Sirurile de Mos Craciuni din ciocolata pazesc, cu mare devotament, rafturile magazinelor inca din luna septembrie, pe principiul ca oamenii mananca ciocolata in orice perioada a anului, insa nu putem sa nu ne intrebam daca reducerile de Craciun, vestitele si mult cautatele promotii, nu sunt doar un instrumentar eficient de marketing, ce acapareaza masele de cumparatori spre a cumpara cat mai mult, cat mai scump si, bineinteles, potrivit comerciantilor, cat mai bine. Spunem acestea ca nu de putine ori am observat ca in lunile dinaintea sarbatorilor de iarna, mai cu seama, in octombrie, respectiv noiembrie, preturile cresc ingrijorator, unele chiar si cu 20 %, ca mai apoi, in luna decembrie, sa li se aplice o reducere de 10 %, cel mult 15 %.

Bineinteles ca nu putem uita principiul concurentei loiale, prin urmare, oricare pret mult prea indepartat de realitate, umflat sau dimpotriva, redus socant, nu apartine tocmai principiului concurentei loiale. E drept ca vorbim despre reducerile de Craciun, aplicate numai intr-o perioada a anului, deci nu prea se poate pune problema concurentei neloiale. Chiar si asa, cum spuneam, este aproape imposibil sa nu ne intrebam daca nu cumva reducerile de Craciun nu sunt decat unele false, care sa ne fure atentia, prin urmare, sa ne determine sa cumparam produsele in cauza. Apoi, trebuie sa recunoastem ca ne-am obisnuit cu majorarea preturilor unor produse chiar inainte de perioada sarbatorilor, ceea ce am putea numi un avertisment mut al faptului ca urmeaza reducerile de Craciun.

Dar sa luam, mai bine, un exemplu concret. Dupa ce un magazin online a vandut un televizor LED marca Samsung la pretul de 884, 99 Lei, timp de luni bune, la inceputul lui decembrie, ridica pretul la 999, 99 Lei. Este un caz real si nu se poate pune problema unei eventuale greseli de afisare ori de alta natura. Curios sau nu, pretul aceluiasi model a crescut cu acelasi procentaj si la alte magazine, de mentionat insa ca nu la toate. Motivele pot fi pe cat de simple, pe atat de complicate: ori vorbim despre o majorare a preturilor pe toata piata, impusa, de altfel, ori despre avertismentul mut despre care tocmai vorbeam, sau, daca vreti, despre pregatirea reducerilor de Craciun.

Si daca acest model va intra in vreo promotie asa zisa speciala sau, mai nou, „SOC!”, vom intelege intru totul care a fost, de fapt, intentia comerciantului. Altfel spus, pretul acelui televizor a crescut din considerente lesne de inteles, mai cu seama, pentru a fi scazut, sub eticheta reducerilor de Craciun, undeva pe la 950 de Lei ori chiar pe la 900 de Lei. Pe de alta parte, nu putem sa nu remarcam avantul cumparatorilor, care se arata extaziati ori de cate ori apar reducerile de Craciun: ingramadeala morbida din magazine, forfota, calcatul in picioare si maratonul dus pana la stadiul prostesc de razboi, toate acestea ii ajuta pe marii retaileri, pe comercianti sa incaseze venituri extrem de mari.

Reduceri de Craciun, Foto: chocolating.wordpress.com
Reduceri de Craciun, Foto: chocolating.wordpress.com

Nimeni nu le poate rezista, reducerile de Craciun sunt, fara doar si poate, cele mai cautate, dat fiind ca este si perioada cadourilor. Cu toate aceste aspecte mai putin placute, sunt magazine care practica reduceri de Craciun aplicate corect, fara artificiile aferente, fara sa incerce sa fenteze cumparatorul in cel mai josnic mod cu putinta. Interesant de remarcat este faptul ca, desi unor produse li se aplica vestitele reduceri de Craciun in mod corect, in magazin vom gasi si produse reduse nu foarte corect, ceea ce ne poate face sa intelegem ca, de fapt, un comerciant tot va incerca sa fenteze cumva cumparatorul. Este o lupta de promovare dusa pana la extrem, comerciantii intelegand nevoia oamenilor de a cumpara, si nu oricum, ci la reduceri, cu atat mai bine daca aceste reduceri sunt aplicate in preajma sarbatorilor de iarna.

Simpla idee ca urmeaza ca un laptop sa fie redus considerabil, sa presupunem cu aproximativ 200 de lei, le suscita interesul cam tuturor cumparatorilor. Ba chiar, unii asteapta un an sa vina reducerile de Craciun, pentru a-si cumpara cele necesare. Pana la urma, este, cum spuneam, un fel de lupta intre comercianti, cumparatori, dar in fond, aici, sunt doar doua tabere, cea a comerciantilor, respectiv cea a cumparatorilor. La mijloc se afla, bineinteles, reducerile, care, daca vreti, sunt franghia de lupta. Catodata aceasta ii trage dincolo de linia adversa pe cumparatori, alteori chiar pe comercianti, probabil si in baza ideii, potrivit careia trebuie, cel putin, in cateva zile din an, sa fie corecti si sa aplice reduceri reale, si nu artificii ordinare.

Pe o parte, trebuie sa fim cu totii atenti la ce cumparam, cu atat mai mult cu cat vestitele reduceri de Craciun nu sunt intotdeauna reale, iar pe de alta parte, nu putem sa nu admitem ca unele reduceri aplicate in preajma Craciunului sunt reale, preturile scazand considerabil. Cu alte cuvinte, atunci cand observam ca pretul este intr-atat de mic, incat chiar poate fi cumparat, nu mai incape nicio indoiala ca asupra acelui produs i s-au aplicat reducerile de Craciun. Desigur, oricat de tentante ar fi reducerile de Craciun, trebuie sa dispunem si de un buget pe masura, indeosebi daca ne cunoastem meandrele, daca ne stim putin neistoviti cand vine vorba de a ne cumpara produse reduse, fie ca vorbim de televizoare, laptop-uri, telefoane sau de produse alimentare, precum cozonaci, carnuri s.a.m.d.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.