Templul Mahabodhi, aflat in Bodh Gaya, la 96 kilometri de Patna, in India, este unul dintre cele mai importante patru locuri ale budismului. Inainte sa isi dea ultima suflare, Buddha si-a chemat discipolii pentru a le aduce aminte care sunt cele patru importante locuri unde au avut loc evenimente cruciale, unul dintre acestea fiind Bodh Gaya, unde se presupune ca Siddhartha Gautama, Buddha, a atins starea de „bodhi”, adica „trezirea” (in limba romana, termenul s-ar traduce prin iluminare, sensul fiind acelasi cu cel al primei interpretari); mai mult, langa acest templu, si anume in partea de vest, se gaseste si Copacul Bo.
In budism, elementul topografic este, de asemenea, foarte important, cu atat mai mult cu cat, in cele mai multe religii din lume, coordonatele geografice si temporale au transformat unele locuri in adevarate centre de pelerinaj.
Un exemplu graitor in aces sens este Bodh Gaya, unde se crede ca Buddha a ajuns la iluminare stand pe tronul sau de diamant — a atins cu mana pamantul de sub Copacul Bo sau, dupa alte presupuneri, smochinul sfant. La fel de interesanta este si aceasta predilectie, extreme de des intalnita chiar din vremea civilizatiei din valea Indului, de a venera copacul. De fapt, aceasta traditie populara nu apare, iata, doar in budism. Si sa ne facem o idee cu privire la importanta acestei traditii, fiecare eveniment, care a urmat celui dintai, avea sa se petreaca in prezenta unui alt fel de copac.
Langa copacul sfant, din partea vestica a templului Mahabodhi, mai cu seama a reconstituirii a ceea ce se credea a fi Copacul Bo sau Bodhi, se afla si tronul de diamante. Nu exista, in schimb, foarte multe detalii clarficatoare cu privire la data exacta a constructiei acestui impresionant templu. Chiar daca data constructiei templului Mahabodhi nu este intrutotul sustinuta, fiind contestata, se crede ca ar fi fost ridicat undeva prin secolul al V-lea sau al VI-lea.
De mentionat, totodata, este faptul ca britanicii sunt cei care l-au reconstruit in secolul al XX-lea. Traditia a cerut ca templul sa fie orientat spre parte de est, de acolo de unde soarele rasare. Potrivit unor specialisti, balustradele adaugate in prima faza ar data chiar din perioada dinastiei Shunga, mai cu seama din secolul al II-lea.
Un alt aspect interesant este legat, de aceasta data, de faptul ca, la inceput, decoratiunile care prezenta scene din viata lui Buddha nu detineau niciun element antropomorf, dar, in schimb, se utilizau simboluri budiste, printre care stupa, adica monumentul budist. Roata, umbrela regala sau tronul gol, acestea avand un rol important, si anume acela de a arata ca altarul este dedicat Marelui Zeu. In cele din urma, asa cum bine stim, a urmat perioada iconica, basoreliefurile fiind transformate in imagini ale lui Buddha in forma sa umana, pana la acel moment, ramasa necunoscuta de multi adepti ai budismului.
Totodata, avea sa fie infatisate in templul Mahabodhi si incarnarile sale. Spre exemplu, in secolul al VI-lea, numarul altarelor dedicate lui Buddha crescuse foarte mult. Acest templu din Bodh Gaya a fost subiectul multor controverse si conflicte intre budisti si hindusi, acestia acuzandu-se intre ei ca nu ingrijesc in mod corect edificiul. Ba, mai mult decat atat, acestia si-au disputat si drepturile de a intra in templu. In 2005, persoane care mai tarziu aveau sa fie associate cu Partidul Bharatiya Janata au fost opriti de politie in timp ce incercau sa intre in Templul Mahabodhi pentru a aduce o ofranda pedestalului.
Reprezentantii acestui partid au declarat ca atat timp cat exista un astfel de pedestal in interiorul templului, ar trebui sa li se permita sa intre. Calugarii budisti au declarat, la randul lor, ca aceasta nu a fost decat o incercare de a prelua controlul asupra templului Mahabodhi si de a inainta ideea potrivit careia Buddha ar fi o incarnare a zeului Vishnu, un zeu popular in hinduism.