Clasa a -V-a reprezinta pentru elevi inceputul unui nou ciclu de invatamant, acomodarea cu profesori si cu materii noi, cu alte cuvinte un nou inceput. Obisnuiti sa fie asistati pe parcursul claselor I-IV de un singur cadru didactic – invatatorul, al carui stil didactic le-a devenit familiar, elevii sunt pusi acum in situatia de a se adapta la metode si stiluri de predare diferite. Fiecare profesor vine cu personalitatea sa mai placuta sau mai putin placuta si cu cerintele sale carora elevul trebuie sa le faca fata; in plus in clasa a-V-a numarul materiiilor studiate este mult mai mare decat in ciclul primar, gradul de dificultate si de complexitatea al acestora fiind superior celor studiate in clasele primare.
Pentru copii inceputul acestui ciclu de invatamant reprezinta o noua etapa in care trebuie sa invete sa devina mai responsabili si mai maturi, sa isi dezvolte atentia distributiva si sa isi modeleze comportamentul in functie de cerintele fiecarui profesor in parte. Unii copii reusesc singuri sa se adapteze noii situatii, altii au nevoie de sprijinul parintilor sau de ajutor se specialitate pentru depasirea situatiei. Lipsa ajutorului intareste starea de nesiguranta si de iritabilitatate a copilului care va deveni din ce in ce mai nervos pe masura ce lucrurile se complica la scoala; materiile predate devin din ce in ce mai inaccesibile si performantele sale scolare vor scadea.
De fapt in clasa a-V-a specialistii au remarcat, in cazul majoritatii elevilor, in primul semestru, o scadere a performantelor scolare ale elevilor in prima parte, pana cand copilul se acomodeaza cu noul sistem de predare si de abordarea a materiilor predate, cu profesorii si personalitatile acestora, cu noii colegi, pe scurt cu tot ceea ce presupune aceasta noua etapa. De aceea este foarte important ca parintii sa comunice foarte deschis cu ai lor copiii si sa ii ajute ori de cate ori sesizeaza ca lucrurile nu functioneaza asa cum ar trebui. Se recomanda mentinerea in aceasta prima etapa a unei legaturi foarte stranse intre scoala si parinte pentru a putea fi rezolvate din timp problemele de acomodare pe care copilul le are.
In clasa a-V-a programa scolara se aglomereaza, informatiile predate sunt mai complexe, locul cartilor frumos colorate este luat de manuale in care predomina textele lungi si exercitiile. Elevii studiaza in aceasta clasa urmatoarele materii: matematica, limba romana, o limba straina pe care au studiat-o in clasele I-IV sau se introduce o a doua limba straina, religie, muzica, biologie, geografie, istorie, educatie fizica, tehnologie, informatica, desen, educatia civica si dirigentia. Efortul intelectual zilnic al elevului creste, acesta trebuie sa se concentreze mai multe ore pe zi la scoala si trebuie sa pregateasca mai multe teme pentru acasa. Ceea ce parea o joaca in ciclul primar devine un lucru foarte serios; in plus sistemul de notare se schimba in locul calificativelor de foarte bine, bine sau insuficent acordandu-se note de la 1 la 10.
In clasa a-V-a debuteaza un nou sistem de evaluare scolara in cazul celor mai importante materii studiate in aceasta perioada – matematica si limba romana. Mediile semestriale pentru aceste materii sunt calculate ca media aritmetica intre notele primite in timpul semestrului si nota de la teza. Teza semestriala la limba romana si la matematica reprezinta o premiera in viata scolarului, o metoda de evaluare semestriala cu care va trebui sa se obisnuiasca si care presupune o pregatire mai intensa, dezvoltarea unei abilitati de sinteza si de memorare a materiei. Teza, prin pregatirea care o presupune si modul de sustinere, reprezinta metoda de evaluare care il pregateste pe elev pentru examenele pe care le va sustine in viata.
In clasa a -V-a numarul lucrarilor de control creste, pretentiile profesorilor fiind mai mari. Copilul devine din ce in ca mai atent la comportamentul celor din jur – colegi si profesori, si incepe sa constientizeze sentimente ca teama, frustare, admiratie, invidie, gelozie sau dragoste, varsta de 10-11 ani care corespunde inceputului ciclului gimnazial reprezentand si debutul pubertatii. Acum este momentul in care copiii devin constienti de propria valoare, prin raportarea la cei din jur; micile comentarii si rautati venite din parte colegilor sau a profesorilor iau proportii in mintea copilului care se refugiaza in lumea sa devenind din ce in ce mai introvertit si nesigur.
Clasa a-V-a reprezinta inceputul unei noi etape in viata scolarului; este trecerea de la copilarie la adolescenta, in aceasta perioada petrecandu-se o multime de transformari comportamentale, afective si biologice care influenteaza felul in care copilul percepe lumea inconjuratoare. Toate aceste lucruri noi cu care se confrunta la scoala il pot debusola pe copil daca nu are sprijinul parintilor sau al profesorilor. Copilul incepe sa simta greutatea responsabilitatilor pe care le are, devenind mai stresat pe masura ce pretentiile referitoare la nivelul de cunostinte cresc. Se recomanda parintilor care au copiii in clasa a-V-a sa acorde mai multa atentie pregatirii zilnice pentru scoala si mentinerea unei legaturi stranse si permanente cu scoala, cel putin pana cand copilul se acomodeaza cu noul sistem de invatamant.