Pictorul Alfred Sisley este un artist parizian, adept al impresionismului care si-a desfasurat activitatea in secolul al XIX-lea. Dupa ce va absolvi o universitate de arta din Capitala Frantei, el va incepe sa lucreze, realizand cu precadere peisajele din natura: cerul, campiile, dealurile, muntii, raurile si lacurile. Cu toate acestea, el a realizat si cateva imagini reprezentant satele din zona rurala a Frantei, dar si cateva portrete. Una dintre cele mai importante caracteristici ale operelor sale este modul in care reuseste sa surprinda schimbarile climatice, dar si modificarile care stau la baza naturii. Marturii vii in acest sens sunt operele „Insula Grande-Jatte”, „Tamisa”, Biserica Hapton”, Inundatia de la Porte Marly” sau „Odihna pe marginea raului”. Dupa cum insusi denumirea operelor o sugereaza, acestea prezinta atat imagini statice, cat si imagini dinamice, potrivite cu fenomenele pe care le exploreaza si le detaliaza.

Cu toate ca lucrarile sale sunt mai mult decat orice impresioniste, exista si cateva influente vizibile, cum ar fi cele ale lui Coror sau Coubert, artisti care creasera cu mai multe decenii inainte de nasterea lui Sisley. Spre deosebire de alti mari artisti, operele lui Alfred nu cauta senzationalul si nici macar nu dezvaluie zbuciumul si trairile sale. El prefera peisajele calme si linistite. Fata de romantismul lui Monet, ale carui lucrari prezentau o natura inaccesibila omului, stranie si de nepatruns, Sisley descrie un mediu inconjurator in care se poate convietui cum trebuie. Preferand obisnuitul si particularul, artistul nu a cazut totusi in banal, reusind sa confere creatiilor sale o tenta unica, ce a stat. la bazele unui nou impresionism.

O alta trasatura distincta a operelor lui Sisley este data de catre resemnarea oamenilor in fata naturii dezlantuite. Acestia nu pot face nimic pentru a schimba cursul firesc al lucrurilor si nu pot decat sa asiste neputinciosi la desfasurarea fortelor de necontrolat. Totusi, toate aceste imagini nu sunt prezentate sub forma tragica, ci mai mult sub o forma obisnuita, naturala, care nu lasa impresia unei tragedii.

Alfred Sisley, Biserica Moret, Foto: art-trade.de
Alfred Sisley, Biserica Moret, Foto: art-trade.de

Alfred Sisley nu a preferat niciodata sa infatiseze peisaje sau personaje fericite. Cu toate acestea, au existat cateva opere, precum cea intitulata „Regatul Moseley”, care prezinta nerabdarea si pasiunea cu care oamenii anticipeaza debutul unor evenimente mult asteptate. Energia si degajarea cu care aceste tablouri sunt prezentate duc cu gandul la usurinta cu care artistul era capabil sa prezinta diferite stari si sentimente umane, dar si multitudinea de idei si de surse de inspiratie pe care era capabil sa le transpuna pe panza. Totusi, cum am mai spus si mai sus, aceste picturi au fost foarte rare, el preferand sa prezinte oameni in ipostaze neutre.

Citește și:  Moscheea Albastră – Cea mai controversată moschee din Istanbul

La fel ca mai multi pictori impresionisti, si Alfred Sisley au incercat sa infatiseze zapada in tablourile lor. In anii 1870, artisti precum Monet sau Pisaro, la care se va alatura si Sisley, au inceput sa picteze neaua, in diferitele ei forme si nuante. La fel ca in celelalte opere ale sale, pictorul nu cauta spectaculozitatea, ci mai mult trasaturile distincte ale fenomenelor prezentate. Doua dintre lucrarile reprezentative ale sale au in centru zapada: „Zapada la Louveciennes” si „Efect de zapada la Argenteuil”. In ambele avem de-a face cu nea in diferite ipostaze: topita sau proaspata, murdara sau curata, etc… De asemenea, fulgii de zapada care cad fara incetare din cer sunt si ei prezentati in operele ulterioare ale artistului. Toate aceste lucruri ne ofera perspectiva asupra multitudinii unghiurilor de vedere si de transpunere a ideilor lui Alfred Sisley, care, la fel ca si ceilalti impresionisti, nu s-au multumit cu prezentarea unei imagini dintr-un singur punct de vedere, ci au preferat sa mearga mai departe de atat.

In operele sale, artistul nu a dorit sa prezinte modernitatea orasului parizian, ci a preferat sa infatiseze cu precadere imagini rurale. Poate ca si acest aspect confera lucrarilor sale un aspect particular si plin de farmec. Modul in care umbrele si luminile se unesc pentru a da culoare toamnei sau verii, ori pentru a defini contururile unor personaje este foarte ingenios realizat. De asemenea, bogatia de detalii, dar si felul in care ele sunt structurate si prezentate lasa impresia unui talent urias, dar si a unui efort titanic pentru realizarea lor.

Pentru ca lucrarile sale au o tenta foarte naturala, majoritatea lor au fost apreciate ca adevarate capodopere impresioniste. Acest lucru nu-i de mirare, tinand cont de sursele de inspiratie ale lui Alfred Sisley: marii maestri olandezi din secolul al XVIII-lea, precum Ruisdael, care s-au facut remarcati prin peisajele exceptionale pe care le-au realizat. Totusi, nu incape nicio indoiala asupra faptului ca arta francezului poarta atat o marca a trecutului, prin raportarea la vechii pictori europeni, cat si a prezentului, prin adoptarea regulilor de compozitie si de stil a curentului impresionist pe care a hotarat sa-l imbratiseze.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.