie artistică – pe o piaţă de licitaţii specializată, precum OpenSea, SuperRare, Rarible etc. În registrul digital se creează o copie NFT a fişierului original, care apoi poate fi cumpărată, revândută, artiştii păstrându-şi drepturile de autor. În acelaşi timp, autorii operei respective pot realiza şi vinde mai multe NFT-uri ale aceleiaşi opere, cu o altă semnătură digitală pentru fiecare.
Dacă, de pildă, un pictor celebru, în viaţă, ale cărui tablouri se vând cu 10.000$ bucata, decide să abordeze şi zona de NFT, el poate să facă un tablou digital (strict artă digitală) pe care să îl vândă, sau are posibilitatea să facă tabloul fizic şi digital. Tokenul digital va fi validatorul faptului că tabloul deţinut de proprietar este un original.
Având un NFT la bază, arta poate fi cumpărată prin blockchain, în moneda Ethereum, iar tokenul este setat în aşa fel încât de fiecare dată când acesta are un nou proprietar, adresa X (wallet-ul pictorului) primeşte un comision de 5%. În timp, peste 3-5-7 ani, redevenţa poate creşte, pentru că poate fi parte dintr-un preţ mai mare.
Prin urmare, un jeton nefungibil permite crearea unui certificat digital, care reprezintă un bun unic. Astfel de jetoane se pot ataşa aproape la orice – o fotografie, un videoclip, o înregistrare audio, obiecte digitale de colecţie, nume de domeniu, bilete la un eveniment, articole de modă în ediţie limitată sau chiar la un articol ca acesta – ca dovezi de autenticitate pentru conţinutul digital care poate fi deținut, cumpărat, vândut, tranzacționat, iar istoricul tranzacţiilor este perfect verificabil pe Internet.
CryptoPunks – piese de colecţie de artă criptografică
Proiectul CryptoPunks a fost lansat în iunie 2017, ca unul dintre primele jetoane nefungibile (NFT) de pe blockchain-ul Ethereum – un proiect dezvoltat de o echipă formată din dezvoltatorii de software canadieni Matt Hall și John Watkinson, de la studioul american Larva Labs, din New York.
Proiectul CryptoPunks a fost inspirat de scenele punk londoneze, de mișcarea cyberpunk, de artiștii de muzică electronică Daft Punk și de romanul “Neuromancer”, al lui William Gibson, un roman științifico-fantastic cyberpunk, primul din Trilogia “Sprawl”. Blockchain-ul de artă cripto a fost o inspirație pentru standardul de jetoane ERC-721 pentru NFT-uri și mișcarea modernă de artă cripto.
CryptoPunks sunt, aşadar, piese de colecţie de artă criptografică (nişte “fețe” mici, pixelate, cu un set de caracteristici unice), devenite extrem de populare în 2021, după ce mai multe CryptoPunks au fost vândute cu milioane de dolari.
Există circa 10.000 de CryptoPunks unici, majoritatea figuri de oameni, dar şi Zombie, maimuţe și extratereştri, fiecare generat algoritmic prin intermediul codului computerului. Prin urmare, nu există două caractere asemănătoare, dar unele trăsături sunt mai rare decât altele. Au fost, inițial, eliberați gratuit și puteau fi revendicați de oricine avea un portofel Ethereum.
CryptoPunks deveniţi deja celebri
Odată cu “Non Fungible Token”, artiştii şi colecţionarii sunt liniştiţi în privinţa proprietăţii asupra unei opere de artă. Dintre CryptoPunks creaţi de Larva Labs, de exemplu, foarte căutat este Modelul 7523, singurul care poartă o mască chirurgicală, vândut cu 11,7 milioane de dolari.
La Casa de licitaţii Cristie’s, pe lângă opera digitală «Everydays», a lui Beeple, vândută în martie 2021, cu 69,3 milioane de dolari, în aceeaşi lună doi CryptoPunks au fost achiziţionaţi cu 7,58, respectiv, 7,57 milioane de dolari. În mai 2021, Larva Labs a lansat o nouă serie de CryptoPunks – “Meebits” – nişte personaje cu capul în formă cubică. Unul dintre aceştia a fost vândut cu 1,43 de milioane de dolari, generând, într-o singură săptămână, tranzacţii de aproximativ 133 de milioane de dolari.
Jay-Z, rapper-ul american, om de afaceri, producător de discuri, căsătorit cu Beyonce, care vinde şi un album NFT al albumului său de debut, la Casa de licitaţii Sotheby’s, deţine şi el un CryptoPunk a cărui imagine (chip pixelat masculin, cu lanţ de aur şi păr sălbatic – trăsături rare) o foloseşte pe contul de Twitter şi pe care l-a achiziţionat cu 55 ETH, adică 126 de mii de dolari.
NFT-uri şi CryptoPunks pentru care se tranzacţionează milioane de dolari
Unicitatea valorilor digitale, caracterul lor non-fungibil au făcut ca, în anul 2021, moda NFT-urilor să explodeze în business. Fondatorul reţelei Twitter, Jack Dorsey, informatician şi antreprenor american, cofondator al serviciului de plată electronic, a scos la licitaţie, sub formă de NFT, pe blockchain-ul Ethereum, şi a vândut (pe platforma Valuables by Cent), primul său mesaj pe Twitter, din 2006, cu aproape 3 milioane de dolari.
Mark Cuban, miliardar şi om de afaceri american, proprietar al echipei de baschet “Mavericks”, din Dallas, al lanţului de cinematografe “Landmark Theatres”, distribuitor al Studiourilor “Magnolia Pictures”, al canalului “HDNet”, a lansat anul acesta o galerie de artă exclusiv pentru NFT-uri – “Lazy.com”.
Clienţii se înregistrează în această galerie cu e-mail-ul, cu wallet-ul de criptomonede şi au posibilitatea să creeze URL-uri unice prin care își expun NFT-urile. Demersul său a pornit tocmai de la constatarea că NFT-urile şi CryptoPunks au devenit din ce în ce mai atractive, tot mai mulţi oameni cumpără, creează, vând NFT-uri şi au nevoie de modalităţi simple pentru a le expune.
Claire Elise Boucher, iubita lui Elon Musk, cunoscută cu numele de scenă “Grimes”, interpretă de dream pop, R&B, muzică electronică, hip hop, a scos la licitaţie, pe Nifty Gateway, 10 piese digitale, în valoare de circa 6 milioane de dolari. Una dintre piese – “Death of the Old” – a fost vândută cu aproape 389.000 de dolari.
Celebra companie de articole sportive “Nike”, încă din 2019, a emis NFT-uri pentru încălţăminte digitală, în sistemul denumit CryptoKicks, care poate fi comercializată în magazine digitale şi care poate fi utilizată în jocuri video sau în alte medii virtuale.
Preţurile pentru Crypto Punks sunt uriaşe, se mai pot cumpăra doar la licitaţie şi deja sunt pool-uri organizate, în care zeci, sute de oameni se unesc cu fracţii mici, ca să achiziţioneze împreună un Punk.
Care sunt cele mai cunoscute pieţe digitale pentru NFT?
Există mai multe platforme în care se pot găsi creaţii digitale NFT de colecţie: OpenSea (cea mai cunoscută platformă la ora actuală), Rarible, Nifty Gateway, Foundation, Crypto.com, VeVe, NiftyKit, MakersPlace, Arkane, SuperRare, KnowOrigin etc.
Pe platforma Nifty Gateway, Sotheby’s, cea de-a patra cea mai veche casă de licitații din lume, a scos la vânzare CryptoPunks – “Meebits” – pentru o valoare de 14 milioane de dolari (în numai trei zile). De asemenea, aproximativ 3.080 de colecţionari au cumpărat cel puţin un “cub” (The Cube), aparţinând unui anume artist Pak, autor de artă digitală, considerat un lider în opere virtuale frapante.
Cu câteva luni în urmă, Crypto.com, din Hong Kong, care are peste 10 milioane de utilizatori, a lansat o platformă pentru NFT, în care colaborează cu vedete (Lionel Richie, BossLogic, Aston Martin etc.), care vor să-şi vândă activele digitale către colecţionari din lumea întreagă. Aici, de exemplu, rapper-ul american Snoop Dogg a lansat prima sa colecţie NFT – “A Journey With the Dogg” – care conţine o piesă muzicală originală NFT, disponibilă doar o oră după lansare şi care a putut fi cumpărată cu criptomonede BTC, ETH, DOGE.
În primul trimestru al anului 2021, potrivit site-ului NonFungible.com, pe piaţa NFT au avut loc tranzacţii de peste două miliarde de dolari.
Non Fungible Token în România – câteva exemple
NFT-urile câştigă rapid teren şi în România, mai ales în domeniul artei digitale, Non Fungible Token permiţându-le artiştilor să preia controlul asupra veniturilor pe care le generează creaţiile lor. În martie 2021, după ce, în aceeaşi lună, cu puţin înainte, celebra trupa americană “Kings of Leon” a devenit prima formaţie care a lansat un volum digital, Delia a lansat prima piesă mainstream în format NFT – “Racheta” – pe platforma OpenSea.
Lansarea pisei “Racheta NFT” s-a făcut în două versiuni – una limitată la 100 de unităţi, iar cealaltă “Ultra Luxury”, “pachetul” incluzând versiunea acustică a piesei, o casetă audio şi un Walkman personalizat, trei desene în creion aparţinând Deliei, autocolante personalizate, fotografii inspirate de versurile piesei şi o sesiune „Meet and Greet” cu Delia, artista predând personal NFT-ul posesorului.
Licitaţia a pornit de la 1 Ethereum (circa 2 300 dolari) şi a fost câştigată cu 1,3 Ethereum. Cel care a achiziţionat NTF-ul unic al piesei “Racheta” este Paul Achim, investitor în proiecte blockchain, analist financiar, trader în piaţa criptomonedelor, care a declarat, într-un interviu, că “deţine şi alte piese de artă ale unor artişti bine cotaţi în momentul de faţă în spaţiul digital, ca FEWOCiOUS, un artist de 18 ani, ale cărui opere se vând chiar şi cu sute de mii de dolari în acest moment”.
Alte licitaţii Non Fungible Token pe piaţa din România
O premieră a avut loc şi în luna iulie 2021, când A10 by Artmark a devenit prima Casă de licitaţie din Europa de Est, care a organizat o licitaţie cu o secţiune consacrată artei în format NFT, cu plăţi care să se poată efectua şi în criptomonede. Pe lângă loturile de artă modernă, la eveniment a fost lansat şi un lot de artă digitală bisericească, criptat NFT, realizat de iconograful Catedralei Mântuirii Neamului, Daniel Codrescu, precum şi un altul realizat de creatorul tricourilor “Dragoste”, artistul din Sibiu, Dan Raul Pintea.
Reprezentanţi ai unei asociaţii internaţionale, cu sediul în Bucureşti, vând “ouă cu motive populare”, în patru variante, şi alte lucrări digitale inspirate de imaginea zimbrilor de natura sălbatică din Carpaţi, după cum declară responsabilul cu parteneriate în cadrul Panda Labs, al asociaţiei.
Dan Diaconescu, celebrul patron OTV, căruia i s-a interzis să mai apară în public şi să mai aibă activităţi în mass-media timp de zece ani, a găsit modalitatea de a se adresa oamenilor, făcând o înregistrare de aproximativ 4 minute, numită, “Vocea interzisă” a acestui “Navalnîi de România”, cum este numit, în care sunt făcute, conform platformei OpenSea.io, “dezvăluiri în exclusivitate despre singurul univers în care îl puteți vedea pe Dan Diaconescu”. Una dintre cele 1918 copii listate in format NFT conţine un video în plus (“Formularul X”),care, după cum spune autorul, conţine un “secret” care va fi dezvăluit numai câştigătorului licitaţiei.
VISA şi-a făcut intrarea pe piaţa NFT prin achiziţionarea unui CryptoPunk pentru 165.000 de dolari
Luni, 23 august 2021, VISA, celebra companie economică formată din 21 de mii de instituții financiare care emit cărți de credit și debit, cu operaţiuni pe toate continentele, a anunţat că a achiziționat un CryptoPunk, numărul 7610 al colecţiei de imagini pixel art, bazate pe NFT, contra a 50 Ethereum, adică 165 000 de dolari.
Aceasta achiziţie – CryptoPunk 7610 – marchează intrarea gigantului VISA în lumea NFT-urilor, despre care consideră că “va juca un rol important în viitorul vânzărilor cu amănuntul, social media, divertisment și comerț în general”.
În ultimii 60 de ani, VISA a realizat o adevărată colecţie de artefacte comerciale istorice, de la primele cărţi de credit pe hârtie, până la aparatele mecanice “zip-zap”. Astăzi, pe măsură ce se intră într-o nouă eră a comerţului, „Visa salută CryptoPunk # 7610 în colecția sa„, după cum declară Cuy Sheffield, șeful hub-ului criptomonedelor al companiei, care mai sublinia că: “operațiunea efectuată cu ajutorul Criptobancii americane Anchorage Capital ar trebui să ofere Visa o înțelegere directă a cerințelor de infrastructură, pentru ca un brand global să cumpere, să stocheze și să opereze un NFT, pentru a permite clienților săi să se alăture mișcării”.
Cu puţin înainte, tot în august, Alibaba Group, cel mai mare site chinezesc de comerț electronic, a lansat o piață de jetoane nefungibile. Platforma exclusivă permite clienților să cumpere și să vândă NFT-uri și facilitează, de asemenea, licențierea și vânzarea proprietății intelectuale, două piețe diferite combinate pe o singură platformă.
Şi eBay Inc., compania americană de comerț și shopping online, a decis să integreze vânzarea unor astfel de active digitale în platforma sa şi apreciază că “primul inventar al NFT va fi obținut de la „vânzătorii de încredere” din categorii precum cărți de tranzacționare, muzică, divertisment și artă”.
Cum se pot cumpăra şi vinde NFT-uri? Cum se pot crea propriile produse în format digital?
Pentru a cumpăra şi vinde ceva în format digital Non Fungible Token, se pot folosi criptomonede, dar sunt şi platforme care permit achiziţii cu carduri bancare obişnuite.
La modul foarte general, pentru utilizarea criptomonedelor, trebuie făcut un “portofel digital”, pentru care se cumpără criptomonede (Ethereum) sau, pentru sume mai mici, fracţiuni de monede, urmându-se paşii indicaţi de aplicaţia folosită.
Următoarea etapă este alegerea unei platforme NFT, a produsului dorit şi achiziţionarea apăsând butonul Buy Now, ca la orice altă achiziţie de pe Internet, acordânt atenţie preţului şi taxelor.
Pentru a crea propriile produse în format digital, se alege o platformă Non Fungible Token şi apoi, opţiunea “Create”. Dacă, de exemplu, cineva vrea să transforme o fotografie deosebită în format NFT şi să o vândă, se selectează fişierul (imaginea/ creaţia dorită), care poate fi în format PNG, JPEG, GiF, MP3 sau orice alt format, se alege un titlu şi o descriere. Se stabilesc detaliile legate de drepturile de autor , se poate lăsa NFT-ul la licitaţie sau se stabileşte un preţ (pentru care se plăteşte o taxă), te conectezi la portofelul digital, se achită comisionul cerut şi se apasă “Start” pentru generarea semnăturii proprii.
NFT-urile – un potenţial uriaş
În aproximativ un deceniu de când Satoshi Nakamoto a avut ideea de a publica pe Internet un algoritm, prin care mai multe calculatoare erau legate între ele, tehnologia Cryptocurrency şi toate cele care au apărut ulterior au schimbat şi continuă să schimbe esenţial modul de a vorbi despre bani, afaceri, comerţ, tranzacţii. Iar ceea ce astăzi pare complicat, inaccesibil, ar putea deveni, în numai câţiva ani, o banalitate, cum s-a întâmplat, de pildă, în numai zece ani, şi cu telefonul mobil.
Trăim într-o societate de consum, care funcţionează după reguli economice, financiare, sociale, în care nu numai nevoile de bază, ale traiului cotidian, dar şi cele referitoare la carieră, aspiraţii, proiecte, realizări ne obligă să fim în pas cu timpul, să cunoaştem regulile, noile tendinţe, fără de care nu putem trăi într-un sistem complex interconectat, aşa cum este lumea de astăzi.
După cum se poate constata, tehnologiile Blockchain permit implementarea unor idei complet noi, de avangardă, care până acum nu erau posibile, iar implicaţiile sunt infinite, în sensul posibilităţii de a crea veritabile “industrii” în jurul a diverse domenii.
Deja piaţa NFT-urilor a explodat în 2021 şi este de aşteptat ca aceasta să schimbe fundamental regulile şi mentalităţile în legătură cu banii şi business-urile. Succesul NFT-urilor se explică şi prin faptul că poate revoluţiona lumea finanţelor descentralizate (DeFi), un sistem prin care se elimină intermediarii (bănci, brokeri) dintre cei care tranzacţionează, cumpărătorii, vânzătorii utilizând software-ul dezvoltat pe blockchain.
Există, prin urmare, un potenţial uriaş pentru utilizarea NFT-urilor în vânzarea şi cumpărarea de conținut digital, în tokenizarea de articole fizice, în industria muzicală, în gaming, în investiţii de toate felurile, din momentul în care un NFT a fost creat şi încărcat pe blockchain, proprietarul având dovada că este singurul deţinător al token-ului/ activului respectiv.