In limbajul curent, papusa (din latinescul “pupa” – “fetita”) denumeste o jucarie familiara, o reprezentare mai mult sau mai putin stilizata a unei persoane, fiind destinata jocului, la varsta copilariei. O papusa poate avea si o semnificatie culturala, daca este legata de vechi ritualuri si ceremonii, sau, pentru colectionari, poate fi o piesa valoroasa, rara, intruchipand frumusetea, delicatetea, fragilitatea unui obiect cu valente artististice, precum si maiestria unor creatori celebri. Confectionate din lemn, portelan, plastic, rigide sau cu articulatii mobile, “tacute” sau “vorbitoare”, suple sau “dolofane”, papusile reflecta, in mare masura, gustul si moda timpului in care au fost realizate.
Descoperirile arheologice atesta ca papusile sunt unele dintre primele jucarii cunoscute, de vreme ce, in unele morminte de copii, din Egipt, vechi de peste patru mii de ani, au fost gasite figurine din ceramica, din lemn, din os, marmura sau jad. In Antichitate, intensificarea comertului ambulant a facilitat productia “in serie” a unor papusi care intruchipau dansatoare, soldati, personaje de circ, foarte raspandite in zona mediteraneeana, ca si papusile din portelan confectionate, pentru prima data, de chinezi.
Papusile si ritualurile
La romani, exista obiceiul ca atunci cand o tanara se casatorea, sa daruiasca o papusa zeitei Venus, pentru a-i castiga bunavointa si pentru a-i cere, in acest fel, ocrotirea. Pe de alta parte, ritualurile vrajitoarelor erau frecvent legate de utilizarea unor papusi din ceara, din argila sau din material textil, care intruchipau persoana asupra careia se indreptau actiunile magice. Practicile vaudou/woodoo, originare din Africa de Vest, sunt, probabil, cele mai cunoscute prin felul in care foloseau reprezentarile miniturale pentru a “vraji”, in sens negativ, o persoana.
Acestea isi au radacinile in credintele animiste, potrivit carora in tot ce exista – fiinte, obiecte, fenomene ale naturii – se manifesta un spirit care poate fi benefic sau nu. Ritualurile woodoo, initial, au fost reactia de raspuns a sclavilor exploatati, maltratati, de catre cuceritorii europeni, care isi reprezentau in papusile in care infigeau ace, spiritul stapanilor nemilosi, carora sperau “sa le lege soarta” (prin boala, esec, nefericire in dragoste etc.). Pentru ca actiunile exercitate asupra papusii sa se transfere asupra celor vizati, era obligatoriu sa li se ataseze suvite de par de la persoana respectiva, bucati de unghie sau, mai tarziu, numele scris pe o hartie, dupa care se infigeau ace si se ardeau papusile.
Papusile kachinas
Kachinas este denumirea pe care, in mitologie, indienii Hopis (din America de Nord) o dadeau spiritelor focului, vantului, ploii, dar si papusilor care intruchipau aceste forte supranaturale. Sase luni pe an, la diverse sarbatori ritualice, spiritele se incarnau in dansatori mascati si costumati special pentru asemenea ocazii. Papusile din lemn, care copiau chipul dansatorilor, erau oferite copiilor, pentru ca acestia sa se familiarizeze cu lumea nevazuta. Potrivit legendelor, katchina reprezenta sufletul primilor copii indigeni, inecati in involburarea de ape din timpul migratiilor. Cand indienii s-au fixat in satele lor, miturile spun despre katchina ca veneau “in vizita”, in fiecare an, si luau cu ele copiii. Pentru a imbuna spiritele, indienii le-au promis sa le celebreze prin dansuri cu masti si papusi. Traditia confectionarii lor se pastreaza si astazi si sunt inconfundabile prin coloritul viu si prin ornamentele din pene.
Matrioska – papusile rusesti
Matrioska are ca specific faptul ca reprezinta o serie de papusi de diverse marimi, confectionate din lemn, goale pe dinauntru, introduse unele in altele. O serie Matrioska este formata din 3-10 papusi sau mai mult. Cuvantul provine din substantivul “matriona”, care, in limba rusa, denumeste o femeie de la tara, cu fizionomia specifica. Papusile mai mici din interiorul celei mari ar intruchipa, simbolic, copiii din jurul femeii. Primele papusi Matrioska dateaza din 1890 si se crede ca mestesugarii s-au inspirat de la papusile japoneze care se comercializau ca suveniruri (“Shichi-fuku-jin” – “Cele sapte zeitati ale fericirii”), desi exista, in traditia artizanala rusa, modelul oualor sau merelor din lemn, inchise unele in altele, divers colorate. In plan metaforic, Matrioska semnifica viata din care se naste viata, principiu care guverneaza natura la toate nivelurile ei.
Papusile facute special pentru jocul copiilor au aparut destul de tarziu, in secolul al XVI-lea, cele mai cunoscute fiind cele fabricate de mestesugarii din Hamburg si Nuremberg (Germania), din lemn de Buxus, sau cele frantuzesti, cochete si frumos imbracate. Peste aproximativ un secol si-au facut aparitia papusile cu ochi din sticla si cu par colorat, pe care nu si le puteau procura decat familiile aristocrate, din pricina preturilor foarte mari. In anii 1800, munca artizanilor a fost inlocuita de productia industriala, iar la Expozitia Universala de la Paris, din 1878, si-a facut aparitia, in premiera, papusa-bebe, cu trasaturi foarte expresive si cu dimensiuni apropiate de cele ale unui nou-nascut.
Papusa Barbie
O adevarata explozie in privinta modelelor de papusi s-a produs la jumatatea secolului al XX-lea. De departe, cel mai mare succes a fost al papusii Barbie, lansata pe piata la 9 martie 1959, de catre “Mattel Inc.”, o societate americana de jucarii. Barbie a fost conceputa ca papusa-manechin, de 29 de centimetri, cu bustul proeminent, talia fina, picioare lungi, par blond, de catre o femeie de afaceri – Ruth Handler – care a dat jucariei numele fiicei sale (Barbara). Modelul care a inspirat-o pe autoare a fost o papusa nemteasca – Bild Lilli – pe care a descoperit-o in timpul unei calatorii in Europa. Barbie a cunoscut, inca de la lansare, un succes enorm si continua sa se vanda la fel de bine, generand si astazi, in fiecare an, o cifra de afaceri de peste un miliard de euro.
Incepand cu 1980, au fost create variante Barbie pentru toate tipurile etnice din lume – Barbie europene, asiatice, africane etc. – si pentru toate profesiile – Barbie doctorita, profesoara, jockey, veterinar, stewardesa etc. In afara modelelor pentru copii, Compania Mattel produce, din 1990, si Barbie de colectie, intr-un numar mic de exemplare – Barbie Marilyn Monroe, Scarlett O’Hara, Janet Jackson s.c., precum si Barbie pentru promovarea diverselor case de bijuterii, cea mai scumpa de acest fel fiind papusa Barbie cu bijuterii Stefano Canturi, prezentata in 2010, in Australia, la un pret de 500 000 de dolari.
Papusa Barbie, atat de indrazneata prin forme, atitudine, vestimentatie, accesorii, a starnit, de-a lungul timpului, si nenumarate controverse. In Arabia Saudita a fost interzisa, considerandu-se ca este un simbol al decadentei occidentale. Unii psihiatri o interpreteaza ca pe o concretizare a fantasmelor omului adult, total nepotrivita pentru copii, iar un numar relativ mare de parinti apreciaza ca Barbie promoveaza o imagine falsa despre modelul feminin, incurajand anorexia. Papusa Barbie din 1992 este conceputa sa poata rosti cateva cuvinte – “Ca adolescentii!” (facand aluzie la cumparaturi, vestimentatie) si “Math class is tough!” (“Matematica, e complicat/dur”) – cea din urma scandalizandu-i pe parinti, motiv pentru care a fost inlocuita rapid cu “Sa mergem la cumparaturi dupa scoala!”.
Alte papusi celebre
La jumatatea secolului al XIX-lea, una dintre cele mai indragite jucarii a fost papusa “Jumeau” (dupa numele creatorului ei, Pierre Francois Jumeau), in prezent fiind extrem de pretuita in randul colectionarilor. Mainile si capul erau facute din portelan de Sevre, de o albeata translucida, chipul foarte expresiv, cu ochii atent pictati. Fizionomia si vestimentatia ei (cusuta de mana) tradeaza epoca din care provine, ca si ciorapii, dessou-urile, podoabele.
Cathie (cu varianta masculina Jerry) este o papusa comercializata, incepand cu 1967, pana in 1982, de compania franceza “Bella”. Avea 43-48 de centimetri, parul lung prins intr-o coada si un trusou foarte bogat. De succes s-au bucurat, la vremea lor (si multe inca sunt foarte cautate), papusi precum Petitcollin, Bleuette, Dollfie (o papusa japoneza), Pullip (creata, in 2003, de un artist corean), Blythe (a companiei americane Kenner), Fulla (varianta Barbie din tarile musulmane), Corolle (papusa de culoare) s.a.m.d.
Chiar daca, in prezent, jocurile si jucariile sunt extrem de diversificate, probabil ca farmecul papusii, cel putin pentru fete, nu o sa dispara niciodata, pentru ca in jurul ei se tes mii de povesti, un univers intreg de intamplari, care simuleaza, nepremeditat, universul celor mari, stimuleaza imaginatia si spiritul ludic, formeaza personalitatea.