- Sarpele Glykon nu este o denumire pentru o anume specie, acesta reprezinta de fapt o statuie cu unicitate, cea mai importanta piesa de colectie care face „averea” intreaga aproape a Muzeului National din Constanta, cu profil istoric si arheologic.
- Sarpele Glykon a ajuns la lumina din pura intamplare in anul 1962, fiind descoperit in data de 1 aprilie, devenind de atunci cea mai importanta descoperire a constantenilor.
- Tot in acea perioada, avand in vedere ca in Constanta se construiau foarte multe asezaminte, gari, drumuri, care au fost motivate de anumite schimbari, au fost facute mai multe descoperiri. In cele din urma pe locul unde era fosta gara s-au construit blocuri iar dorinta de a face o noua gara a dat cursul multor sapaturi, descoperirile facute in urma acestora fiind de o reala importanta.
- In perioada anilor 60’ s-au gasit foarte multe basilici, care apartineau Tomisului antic, cat si locuinte, morminte, cuptoare, care se pare ca zaceau sub vechea gara.
- In anul 1962 s-au descoperit mai multe statui fascinante, care au alcatuit ulterior, ceea ce este cunoscut astazi sub numele de Tezaurul de scupltori de la Tomis. Acesta consta in nici mai mult nici mai putin de 24 de statui, care erau constituite din statuete, cat si reliefuri de marmura, fiind aflate sub fundatia unui bloc care se afla langa Basilica mare.
- Toate statuile gasite la cea data infatisau mai degraba divinitati, animale zeificate, onorate si se spune ca ele au fost ingropate atat de bine pentru a fi protejate de dusmanii din timpul atator razboaie, ori a atacurilor din partea gotilor, ori a luptelor care au avut loc pe acel teritoriu intre cei fascinati de cultura pagana si crestini, si multe altele.
- Dintre aceste monumente cel mai important este sarpele Glykon, insa lui i se alatura cu gratie si maretie Cavalerul Trac, Nemesis, care este reprezentat in doua ipostaze, Fortuna cu Pontos, Asclepios, Dionysos, Selene, Hermes, Diana, avem si Gratiile, Cybela, Isis, Dioscurii, toate fiind de altfel divinitati sacre, clasice, care alcatuiau credintele si viata spirituala a romanilor si grecilor. De asemenea erau si divinitati locale sau orientale.
- Toate descoperirile facute in jurul anilor 60’ au fost atestate din punct de vedere istoric, ele avand mai multe reprezentari.
- Sarele Glykon reprezinta de fapt o divinitate de origine asiatica, el fiind inventat de profetul fals Alexandros, statuia fiind foarte adorata in perioada de conducere al lui Antonius Pius.
- Sarpele Glykon este cel mai important artefact din muzeul de la Constanta, reprezentand de fapt un sarpe incolacit, care are capul asemeni unei oi, par de om pe cap, si urechi. Coada sa este finalizata cu un fel de codita de par, asemeni cozii leilor. Desigur ca apare asemeni unei aratari supranaturale insa faptul ca a fost inventat este intarit de aspectul sau.
- Sarpele Glykon a fost realizat dintr-o singura bucata de marmura, el fiind practic destul de greu de infatisat, avand si un postament, de forma circulara. De altfel creatorul statuii Sarpelui Glykon a fost axat in prima faza pe toate detaliile enumerate mai sus, avand in vedere ca toate trebuiau evidentiate. Parul sarpelui este lipit de crestet, delimitat in mici suvite, solzii acestuia se imputineaza catre coada si catre cap, in zonele in care corpul este mai ingust, avand inele in partea interioara. De altfel statuia in sine reprezinta o arta deosebit de importanta, cu reguli bine respectate, avand ca forma spatiala conul.
- Un alt amanunt deosebit de interesant al sarpelui Glykon este reprezentat si de faptul ca are in zona cefei o bara spiralizata, de o lungime aproape de 8.5 centimetri, care se leaga cu inele de restul corpului. Piesa are in inaltime totala 66 de centimetri iar lungimea sa totala, masurata de la varful cozii sarpelui pana la bot este de 4,76 metri.
- Diametrul postamentului pe care sade sarpele Glykon reprezinta nici mai mult nici mai putin de jumatate de metru.
- Unicitatea Sarpelui este data atat de vechimea statuii insa in primul rand de faptul ca acesta este foarte dificil de realizat, are un stil artistic greu de imitat, iar valoarea sa iconografica este deosebit de importanta.
- De asemenea mai avem si o reprezentare pe monedele din acea vreme a sarpelui Glykon, fapt care amplifica si stabileste bine existenta acestui cult religios, chiar daca pare a fi inventat. Finalmente insa sarpele apare impunator, benefic, dornic sa ii protejeze pe cei neajutorati, sa pazeasca sacralitatea locurilor in care este asezat. Vechimea sa dateaza inca din secolul al doilea dupa Hristos.