Sculpturile in piatra, fie ca sunt atribuite unor artististi renumiti, fie ca originea unora dintre ele a ramas, pana astazi, necunoscuta, sunt prezente peste tot in lume. Modelarea blocurilor de piatra, a granitului, a marmurei, a gresiei sau a pietrelor pretioase si semipretioase (alabastrul, jaspul, lapislazuli etc.) este un gest artistic care tradeaza nevoia de frumos a omului, exprimata in obiecte de arta, decorative, ritualice sau chiar functionale.
Sfinxul din Gizeh (numit de catre arabi “Tatal terorii” –“Abou al Hol”) este considerata a fi cea mai mare sculptura in piatra din intreaga lume, avand o inaltime de 20 de metri, latimea de 40 de metri si o lungime de 73 de metri. Trupul este al unui leu culcat, iar capul, cu privirea indreptata spre est, este asemanator cu acela al unui faraon, avand fruntea impodobita cu reprezentarea unei cobre, simbol al protectiei divine. Sfinxul a fost realizat in jurul anului 2500 i.Hr., in vremea faraonului Khephren (egiptologii inca au opinii diferite in legatura cu aceasta datare), ca un omagiu adus lui Kheops, tatal sau (este si motivul pentru care Sfinxul strajuieste in apropierea Marii Piramide a lui Kheops). Sculptat in piatra, Sfinxul egiptean este un simbol al puterii Soarelui (al zeului Re) si numele lui (“shesepankh”), in limba egiptenilor, inseamna “statuie vie”.
Obeliscul din Templul reginei Hatshepsut de la Karnak, in apropierea Vaii Regilor, este facut din granit (dintr-o singura bucata adusa de la o distanta de 600 de kilometri), are o inaltime de 30 de metri, cantareste 323 de tone si este cel mai inalt monument din perioada antichitatii egiptene. A fost ridicat pentru a capta energia cerului, prin bratul zeului Ka (indreptat spre coroana reginei), reprezentat pe obelisc. Prin acest gest, zeul aduce “fluidul vital”, intr-o scena initiatica, trezind puterile latente ale reginei care si-a asumat rolul de conducator, ritual care nu ar fi fost posibil in cazul oamenilor obisnuiti.
Sculpturile din orasul Petra (Iordania, la 200 de kilometri de Amman), aflate pe lista UNESCO a monumentelor protejate, vechi de mii de ani, au fost readuse in atentia lumii occidentale, in secolul al XIX-lea, de catre exploratorul elvetian J.L. Burckhardt. Unicitatea acestui loc, in care se ajunge pe un drum foarte stramt ( in unele locuri calea de acces nu are mai mult de doi metri) este data de faptul ca toate constructiile sunt sculptate direct in stanca muntilor care imprejmuiesc asezarea. Coloane, porticuri, case, arcade, morminte, teatre, temple, toate sunt sculpturi in piatradin perioada antichitatii. In 2007, orasul Petra a fost declarat “a saptea noua minune a lumii”.
Buddha din Leshan (China) este o statuie din vremea dinastiei Tang (aproximativ secolele al VII-lea – al VIII-lea), cea mai impresionanta sculptura in piatra, reprezentandu-l pe zeu (71 de metri inaltime si 28 de metri latime, in dreptul umerilor). Parul este redat prin nenumarate bucati mici de piatra, incastrate in blocul central. Este sculptata in muntele Linggyun (a carui denumire inseamna “La inaltimea norilor”). Se pare ca aceasta realizare se datoreaza unui preot budist care a vrut sa protejeze locurile de revarsarile raurilor si ale fluviilor, ca si pe cei care navigau, transportandu-si marfurile. Sculpturile in piatra, de mari dimensiuni, reprezentandu-l pe Buddha, isi au punctul de pornire in India si de acolo par a se fi raspandit in intreaga Asie.
Sculpturile in piatra din Rotheneuf, langa Saint Malo (Franta) au fost realizate la sfarsitul secolului al XIX-lea, de abatele Foure (Adolphe Julien Fouere). Abatele s-a retras aici, la 55 de ani (cu probleme de auz si de vorbire) si a sculptat statuile direct in stancile de granit slefuite de apele marii. A realizat zece statui, in cincisprezece ani, cu subiecte religioase, dar si laice, legate de viata coloniala sau de razboiul Transvaal.
Statuia lui Decebal (de langa Orsova) – Decebal Rex – este cea mai mare sculptura in piatra din spatiul european (inalta de 55 de metri si cu 25 de metri latime), comparabila, ca dimensiuni, cu Statuia Libertatii, din Statele Unite ale Americii. Realizarea acestei sculpturi in piatra, din initiativa lui Constantin Dragan (un om de afaceri destul de controversat), a costat aproximativ un milion de dolari, a durat zece ani (incepand cu 1994) si au lucrat, la monument, 12 sculptori.
Despre Sfinxul din Bucegi (8 metri inaltime), enigmatica figura din piatra de la altitudinea de 2216 metri, romanii nu cred ca a fost modelat de mana omului. Seamana ca expresie cu Sfinxul de la Gizeh si este considerat, ca si monumentul egiptean, un fel de centru energetic. Prin anii 60’, mai multi cercetatori straini sesizau asemanarea acestuia cu figuri din ansamblurile megalitice din podisurile peruane.
In sculptura contemporana, uneori, din dorinta de a epata sau pur si simplu pentru a atrage atentia, artistii vin cu idei dintre cele mai ciudate. Asa se face ca in multe locuri au aparut sculpturi “trasnite”, precum “Rinocerul suspendat” din Posdam, “Pinguinii” din Scotia, “Degetele uriase” din Punta del Este, Uruguai, un “Cap patrat”, in Nisa (Franta), “Fremont Troll”, in Seattle etc.