„Nomen est omen” este o expresie latină, însemnând „Numele este omul” sau care se mai traduce și în variantele: „Numele atrage soarta”/„Un nume, un destin”/„Un destin în nume”/„Numele este un semn”. Această zicere derivă din credința romanilor că fiecare persoană are încifrat destinul în numele său. De asemenea, romanii erau convinși că și denumirile locurilor influențau în bine sau în rău faptele și puterea oamenilor.
Un adagiu similar cu „Nomen est omen” este și „ ” („Numele sunt consecințele lucrurilor”), consemnat de către Iustinian I (cel Mare), împărat bizantin din secolul al V-lea, în lucrarea Institutiones.
Din antichitate și până astăzi, s-a perpetuat, în tradiția populară a mai tuturor popoarelor, convingerea că există o legătură între nume și destin/personalitate, pe care numerologii și cei care practică onomantia o interpretează în fel și chip.
Onomantia (din grecescul „onoma” – „nume” și „manteia” – „profeție”) este o „tehnică” de a descifra, de a ghici sau anticipa destinul unei persoane, prin analiza etimologiei, a valorii simbolice a numelui și chiar a sonorității. Cei care practică onomantia, convinși că „Nomen est omen”, susțin că, de pildă, prima literă a prenumelui este importantă și că prima vocală oferă indicii despre reacțiile instinctive/raționale ale persoanei respective, în fața evenimentelor neașteptate.
Există și alte discipline care au ca obiect de studiu numele de persoane sau/și locuri: antroponimia (parte a lingvisticii care studiază numele de persoană), onomastica (ramură a lexicologiei, care studiază numele proprii în funcție de etimologia lor), etnonimia (care studiază numele popoarelor), bionimia (care se ocupă de studiul numelor tuturor ființelor) etc.
Nici psihologii nu au ocolit posibilitatea de a pune în relație comportamentul cu sugestii preluate din studiul onomasticii, încercând să găsească tot felul de corespondențe între nume și potențialul pentru succes în viață, în școală sau pentru practicarea unei anume meserii, altfel spus, să explice că „Nomen est omen”.
De exemplu, într-un studiu – Name stereotypes and teachers’ expectations – publicat în The Journal of Educațional Psychology, autorii dau exemplul celebrei actrițe Marilyn Monroe, numele cel mai „vândut” și cel mai popular în epocă, pentru că, spun ei, „anumite caracteristici sonore ale prenumelui produc un efect de atracție”.
Se poate ca un nume să „seducă”, se subliniază în același articol, sau să creeze efecte inverse. La școală, de pildă, se afirmă în articol, pe baza observațiilor făcute un timp îndelungat, elevii sunt percepuți adeseori în funcție de efectul pe care numele lor îl au asupra profesorilor, iar acest efect trebuie căutat în zonele mai adânci ale subconștientului sau în convingeri personale.
Pornind de la maxima „Nomen est omen”, funcționează în prezent și o organizație – Internațional Council of Onomastic Sciences/ICOS (Consiliul Internațional al Științelor Onomastice) – care reunește oameni de știință preocupați de studiul numelor de persoană, de locuri, precum și alte nume proprii, cu scopul de a încuraja și a coordona acest domeniu la nivel internațional și într-un context interdisciplinar. Conferința ICOS din 27 octombrie 2018, de exemplu, care va avea loc la Universitatea Glasgow, va fi consacrată Numelor și identității în lumea medievală (The 2018 Medium Ævum Day Conference ‘Names and Identity în the Medieval World).
Acest vechi adagiu, „Nomen est omen” (Numele este omul) explică, poate, și de ce, în gândirea magică românească, atunci când un copil este foarte bolnav, trebuie să i se schimbe numele, ca să i se schimbe destinul.
Implicații și perspective contemporane ale expresiei
- Aplicabilitate în identitatea personală: În zilele noastre, Nomen est Omen poate servi ca o reflecție asupra importanței numelui în configurarea identității și a destinului personal. Discută cum un nume poate influența percepția de sine și a altora.
- Influența în branding și marketing: În lumea afacerilor, această expresie subliniază importanța alegerii unui nume potrivit pentru branduri și produse. Reflectează la cum numele transmite mesaje și valori către consumatori.
- Relevanța în cultura populară: Nomen est Omen rămâne relevant în analiza personajelor din literatură, film și alte medii de divertisment. Examinează cum numele personajelor contribuie la construirea narativă și la dezvoltarea temelor.
Pentru aprofundarea cunoștințelor despre cum cuvintele influențează percepțiile și relațiile interpersonale, vă invităm să consultați articolul nostru aici. Acesta oferă o perspectivă asupra importanței alegerii cuvintelor și expresiilor în comunicarea eficientă.