Reguli de circulaţie inedite şi alte fapte surprinzătoare despre conducătorii auto arată că ceea ce se întâmplă pe şosele sau ceea ce poate fi văzut, trăit, de la volanul unei maşini, poate deveni un veritabil spectacol.

Dacă avem în vedere că, la nivel mondial, la ora actuală, numărul automobilelor trece de 1,2 miliarde şi că se estimează că, până în 2035, va ajunge la 2 miliarde (numai în România, de pildă, există aproape 7 milioane de persoane care posedă permis de conducere auto), şi nevoia de reglementare a circulaţiei este pe măsură. Iată câteva dintre cele mai surprinzătoare reguli de circulaţie, de care conducătorii auto din diverse părţi ale lumii trebuie să ţină seama:

Reguli de circulaţie inedite, fapte surprinzătoare – femeie la volan?

Reguli de circulaţie inedite, Sursa Harper's Bazaar
Reguli de circulaţie inedite, Sursa Harper’s Bazaar

Arabia Saudită a fost, până în 2018, singura țară din lume în care femeile nu aveau voie să conducă, saudiții plătind anual, în aceste condiţii, aproximativ 3,7 milioane de dolari, pentru a „angaja” un șofer. Peste 800 000 de şoferi din Banghladesh, Nepal, India sau Pakistan erau angajaţi pentru a transporta femeile din Arabia Saudită. Motivaţia autorităţilor din această țară, referitoare la o asemenea interdicţie pentru femei (şi nu singura), de a nu putea conduce un automobil, era că acordarea dreptului de a conduce maşini femeilor ar duce la „creşterea prostituţiei, a pornografiei, divorţurilor şi relaţiilor homosexuale”.

În 2016, în semn de protest faţă de situaţia femeilor din această cea mai conservatoare ţară din lume, prima echipă de piloţi a Royal Bruney Airlines, formată exclusiv din femei, a efectuat primul zbor către Arabia Saudită. “Ca femeie, cetăţean al statului Bruney, spunea într-un interviu una dintre cele trei membre ale echipajului, este o realizare extraordinară. Acest fapt arată generaţiei tinere, fetelor în special, că orice vis ar avea, pot să îl realizeze”.

Abolirea interdicţiei de a şofa (în 2018), pentru femeile din Arabia Saudită, a venit ca urmare a presiunilor internaţionale, dar şi pentru că mişcarea pentru drepturile femeilor a luat amploare, după ce o tânără de 34 de ani a fost condamnată la pedeapsă corporală (10 lovituri de bici) după ce a fost prinsă conducând.

Circulaţia pe partea stângă a drumului – când, unde şi de ce?

Circulatia pe stanga
Circulatia pe stanga

Circulaţia maşinilor pe partea stângă a drumului (şi volanul pe dreapta), pare, la noi şi în multe alte părţi ale lumii, dincolo de faptul că este ilegală, o ciudăţenie. Cu toate acestea, există circa 80 de ţări (Marea Britanie, Irlanda, Scoţia, Tara Galilor, Malta, Cipru, India, Japonia, Kenya, Africa de Sud etc.) în care se circulă pe partea stângă.

Originile acestei reguli au rădăcini adânci în istorie şi sunt legate de diverse modalităţi de tracţiune, de nevoia de apărare, de necesităţi economice etc. Unii spun ca regula circulaţiei pe stânga ar fi fost impusă de cavalerii medievali, cărora, în felul acesta, le-ar fi fost mai uşor să mânuiască sabia cu mâna dreaptă, alţii susţin că această regulă se datorează faptului că majoritatea oamenilor, fiind dreptaci, preferau să circule pe stânga, mâna dreaptă fiind folosită pentru îndepărtarea obstacolelor.

Pe partea dreaptă a drumului a început să se circule după apariţia vehiculelor mai mari, trase de animale şi conduse de vizitiu de jos, acesta plasându-se intre animalele de tracţiune şi trafic.

În Rusia, după 1700, după 1800, în Franţa, în vremea lui Napoleon, apoi în Statele Unite ale Americii, după Războiul de Independenţă, s-a decis circulaţia pe partea dreaptă, aceasta devenind preponderentă în multe alte ţări.

În pofida faptului că, astăzi, în cele mai multe ţări, autovehiculele merg pe partea dreaptă, se pare că circulaţia pe stânga, cu volanul pe dreapta, este mai sigură, cu mai puţine accidente, spun studiile, deoarece şoferii au astfel o mai bună perspectivă asupra traficului, iar mâna dreaptă rămâne pe volan atunci când se schimbă vitezele.

Avantajul şoferilor căsătoriţi

Reguli de circulaţie inedite
Reguli de circulaţie inedite

Când este vorba de Asigurarea de Răspundere Civilă Auto (RCA), practicată, sub diverse denumiri, peste tot pe glob, ne-am obişnuit să ne interesăm, înainte de încheierea acesteia, care sunt condiţiile, ce despăgubiri acordă, care este preţul, dacă este un RCA ieftin sau, eventual, un RCA în rate etc. În alte părţi însă, există şi în această privinţă unele “curiozităţi”. De exemplu, sunt ţări în care Asigurarea de Răspundere Civilă Auto este semnificativ mai ieftină pentru conducătorii auto (bărbaţi sau femei) care sunt căsătoriţi, deoarece se consideră că cei singuri sunt mai susceptibili de a avea un accident decât cei din prima categorie. De asemenea, în SUA, un kilometraj anual mai mic poate reduce costul asigurărilor auto cu aproape 26%, ceea ce înseamnă circa 400 USD pe an.

Reguli de circulaţie inedite – Atenţie, splash!

Balti pe sosea
Balti pe sosea

ÎnJaponia, politeţea este o adevărată “religie”, iar regulile care o exprimă (prin comportament, gesturi, limbaj) se învaţă de la cele mai fragede vârste. Respectarea lor este esenţială în viaţa socială. Când este vorba de reguli de circulaţie, Japonia este cunoscută pentru reglementările sale stricte, actualizate continuu, pentru a asigura disciplina rutieră.

Una dintre regulile de circulaţie inedite, care are legătură cu educaţia şi politeţea japoneză, vizează atenţia maximă pe care conducătorii auto trebuie să o manifeste la volan când plouă şi când pe şosea sunt bălţi, astfel încât să nu stropească niciun pieton. În caz contrar, amenzile sunt drastice.

Amenzi severe (de până la 5000 de lire sterline), pentru stropitul pietonilor, se aplică şi în Marea Britanie.

La fel de severe sunt sancţiunile, in Japonia, nu numai pentru cei care şofează în stare de ebrietate, dar şi pentru cei care acceptă să călătorească alături de un astfel de conducător auto. Pentru însoţitori, există riscul de a primi până la trei ani de închisoare și o amendă maximă de 3 700 de euro, dacă se urcă într-o mașină condusă de un șofer beat.

De asemenea, circulaţia pe partea stângă a drumului, în Japonia, este un fapt care datează din perioada Edo (1603 – 1868), dar o lege în acest sens s-a emis abia în 1924, fiind valabilă şi astăzi.

Reguli de circulaţie inedite – prioritate pentru animale, animale în poală, nu pe capotă!

India, Sursa BBC
India, Sursa BBC

În Africa de Sud, una din cinci persoane deține sau conduce un vehicul, iar circulaţia, în această ţară, este o provocare pentru oricine. Sunt frecvente incidentele rutiere provocate de erori umane (depășirea vitezei, conducerea pe partea greșită a drumului – în Africa de Sud, se circulă legal, pe stânga – ignorarea semafoarelor, depășirea pe linia continuă etc.). O lege inedită, în vigoare, prevede că, fără excepţie, conducătorul unui vehicul pe drumul public trebuie să oprească la cererea sau la semnalul unei persoane care conduce vite, măgari, cai, oi, porci, catâri, capre, struți etc. În caz contrar, amenzile pot fi foarte mari.

În Emiratele Arabe Unite, cămilele, considerate animale sacre, au întotdeauna prioritate față de vehiculele aflate la o intersecție de drumuri. Acest regulament face posibilă evitarea litigiilor – în cazul unui accident de circulație, șoferul trebuie să plătească despăgubiri financiare proprietarului animalului în cauză.

În Anchorage, cel mai mare oraş din Alaska după numărul de locuitori, un articol de lege rutieră prevede că este interzis transportul câinilor pe capota maşinii, o interdicţie a cărei valabilitate ar fi atât de evidentă, in ordinea firească a lucrurilor, încât se pune întrebarea de ce a fost necesară reglementarea prin lege.

În schimb, în cea mai mare parte a Statelor Unite, cu excepția Hawaii și New Jersey, șoferilor li se permite să ţină animale de companie în poală, în timpul deplasărilor cu maşina. Iar în Franţa, centura de siguranţă este obligatorie şi pentru câinii din maşină.

Interzis fără cămaşă!

Reguli de circulaţie inedite
Reguli de circulaţie inedite

Thailanda, “Tara surâsului” din Asia de sud-est, niciodată colonizată de vreo ţară europeană, este o destinaţie turistică faimoasă, cu climat tropical, cu caracteristici naturale, culturale, istorice unice.

Când este vorba de reguli de circulaţie, una dintre legile rutiere “ciudate” din această ţară spune că este strict interzis să conduci fără cămașă, tricou, bluză etc. Această regulă se aplică atât bărbaților, cât și femeilor. Orice șofer de mașină, motocicletă, tuk-tuk, bicicletă etc. trebuie să respecte regula (chiar dacă este o țară cu o climă caldă și umedă), pentru a evita o amendă severă (aşa cum este interzisă ieşirea din casă fără dessous-uri), ceea ce arată că a fi îmbrăcat corespunzător este un semn de politeţe faţă de cei din jur şi pare să aibă o importanță deosebită în comunitatea din Thailanda.

În schimb, în Germania, pentru că legislaţia defineşte autoturismul personal ca “un spaţiu strict privat”, se poate conduce şi complet dezbrăcat, cu recomandarea de a se folosi totuşi încălţămintea, pentru că, în caz de accident, asigurarea auto germană nu decontează pagubele șoferilor desculți.

Interzis să faci pană de combustibil!

Sosele suspendate
Sosele suspendate

“Pana prostului”, cum se spune în limbajul colocvial când cineva rămâne fără benzină sau motorină în rezervorul maşinii, pe celebrele autostrăzi Autobahn, din Germania, este sancţionată cu amendă, pentru că oprirea pe marginea unui drum care, de multe ori, nu are limită de viteză, este extrem de periculoasă. În plus, o pană de combustibil poate aduce şi o serie de defecţiuni autovehiculului.

La închisoare, pentru orice abatere rutieră!

În Regatul Bahrain, o ţară insulară din Orientul Mijlociu, există reguli de circulaţie foarte severe. Se pot da pedepse cu închisoarea şi amendă pentru aproape orice încălcare a codului rutier. De exemplu, trecerea pe culoarea roşie a semaforului poate fi sancţionată cu până la şase luni de închisoare şi o amendă de peste 1000 de euro.

Control sub maşină!

În Danemarca, legea rutieră conţine şi recomandarea adresată conducătorilor auto de a verifica sub maşină înainte de a porni. Nu se precizează dacă această regulă trebuie respectată de șoferi şi atunci când mașina lor este acoperită de zăpadă.

Reguli surprinzătoare pentru cursele de Formula 1

Formula 1
Formula 1

Formula 1 (F1) este o întrecere de automobilism, care se organizează anual sub forma a două campionate mondiale, care constau într-o serie de curse, cunoscute cu numele de “Grands Prix” (Mari Premii), care au loc în întreaga lume, atât pe circuite special amenajate, cât și pe drumuri publice închise. Echipele înscrise în campionat trebuie să-și construiască mașinile (numite “monoposturi”) după un anumit regulament.

În afara regulilor stricte, fireşti, legate de greutatea maşinii, de faptul că, inclusiv după ceremonia de acordare a premiilor, competitorilor nu li se poate oferi altă băutură decât apă (fără marcă) etc., o regulă nouă a fost introdusă de FIA (Federația Internațională a Automobilului) si anume articolul prin care se interzice șoferilor de curse să poarte bijuterii la bordul mașinilor. Nici un reprezentant FIA nu a dat, până acum, o explicaţie pertinentă pentru o asemenea obligativitate.

Se poate presupune, cu ușurinţă, că orice ţine de reglementare, în orice domeniu, inclusiv în cel al regulilor de circulaţie rutieră, trebuie să fie definit clar, precis, logic, obiectiv. Se pare însă că inventivitatea umană nu are limite, frizând uneori absurdul. Kin Hubbard, unul dintre cei mai mari umorişti americani ai tuturor timpurilor, spunea că: “Cine nu şi-a văzut soția zâmbind, de la volanul unei maşini, unui polițist, înseamnă că nu i-a văzut încă cel mai frumos zâmbet”. Deocamdată nu există consemnat în nicio lege, de niciunde, felul în care să se zâmbească sau nu de la volanul unei maşini. Dar reguli de circulaţie inedite se pot adăuga oricând.

 

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.