Pasul Khyber este un drum de munte ce leaga Afganistanul de Pakistan, la 5 km de drum aflandu-se in Pakistan. De-a lungul istoriei a fost o ruta comerciala intre Asia Centrala si Asia de Sud, dar in acelasi timp si o locatie strategica militara. Numele de Khyber pare a fi un nume ebraic, intelesul sau avand radacini ebraice, cunoscut in Biblie ca Pesh Habor.
In unele teorii ale migratiei Aryan, Indo-Aryani au migrat spre India pe acest drum, invaziile inregistrate prin Khyber incep cu cuceririle lui Darius I si Alexandru cel Mare si continua cu invaziile musulmanilor din Asia de Sud, culminand cu infiintarea Imperiului Mughul in 1526. Britanicii au invadat Afganistanul din Indiasi, luptand in trei razboaie ( 1839-1842, 1878-1880 si 1919). Prin urmare, “Fiecare piatra din Khyber a fost inmuiata in sange”, a spus Rudyard Kipling, care numeste acest loc “o taietura de sabie intre munti”.
In nordul acestui drum se afla tribul Mullagori, iar in sud sunt cei din tribul Afridi Tirah, pentru ca pe tot drumul acestui pasaj sa fie cei din Afridi clansmen. De-a lungul secolelor, cei din triburile Pashtun, Afridis si Afghan Shinwaris au luat taxa de trecere celor care doreau sa mearga prin acest pasaj. Mult timp aceasta a fost principala sursa de venit pentru cei din Shinwaris, care de multe ori erau foarte agresivi. Din motive strategice, britanicii au construit in anul 1925 o cale ferata de la Jamrud la Landi Kotal, un loc care se afla la granita Afganistanului.
Acest drum a devenit foarte cunoscut printre occidentalii si japonezii care calatoreau cu autobuzul sau masina de la Kabul la granita Afganistanului. La granita pakistaneza, turistii erau sfatuiti sa nu se abata prea mult de la drum, pentru ca prin zona se aflau o multime de triburi. Dupa ce s-au construit cele doua vami intre cele doua tari, drumul era mult mai sigur si timpul de traversare a acestuia era mult mai rapid ca in trecut. Zona aceasta era recunoscuta pentru contrabanda de armament, aici confectionandu-se o multime de arme din otel si fier forjat, materii prime luate din imprejurimi.
In timpul razboiului actual, drumul Khyber a fost o ruta majora pentru reaprovizionarea fortelor NATO pe campul de lupta. Acest lucru l-au recunoscut si talibanezii care la sfarsitul anului 2008 si inceputul anului 2009 au fost in conflict cu guvernul pakistanez. In februarie 2009 a fost construit un pod de 15 mile la nord-vest de Peshawar, un pod ce avea ca scop reducerea timpului de aprovizionare a fortelor NATO.