Consumatorii ar trebui sa cunoasca toate informariile necesare despre Protectia Consumatorului (ANPC). Toti antreprenorii stiu ca prosperitatea si succesul in afaceri vin odata cu satisfacerea nevoilor consumatorilor, insa, nu de putine ori, acestia arata ca nu sunt constienti de obligatia legala si morala pe care o au atunci cand produc, transporta sau comercializeaza bunuri.

ANPC

Aceste produse pot periclita sanatatea, sa nu corespunda standardelor de calitate sau pot incalca drepturile legitime ale consumatorilor. In acest sens, statul protejeaza prin lege aceste drepturi ale oamenilor in calitatea lor de consumatori, asigurand cadrul necesar apararii si protejarii ulterioare a lor. In cazul in care consumatorul este nemultumit de produsul achizitionat sau de calitatea unui serviciu prestat, se poate adresa Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) sau oficiilor din fiecare judet.

Actele normative si principalele legi care vizeaza protectia consumatorului sunt:

Legea nr. 11/1994 privind protectia consumatorului;

Hotararea Guvernului nr. 665/1995 privind inlocuirea, remedierea sau restituirea contravalorii produselor care prezinta deficiente;

Hotararea Guvernului  nr. 394/1995 privind obligatiile ce revin agentilor economici, persoane fizice sau juridice, in comercializarea bunurilor de folosinta indelungata destinate consumatorilor;

●  Legea nr. 98/1994 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor la normele de igiena si sanatate publica;

●  Hotararea Guvernului nr. 784/1996 pentru aprobarea normelor metodologice privind denumirea, marcarea si etichetarea produselor alimentare;

  Hotararea Guvernului nr. 785/1996 pentru aprobarea normelor metodologice privind denumirea, marcarea si etichetarea produselor destinate populatiei;

●  Hotararea Guvernului nr. 168/1997 privind regimul produselor si serviciilor care pot pune in pericol viata, sanatatea, securitatea persoanelor si protectia mediului inconjurator;

Ordonanta de Guvern nr. 62 din 5 iulie 2004 pentru modificarea si completarea Legii nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor.

foto: cugetliber.ro
foto: cugetliber.ro

Cu toate acestea, au existat numeroase abateri, cel putin in domeniul serviciilor, unde consumatorul platea pentru serviciile prezentate intr-o brosura sau de agentia turistica, prezentarea fiind in majoritatea cazurilor neconforma cu realitatea, ba chiar, conditiile reale erau sub protectia consumatorului.

Desi, in conformitate cu Ordonanta de Urgenta nr. 21/1991, un drept al consumatorului este de a fi protejat impotriva riscului de a achizitiona un produs sau de a i se presta un serviciu care ar putea sa-i prejudicieze viata, sanatatea sau securitatea, respectarea si punerea in aplicare a legislatiei sunt anevoioase cand exista astfel de probleme in acest sens. De pilda, unele firme care isi doresc un profit rapid, in detrimentul crearii unui renume bun printre consumatori, nu se ridica la nivelul standardelor europene si internationale.

Consumatorul trebuia sa aiba capacitatea de a se proteja si de a evita situatiile in care interesele sale sunt prejudiciate si de a depune plangere in cazul in care drepturile consumatorului ii sunt incalcate. De cele mai multe ori, consumatorii nu sunt indeajuns de educati in acest sens, acesta preferand sa apeleze mai degraba la o intelegere directa cu producatorul, fara sa faca posibila interventia autoritatilor specializate.

Nu intelege insa ca produsele de proasta calitate si firmele care le produc trebuie eliminate de indata de pe piata si aceasta actiune poate fi facuta numai prin denuntarea acestor nereguli. In caz contrar, aceste firme vor continua sa presteze servicii proaste contra unor preturi nedrepte.

Protectia consumatorului

Protectia consumatorului asigura si alte drepturi cum ar fi de a avea acces la piete care asigura o gama variata de produse si servicii de calitate sau de a fi informati corect, complet si precis asupra caracteristicilor esentiale ale produselor si serviciilor, astfel incat decizia pe care o adopta in legatura cu acestea sa corespunda cat mai bine nevoilor lui, precum si de a fi educati in calitate de consumator.

Drumul spre aceasta educare este iarasi anevoios, caci majoritatea consumatorilor refuza sa-si afle drepturile, considerandu-le inutile cand vine vorba respectarii lor. Nimic mai gresit, deoarece firmele care au adoptat standardele ISO au inscris si protectia consumatorului printre obiectivele prioritare, deci, conform legislatiei adoptate, au obligatia sa apere drepturile acestuia.

foto: cugetliber.ro
foto: cugetliber.ro

Exista, de asemenea, si incalcari ale drepturilor consumatorului in ceea ce priveste comercializarea produselor alimentare. Din pacate, se intampla chiar si in marile magazine, unde verificarea produselor expirate a devenit o adevarata corvoada pentru angajati. De pilda, trebuie sa citim eticheta fiecarui produs in parte si, mai ales, sa verificam data de valabilitate, respectiv cand expira produsul pe care dorim sa-l cumparam. Este imperios necesar sa facem de fiecare data aceste mici verificari. Nu trebuie sa uitam sa pastram si bonurile fiscale ori de cate ori facem cumparaturi, intrucat acestea ne vor fi necesare in cazul in care vom depune o plangere la ANPC.

Daca doriti sa depuneti o plangere, o puteti face apeland la comisariatele judetene pentru protectia consumatorului, printr-un e-mail sau va puteti duce personal. Toate reclamatiile trebuie facut exact in orasul, respectiv judetul (raza teritoriala) in care operatorul economic ce v-a incalcat drepturile isi desfasoara activitatea. Conform prevederilor in vigoare, reclamatiile sau sesizarile se fac in format scris sau in format electronic, acestea putand fi transmise prin posta clasica sau prin cea electronica, ori pot fi depuse personal. Mai simplu, daca un hotel dintr-o statiune montana a incalcat drepturile protectiei consumatorului, trebuie sa sesizati autoritatea in raza teritoriala in care hotelul isi desfasoara activitatea.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.