In decorul urban contemporan, scarile rulante reprezinta o imagine familiara. Fie ca este vorba de mall-uri, de diverse alte centre comerciale aglomerate, de gari, statii de metrou sau de aeroporturi, aceste benzi transportoare pentru persoane faciliteaza deplasarea rapida dintr-o zona in alta si sunt integrate, prin design, prin materialele din care sunt construite, in arhitectura moderna.
- Stiati ca… primul care a primit un brevet, in 1892, pentru o banda rulanta transportoare, din cauciuc, cu placi din lemn montate pe suprafata acesteia, a fost americanul Jesse Reno. In 1895, scara rulanta conceputa de Reno a fost instalata intr-un parc de distractii, din Coney Island (New York), la tarmul Oceanului Atlantic, unde, la sfarsitul secolului al XIX-lea (ca si astazi), erau concentrate diverse atractii turistice, pentru americanii dornici de distractie, care veneau din toate partile Statelor Unite. In 1898, in gara Crystal Palace din Londra, oricine putea sa se plimbe, pentru doar un penny, pe scara rulanta care se deplasa cu 2 kilometri la ora si era alimentata electric. In acelasi an, o scara rulanta a fost instalata si in celebrul magazin de lux – “Harrods” – din capitala Marii Britanii, cu prilejul amplelor lucrari de renovare si reamenajare a spatiului interior. In capatul scarilor rulante, un majordom ii intampina pe clientii magazinului cu un pahar de Brandy, pentru ca acestia sa nu fie prea emotionati de experienta inedita a deplasarii pe banda rulanta.
- Stiati ca… la numai cinci luni dupa inventia lui Jesse Reno, un alt american, George Wheeler, primeste patent pentru o scara rulanta asemanatoare, cu deosebirea ca aceasta, in loc de placi de lemn, avea trepte. In 1899, compania Otis (la ora actuala, lider mondial in fabricarea ascensoarelor si a doua in producerea de scari rulante), perfectioneaza si comercializeaza, pentru prima data, benzi transportoare, sub denumirea “Escalator” (o combinatie intre “elevator” (ascensor) si italienescul “scala” (treapta). In Statele Unite ale Americii, scarile rulante au avut succes rapid, au inceput sa fie instalate in magazine si statii de metrou, iar in Europa, mecanismul a fost prezentat in 1900, la Expozitia Universala de la Paris, la a cincea editie a acestui eveniment, manifestare emblematica pentru “La Belle Epoque” (perioada exceptionala din punctul de vedere al progresului tehnologic, social si economic, din a doua jumatate a secolului al XIX-lea), a carei tema era “Bilantul inventiilor din ultima suta de ani”. “Trotuarul rulant” (asemanator cu cel care este folosit astazi in aeroporturi pentru transportul bagajelor), denumit “Strada viitorului”, a fost atractia expozitiei, desi nenumarate alte inventii si constructii erau cel putin la fel de spectaculoase, precum “Globul celest” (un fel de Planetariu), primele proiectii cinematografice ale Fratilor Lumiere, prima linie de metrou din Paris etc.
- Stiati ca… inca din 1930, in orasul-port Havre (Franta), a fost construita cea mai lunga scara rulanta din Europa, pe care o foloseau, in primul rand, muncitorii care lucrau in zona cea mai joasa a localitatii. A fost realizata ca doua galerii suprapuse, intr-una aflandu-se scara pentru urcat, in cealalta, pentru coborat, avea o lungime de 170 de metri, 304 trepte si o diferenta de nivel de 70 de metri. Scara rulanta din Havre a fost utilizata inca din primul an de functionare de peste un milion de oameni, distanta fiind strabatuta in patru-cinci minute. De la inaugurare, scara rulanta de la Havre a fost oprita, pentru prima data, in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, cand a fost bombardata. Ulterior a functionat pana in 1984, cand a fost declarata monument istoric. Pentru locuitorii din Havre, insa, marea problema este ca autoritatile nu au reusit nici pana in prezent sa realizeze o alta scara rulanta sau un alt mijloc de transport rapid, care sa lege partea de sus a orasului cu zona joasa a portului, ceea ce pune din ce in ce mai mult in discutie redeschiderea vechii scari rulante.
- Stiati ca… De cand scarile rulante in spirala au fost introduse in Japonia, de catre Mitsubishi, in anii ’80 ai secolului trecut, acestea au devenit “preferatele” marilor centre comerciale, din intreaga lume. Una dintre cele mai interesante scari rulante in spirala se afla in San Francisco (SUA), in centrul comercial Westfield, data in functiune in 1990. De atunci nu a avut nevoie decat o data de lucrari de intretinere. O alta asemanatoare prin dimensiuni, forma si eleganta, se gaseste intr-un mare hotel de lux din Macao (China) – a cincea constructie ca marime din lume. Scara traverseaza cazinoul hotelului, pana la primul etaj.
- Stiati ca… in Praga (Republica Ceha) se afla una dintre cele mai mari scari rulante, deservind o statie de metrou. Are 533 de trepte, o inaltime de 53 de metri si o lungime de 87 de metri.
- Stiati ca… potrivit “Guinness Book of Records”, cea mai lunga scara rulanta mecanica din lume se afla in Parcul de distractii din Hong Kong (China). Este o scara exterioara, alcatuita din patru parti, are o lungime de 227 metri si o diferenta de nivel de 115 metri. La extrema cealalta, scara rulanta cu cea mai mica diferenta de nivel, de numai 83,4 centimetri, se gaseste intr-un centru comercial din Okadaya (Japonia).
- Stiati ca… tot in Japonia, la Osaka, intr-un zgarie-nori uimitor, cele doua turnuri care il alcatuiesc sunt unite prin cea mai inalta scara rulanta din lume, de pe treptele careia, prin peretii de sticla ai hotelului, se poate admira o exceptionala priveliste a orasului.
- Stiati ca… dintre toate scarile rulante de pe mapamond, potrivit opiniei turistilor, dar si a specialistilor, cea mai spectaculoasa este cea din Parcul Oceanografic Hualien, din Taiwan. Este construita sub apa, intr-un imens acvariu, inchisa etans, iar vizitatorii strabat “oceanul”, privind, prin peretii transparenti, rechini, balene si alte vietati marine, care inoata de jur imprejur. Un progres tehnologic si arhitectural, la care, in urma cu un secol, Jesse Reno, inventatorul scarii rulante, nici nu ar fi visat.