Richard Avedon (15 mai 1923 – 1 octombrie 2004) este unul dintre cei mai importanti fotografi ai Statelor Unite, stilul sau fiind definitoriu pentru imaginea Americii, pentru frumusetea si sfera culturala a ultimei jumatate de secol.
Richard Avedon – viata si cariera
Richard Avedon s-a nascut la data de 15 mai a anului 1923 in orasul New York, intr-o familie de evrei rusi. Artistul a fost unicul fiu al unui imigrant rus, comerciant si om de afaceri – Jacob Israel Avedon, si al Annei Avedon, a carei familie detinea o importanta fabrica de obiecte vestimentare, punctul de plecare al afacerilor familiei artistului. A urmat cursurile Liceului DeWitt Clinton din Bronx, unde a ocupat un post important in redactia revistei liceului – The Magpie, din anul 1937 pana in 1940.
Dupa ce a urmat cursurile Universitatii Columbia, pasionat de fotografie fiind, in anul 1942 a inceput o interesanta colaborare cu Merchant Marines, rolul sau fiind acela de a realiza fotografii de identificare pentru intregul echipaj marin. La acel moment, Richard Avedon lucra cu unul dintre cele mai bune aparate de fotografiat, un Rolleiflex primit in dar de la tatal sau. Urmandu-si visul de a deveni fotograf, din anul 1944 si pana in anul 1950, Richard Avedon a studiat sub atenta indrumare a fotografului, designer-ului si si profesorului Alexey Brodovitch in Laboratorului de Design al “New School for Social Research”.
In anul 1944, Richard Avedon incepe sa lucreze ca fotograf pentru o agentie de publicitate, dar in foarte scurt timp primeste ajutorul celui care l-a indrumat in anii anteriori, Alexey Brodovitch, la acel moment directorul revistei de moda Harper’s Bazaar. Cariera de fotograf a lui Avedon este influentata foarte mult de catre artistul anterior mentionat, dar si de catre artista de origine americana, de asemenea un fotograf de exceptie, Lillian Bassman. In anul 1945 primele fotografii realizate de catre Richard Avedon apar in revista Junior Bazaar, pentru ca un an mai tarziu Avedon sa fotografieze direct pentru Bazaar.
In anul 1946, Richard Avedon reuseste sa isi deschida propriul studio de fotografie, realizand impresionante fotografii pentru reviste de exceptie precum Vogue, Graphis si Life pentru ca in anul 1952 sa devina Editor sef si fotograf al revistei Theatre Arts.
Stilul lui Richard Avedon era diferit fata de cel al altor fotografi de execeptie. Daca majoritatea fotografiilor de moda nu inspira niciun sentiment, accentul fiind pus mai mult pe obiectele vestimentare si combinatiile dintre acestea, Avedon a inteles perfect relatia model-obiecte vestimentare si a incercat sa ofere o alta imagine acestei relatii. In acest fel, Richard Avedon nu s-a conformat tehnicilor traditionale, in care modelele sunt prezentate ca fiind indiferente si lipsite de trairi si emotii, ci le-a prezentat razand, zambind si purtandu-se cat se poate de natural. Incepand cu anul 1950, dorind sa iasa din tiparul luminii naturale, a inceput sa realizeze inedite fotografii pe timp de noapte folosind stroboscopul.
Cand unul dintre cei mai importanti editori din industria modei, Diana Vreeland, a parasit echipa revistei Harper’s Bazaar pentru a se alatura revistei Vogue, Richard Avedon a parasit, de asemenea revista Harper’s Bazaar pentru Vogue, devenind cel mai important fotograf al revistei, astfel incat, pana in anul 1988, fotografiile de coperta i-au purtat semnatura. Una dintre colectiile cele mai importante pe care a reusit sa le imortalizeze intr-un mod inedit a fost cea realizata de catre Gianni Versace – primavara/vara 1980.
Richard Avedon a avut o colaborare interesanta cu Brooke Shields, avand o mare influenta asupra carierei sale in publicitate. Prima colaborare in plan profesional a celor doi a avut loc in anul 1974, atunci cand Shields a devenit imaginea pastei de dinti Colgate, urmand ca in anii urmatori sa o fotografieze in diferite prezentari, printre care se numara una pentru Versace, iar alta pentru Revlon.
Pe langa impresionantele fotografii de moda pe care Richard Avedon le-a realizat de-a lungul timpului, incepand cu anul 1960 Avedon a inceput un proiect personal care a constat in realizarea unor interesante fotografii de portret ale unor oameni politici importanti, artisti, reprezentanti ai culturii, dar si ale unor oameni obisnuiti. Proiectul a evoluat, astfel incat in anul 1963 a realizat fotografii interesante in care personajele principale au fost pacientii unui spital de boli mintale. Avedon a acordat o mare importanta si celor care protestau impotriva Razboiului din Vietnam.
O alta colaborare interesanta a faimosului fotograf a fost cea cu formatia The Beatles. Richard Avedon a realizat doua seturi de fotografii pentru celebra formatie. Prima colaborare cu membrii the Beatles a avut loc in anul 1967, una dintre fotografiile realizate atunci devenind unul dintre cele mai impresionante postere ale scenei rock, fotografia fiind considerata un portret cu adevarat psihedelic al grupului. Pe langa colaborarea cu The Beatles, Richard Avedon a realizat impresionante fotografii formatiei rock Electric Light Orchestra.
Artistul Richard Avedon a fost intotdeauna interesat de modul in care un portret surprindea imaginea sufletului persoanei respective, modul in care sunt surprinse trairile, sentimentele, gandurile si emotiile acesteia. Portretele realizate de Avedon se disting prin influenta minimalista, deoarece personajele fotografiilor sale se uita fix la aparatul de fotografiat iar fundalul este simplu si alb.
In randurile de inceput ale acestui articol am afirmat ca Richard Avedon a contribuit foarte mult la modul in care imaginea Americii a fost conceputa. Acest lucru s-a datora proiectului pe care artistul l-a inceput in anul 1979, la insistentele reprezentantilor Muzeului Amon Carter, proiect in timpul caruia a realizat 125 de portrete ale locuitorilor partii vestice a Americii – fapt pentru care proiectul a primit numele In the American West. Proiectul a reprezentat capodopera fotografului Richard Avedon.
Cu toate acestea, dragostea pentru fotografia de moda nu a disparut. In anul 1982, Avedon produce o serie de fotografii cu scop publicitar pentru Christian Dior, tema fiind inspirata de scenariile unor filme, proiectul fiind intitulat “Dior Family”.
In anul 1992, Richard Avedon a devenit cel mai important fotograf al revistei The New Yorker, revista in care, in anul 1955, apare un proiect de exceptie intitulat “In Memorial of The Late Mr. and Mrs. Comfort”, avand-o drept subiect pe actrita si modelul Nadja Auermann.
Pe data de 1 octombrie a anului 2004, artistul moare in urma unui accident vascular cerebral. Soarta a facut ca in momentul in care murit, Richard Avedon facea ceea ce iubea cel mai mult – fotografia.
Nu la mult timp dupa moartea sa a fost organizata Fundatia Richard Avedon menita sa vina in ajutorul tinerilor artisti pasionati de fotografie.
Multe dintre operele lui Richard Avedon pot fi admirate in cadrul unor interesante expozitii gazduite de Muzeul de Arta Moderna din New York.