Cultura japoneza este, fara indoiala, una dintre cele mai interesante si fascinante. Asa se face ca ceaiul are o simbolistica si o insemnatate aparte in aceasta cultura. Sado reprezinta arta japoneza a ceaiului si are puternice influente religioase pe care vom incerca sa le trasam in randurile care urmeaza.

Istoria ceaiului in cultura japoneza

Ceaiul reprezinta un simbol central al culturii asiatice, prima atestare referitoare la acesta in cultura japoneza datand din jurul secolului al IX-lea si este scrisa de catre un calugar budist. Ceaiul a devenit in timp o bautura sacra, o bautura rituala, culturile de ceai fiind aduse din China. Se presupune ca primele seminte de ceai au fost aduse de catre preotul Saicho, in anul 805, o alta teorie afirmand ca acestea au fost aduse din China de catre preotul Kukai in anul 806. Mai mult decat atat, preotii care au adus semintele de ceai din China au pornit spre acel teritoriu pentru a invata secretele culturilor de ceai, proprietatile si simbolistica acestuia pentru ca doar persoanele initiate aveau permisiunea de a prepara ceaiul.

In anul 1191, preotul Eisai a adus din nou seminte de ceai in regiunea Kyto, iar unele dintre seminte au fost daruite preotului Myoe Shonin, acestea devenind elementul de baza al ceaiului Uji. Mai mult decat atat, tot in aceasta perioada apare prima “carte” destinata in totalitate acestei bauturi Kissa Yōjōki, in traducere “Cum puteti fi sanatosi daca beti ceai” in care Eisai afirma ca ceaiul este cel mai bun medicament pentru trup, minte si suflet si poate face viata unui individ cu adevarat mai buna. Cartea prezinta modul in care consumul de ceai poate mentine sanatatea, ceaiul avand un efect pozitiv asupra organismului, asupra organelor vitale si mai ales asupra inimii. Mai mult decat atat, se spune ca ceaiul are deosebite proprietati medicale fiind indicat pentru tratarea anumitor probleme de sanatate. Cartea preotului Eisai a reprezentat si un instrument motivational pentru armata. Cum in secolul al XIII-lea shogunii au venit la conducerea Japoniei, servirea ceaiului a devenit o adevarata traditie, rapsandita in special in randul reprezentantilor inaltelor clase sociale ca un simbol al puterii si bunastarii.

Treptat, ceaiul a devenit bautura preferata a japonezilor, in jurul sau creandu-se o adevarata cultura.
Cel mai popular tip de ceai pe teritoriul japonez este cel verde care mai poarta si numele de macha si se regaseste sub forma de pudra.

Sado – arta japoneza a ceaiului

Prepararea ceaiului in cultura japoneza reprezinta o adevarata arta. Dupa cum am mentionat si anterior, inca din cele mai vechi timpuri, prepararea ceaiului se facea doar de catre o persoana initiata, iar bazele artei prepararii ceaiului au fost puse de catre preotul budist Eisai. Daca la inceput ceaiul era consumat in scop medicinal, fiind considerat “medicament pentru trup si suflet”, treptat arta ceaiului s-a raspandit in intreaga lume japoneza, aceasta licoare fiind consumata din placere de catre reprezentantii tuturor claselor sociale abia in secolul al XVI-lea.
Tehnicile de preparare a ceaiului au evoluat si ele de-a lungul timpului. La sfarsitul secolului al XII-lea tehnica introdusa de preotul Eisai era cea mai raspandita, si aceasta consta in turnarea de apa fierbinte intr-un bol in care in prealabil a fost pusa pudra de ceai verde, cele doua elemente fuzionand pentru a rezulta ceaiul. Aceasta tehnica era folosita si in timpul prepararii ceaiului ca bautura ritualica.

Dupa cum am mentionat si in randurile anterioare, in jurul secolului al XIII-lea servirea ceaiului a devenit o traditie cu o simbolistica aparte, raspandita in randurile personelor din inaltele clase sociale.
Urmatoarea perioada caracteristica istoriei si culturii japoneze este perioada Muromachi. In aceasta perioada se pun cu adevarat bazele ceremoniei ceaiului, o ceremonie de o mare importanta spirituala, culturala si nu in ultimul rand estetica. In istoria sado, Murata Jukō este cunoscut drept fondatorul ceremoniei ceaiului ca practica spirituala.

Pentru arta si ceremonia japoneza a ceaiului se cunosc doua nume: sado, nume folosit de catre scoala Omotesenke, iar chado este folosit de catre soala Urasenke. La baza artei ceaiului stau doua elemente principale: wabi – reprezinta spiritul, experienta spirituala a umanitatii, si sabi – reprezinta lumea materiala.

Arta japoneza a ceaiului, Foto: eltrolleydenieves.blogspot.ro
Arta japoneza a ceaiului, Foto: eltrolleydenieves.blogspot.ro

Elemente importante ale sado

Arta japoneza a ceaiului, precum si ceremonia din jurul acesteia reprezinta o experienta cu totul si cu totul complexa, imbinand dupa cum am spus si anterior elementul estetic, spiritualitatea si cultura. Mai mult decat atat, arta japoneza a ceaiului a devenit un adevarat stil de viata.

Elementul estetic al artei si ceremoniei ceaiului se concentreaza in formele, figurile, culorile, structurile, felul in care locul de desfasurare al ceremoniei este organizat. Esteticul se imbina in acest fel cu spiritualul iar sufletul si mintea se elibereaza. Mai mult decat atat, ceremonia destinata ceaiului poate reprezenta si o adevarata posibilitate de culturalizare si de socializare. Aceste elemente pot fi asimilate chiar si de catre un participant neinitiat, insa sado inseamna mai mult decat atat. Fuziunea dintre estetic, spiritual si cultural reprezinta o arta in adevaratul sens al cuvantului.

Principiile care stau la baza sado sunt echilibrul, armonia, respectul, puritatea si linistea, toate acestea caracterizand fiecare ceremonie a ceaiului. Armonia trebuie sa caracterizeze relatiile dintre persoanele care participa la ritual, precum si intre persoane si obiecte, dar si intre obiecte. Modul in care obiectele sunt aranjate este foarte important pentru ca acestea trebuie sa fie aranjate intr-un mod echilibrat pentru a oferi privirii o senzatie placuta.

Linistea reprezinta un alt principiu important care trebuie sa caracterizeze locul in care este organizata ceremonia, deoarece aceasta implica si meditatia. Respectul este, de asemena, important; pe langa faptul ca participantii au datoria morala de a respecta regulile ceremoniei, acestia sunt nevoiti sa respecte si instrumentele acesteia, precum si persoanele care participa. Puritatea, un element atat de important, caracterizeaza sufletul si mintea.

In cadrul acestei ceremonii totul este caracterizat prin naturalete. Ustensilele sunt foarte importante, fiecare obiect avand o anumita valoare si un rol bine definit. Spatiul in care are loc ceremonia ceaiului se numeste chasitsu si reprezinta un loc al meditatiei, simbolizand o alta lume. Camera este foarte curata si ordonata, elementele fiind aranjate armonios. Tot aici, persoanele neinitiate sunt invatate principiile si regulile sado. In timpul ceremoniei se discuta despre istoria ceaiului, despre traditia si evolutia ceremoniei in sine.

Gazda ceremoniei se va aseza intr-un loc special amenajat, avand in spate un pergament din bambus pe care este inscriptionat mesajul ceremoniei. Este important ca oaspetii sa vina la ceremonie imbracati in kimono-uri simple. Inainte de a intra in camera, invitatii intra intr-o camera unde se spala pe maini dupa care trec printr-o gradina.

Parcurgerea acestor doi pasi simbolizeaza purificarea trupului si a mintii.
Dupa ce au intrat in camera ceremoniei, gazda va sterge simbolic instrumentele, iar ceaiul este preparat. Inainte de servirea ceaiului, oaspetii vor servi cateva aperitive – orez, supa de orez, peste, legume. Dupa aceea, ceaiul este servit. Intreaga ceremonie dureaza intre 2 si 5 ore.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.