S-Bahn (prescurtarea cuvantului german “Stadtschnellbahn”) denumeste o retea feroviara regionala, destinata transportului urban rapid, de suprafata, cu linii pana la periferia localitatii, dar si intre orase, cu gari acoperite, sistem care, la ora actuala, functioneaza in Germania, Austria si Elvetia. Denumiri similare au retelele de metrou din aceste tari – U-Bahn – si cele ale trenurilor cu suspensie magnetica – M-Bahn. S-Bahn are cale ferata proprie, este gandita in conexiune cu alte mijloace de transport (autobuze, tramvaie), are statii la distante mici si functioneaza dupa un orar bine pus la punct, cu mare frecventa.
S-Bahn a fost infiintat la Berlin, inca din 1924, desi o parte din retea a functionat inca din 1870, cand autoritatile prusace au inceput lucrarile pentru transportul de proximitate, acesta adaptandu-se, in timp, la progresul tehnologic. Dupa al Doilea Razboi Mondial, Berlinul, inconjurat de trupele sovietice, a fost impartit in patru sectoare, iar S-Bahn a trecut de sub Administratia Nationala a Cailor Ferate Germane, sub autoritatea Republicii Democrate Germane. Ridicarea Zidului Berlinului, in 1961, a separat categoric reteaua S-Bahn, care a inceput sa aiba probleme financiare serioase, in RDG, fiind boicotata de germanii vestici. Dupa 1989, anul in care a fost daramat zidul dintre Germania de est si cea de vest, S-Bahn a devenit parte a BVG (Compania de Transport Berlineza, care se ocupa, astazi, si de reteaua de metrou si de cea de tramvaie), iar liniile dintre vest si est au fost reunificate.
Litera S din S-Bahn face trimitere la structura retelei de linii, care traverseaza Berlinul de la nord la sud si de la est la vest, din acestea desprinzandu-se inca 15, care pornesc spre periferie si spre landul Brandebourg, la un interval cuprins intre 5 si 20 de minute, in functie de ora din zi si de aglomeratie. Retele similare exista in mai toate marile orase ale Germaniei. In 1972, o astfel de linie a fost infiintata si la Munich, cu ocazia Jocurilor Olimpice, apoi, o alta, la Frankfurt. Dintre cele recente, se pot mentiona liniile date in folosinta la Hanovra si la Bremen (in 2000, respectiv, 2010), simbolul acestora, pe tot teritoriul Germaniei, fiind litera ”S”, intr-un cerc colorat in verde. S-Bahn a fost tinta mai multor critici, din partea utilizatorilor, avand in vedere repetatele incidente cauzate de mentenanta liniilor si de intarzierea retehnologizarii acestora, fapt ce a condus la limitarea lor, de la 536 la 163, in Berlin.
S-Bahn din Viena (logo-ul fiind un “S” in cerc albastru) completeaza nu numai reteaua de metrou din capitala Austriei, dar se sincronizeaza si cu transportul cu trenul spre Slovacia si Cehia. Liniile cele mai importante sunt cele din centrul Vienei, care acopera in jur de 13 kilometri. Cel mai mic interval intre doua trenuri este de trei minute, iar cel mai mare, pentru S-Bahn care circula pe distante mari, este de 120 de minute. Garile desemnate de “S” urmat de o singura cifra indica liniile care traverseaza Viena pe directia nord-sud si est-vest, iar cele cu “S” urmat de doua cifre duc spre marile gari de tren din Viena sau pornesc spre zone mai indepartate de centrul orasului. Pana in 2015, autoritatile vieneze intentioneaza sa termine linia S 75, care duce de la aeroportul din capitala austriaca, pana in Schwechat, un oras din sud-estul Vienei.
S-Bahn din Elvetia este o retea bine pusa la punct, inclusiv in regiunile transfrontaliere, din Regionala Bale, care fac legatura spre Elvetia de nord, Germania si Franta. S-Bahn din Zurich, construita in 1990, este cea mai importanta retea din Elvetia, cu o lungime de 380 de kilometri, deservind in jur de 150 de milioane de oameni pe an, cu o medie de peste 400 de mii pe zi. Vagoanele sunt foarte moderne si confortabile, cu geamuri prevazute cu film protector, cu camere video pentru supraveghere, usi colorate in rosu si cu LCD-uri in interior. Capacitatea unui S-Bahn este in jur de 300 de locuri, la clasa a doua, si aproximativ 70, la clasa intai, retelele moderne fiind deosebit de apreciate de catre clienti, deoarece acestia pot ajunge rapid la destinatie, in cele mai bune conditii.