TikTok, cu peste un miliard şi jumătate de utilizatori în întreaga lume şi peste 7 milioane în România, este o platformă social media, de partajare de videoclipuri. Această aplicație permite utilizatorilor să creeze și să împărtășească videoclipuri (cu o durată, în prezent, de până la 10 minute, după ce, iniţial, limita a fost de 15 secunde, apoi un minut, apoi trei minute un videoclip), adesea sincronizate cu muzică sau sunete preexistente.
TikTok s-a bucurat de o popularitate rapidă, în special în rândul tinerilor, și a devenit una dintre cele mai descărcate aplicații în întreaga lume. Utilizatorii TikTok pot filma, edita și partaja videoclipuri care acoperă o gamă largă de subiecte, de la modă, dansuri, umor, preparate culinare, mimă, evenimente sportive, mondene, lifestyle, până la tutoriale, challenge-uri și conținut creativ.
Algoritmul platformei personalizează fluxul de conținut al fiecărui utilizator, afișând videoclipuri în funcție de preferințele și comportamentul anterior al utilizatorului, răspunzând perfect dorințelor de divertisment imediat și ușor de accesat.
Lansată în 2016, sub numele de “Douyin”, în China și apoi, în 2018, sub numele de TikTok în restul lumii, aplicația a devenit un fenomen global, cea mai de succes aplicație video din lume, atrăgând atenția creatorilor de conținut, artiștilor, brandurilor și a milioane de utilizatori obișnuiți.
Cât despre efectele acestei popularităţi (mai puţin vizibile imediat) a TikTok-ului, căci au legătură cu percepţia asupra realităţii, cu (re)modelarea personalităţii, a mentalităţilor şi cu manifestări psihologice mai subtile, am putea identifica în lumea virtuală oferită de această platformă expresia modernă a “Mitului peşterii” – alegoria lui Platon despre condiţia umană în procesul cunoaşterii, formulată în urmă cu peste 2000 de ani.
Cum funcţionează algoritmii TikTok?
Algoritmii care stau la baza funcționării TikTok sunt esențiali pentru personalizarea și oferirea unui conținut relevant fiecărui utilizator. Aceşti algoritmi iau în considerare mai mulți factori pentru a determina ce videoclipuri să fie afișate în fluxul de conținut al unui utilizator, dintre care cei mai importanţi (factori) sunt:
- Interacțiunea anterioară – algoritmul monitorizează videoclipurile pe care le-ați vizualizat, apreciat, partajat sau comentat anterior. Pe baza acestor interacțiuni anterioare, TikTok încearcă să înțeleagă preferințele dvs. și să vă ofere conținut similar.
- Timpul petrecut pe videoclip – dacă petreceți mai mult timp privind sau interacționând cu anumite videoclipuri, algoritmul TikTok va interpreta acest lucru ca un semn că sunteți interesat de acel tip de conținut și va încerca să vă ofere mai multe videoclipuri similare.
- Profilul și setările – informațiile din profilul utilizatorului, cum ar fi vârsta, locația și preferințele declarate, sunt, de asemenea, luate în considerare pentru a personaliza conținutul.
- Fazele de implicare – TikTok evaluează diferitele etape de implicare ale unui utilizator, inclusiv când începe să deruleze, cât timp rămâne pe platformă și cât de repede trece la următorul videoclip.
- Diversitatea conținutului – algoritmul încearcă să ofere o gamă variată de conținut pentru a menține interesul utilizatorilor și pentru a evita monotonia.
Chiar dacă detaliile exacte ale algoritmilor TikTok sunt păstrate în mare măsură secrete, pentru a preveni manipularea sau exploatarea lor, acești algoritmi au un rol semnificativ în crearea unei experiențe personalizate și captivante pentru utilizatorii de pe platformă. Și pentru mulți utilizatori care “consumă” conţinut, fără a crea, aplicația este uimitor de bună în a citi preferințele și a direcționa utilizatorul spre ceea ce îşi doreşte.
Algoritmii TikTok ne “citesc” gândurile?
Aşadar, în centrul TikTok se află algoritmul său sofisticat, o forță invizibilă care monitorizează şi modelează insidios experiența noastră, determinând conținutul care ne captivează atenția, ne influențează preferințele și, prin urmare, aspirațiile noastre. Adaptând fluxul video la interacțiunile noastre anterioare, TikTok ne oferă o experiență accentuat personalizată, modelată exclusiv după propriile preferințe.
Este ca şi cum TikTok ne-ar “citi” gândurile şi ar veni în întâmpinarea intereselor, dorinţelor noastre, ne-ar modela imaginea despre lume după gusturile noastre. De aceea, tot mai mulţi dintre cei care (mai) au capacitatea de obiectivare se întreabă dacă influența acestui conținut personalizat nu modifică semnificativ modul în care vedem și interacționăm cu realitatea din jurul nostru.
Expunându-ne la o serie de conținuturi care se potrivesc cu preferințele noastre existente, influența algoritmului TikTok riscă să ne limiteze orizontul, reducându-ne accesul la idei noi și perspective diferite.
Această personalizare, deși seducătoare, ridică o întrebare îngrijorătoare – dacă fiecare dintre noi este alimentat cu un flux unic de conținut, cum putem spera să împărtășim o realitate comună? Cum putem găsi un teren comun necesar pentru dialog, empatie și înțelegere reciprocă?
De exemplu, tutorialele de frumusețe și modă (deși aceste videoclipuri pot părea inofensive) pot transmite standarde de frumusețe nerealiste, exagerate; o persoană care interacționează în mod regulat cu videoclipuri care promovează anumite stereotipuri de gen s-ar putea găsi în situaţia în care aplicația continuă să-i ofere conținut care întărește stereotipurile respective; copiii și adolescenții care urmăresc pe TikToc videoclipuri pe tema sănătății psihice se pot trezi rapid implicați în secvențe de conținut problematic, algoritmul TikTok tinzând să le ofere videoclipuri care promovează gândurile asociate cu depresia, prezentând un risc potențial pentru acești utilizatori tineri etc.
Mintea noastră – câmpul de luptă al tehnologiilor digitale?
Într-o carte intitulată “Technopolitics: How Technology Makes Us Soldiers”, Asma Mhalla, expert în tehnopolitică, BigTech și geopolitica economiei datelor, subliniază că “şocul tehnologic” – Inteligența Artificială, rețelele sociale, implanturile cerebrale, sateliții, metaversul etc. – va fi una dintre problemele cheie ale secolului al XXI-lea.
“Tehnologiile, universul virtual – spune autoarea – ne fac, că ne place sau nu, soldați. Creierul nostru a devenit câmpul de luptă suprem”.
Paradoxal, în timp ce TikTok-ul şi celelalte reţele sociale pretind că ne conectează cu întreaga lume, de fapt ne blochează în propriile “bule”, limitându-ne expunerea la diversitatea din jurul nostru.
Spre deosebire de alte platforme, algoritmul TikTok are nevoie de un singur semnal cheie pentru a descifra rapid interesele unui utilizator, iar scopul este de a maximiza implicarea. Fiecare secundă în care ezitați sau revedeți un videoclip oferă indicii importante pentru algoritm. Apoi folosește aceste cunoștințe pentru a oferi conținut captivant, personalizat, conceput pentru a atrage utilizatorii în „găuri de iepure” specifice preferințelor lor.
Algoritmul TikTok poate ajuta reclamele și campaniile de branding să se simtă extrem de relevante. Dar conținutul poate, de asemenea, să se îndrepte şi spre alte aspecte, mai subtile, care, treptat, conduc spre redefinirea mentalităţilor şi tot felul de dependențe.
TikTok – expresia modernă a alegoriei lui Platon?
Mitul peşterii, alegoria despre condiţia umană, pe care filosoful antic grec Platon a expus-o în capitolul VII, din opera “Republica” (realizată sub forma unor dialoguri pe teme filosofice), explorează natura cunoașterii, a educației și a realității umane.
Mesajul principal al “Mitului peşterii” constă în ilustrarea procesului de eliberare a individului din ignoranță, conducându-l către cunoașterea adevărului și către o înțelegere superioară a realității.
În esență, Mitul peşterii sugerează că mulți oameni trăiesc într-o stare de ignoranță, fiind captivi într-o lume a aparențelor și a umbrelor. “Prizonierii” din peşteră (care nu au nicio clipă sentimentul prizonieratului) au grumazurile şi picioarele legate, nu pot să privească decât înainte şi nu văd decât umbrele proiectate pe peretele spre care privesc, umbre pe care le consideră adevărata realitate, deoarece nu au experimentat niciodată lumea adevărată.
Un “prizonier” care este eliberat și expus la lumea exterioară trece printr-un proces de cunoaștere și înțelegere, conștientizând că există o realitate mult mai profundă și mai complexă decât aparențele din interiorul peşterii.
Altfel spus, mesajul pe care-l transmite această alegorie este că oamenii, indiferent de timp, epocă, obiceiuri, trăiesc toţi într-o iluzie (“peştera”), care înseamnă, metaforic, judecăţile şi prejudecăţile noastre, credinţele mai mult sau mai puţin artificiale, ignoranţa, toate împiedicându-ne să vedem adevărul, pentru că ceea ce credem că ştim este, de fapt, fals, prin urmare, relaţia noastră cu realitatea este falsă.
Platon sugerează că educația și filosofia pot servi ca mijloace prin care individul ar reusi să depășească limitările impuse de ignoranță și poate atinge o înțelegere superioară a condiției umane și a lumii înconjurătoare.
Bulele algoritmice – “peştera” din care nu vrem să ieşim?
Mutatis mutandis, universul virtual (în mod particular, platformele social media, mai ales TikTok-ul), care ne fascinează astăzi şi sub semnul căruia se formează noile generaţii, ar putea fi, în exces, un fel de “peşteră” care obturează cunoaşterea realităţii, iar utilizatorii – “prizonieri” în “bule algoritmice”, care filtrează și restricționează percepția lor asupra lumii. Conținutul personalizat, deși pare să reprezinte cu fidelitate realitatea, reprezintă de fapt doar fragmente atent selectate, calibrate la preferințele și interacțiunile din trecut ale utilizatorilor.
Recunoașterea și înțelegerea acestor mecanisme este esențială pentru a recâștiga controlul asupra universului nostru mental, prin limitarea expunerii la aceste platforme, prin diversificarea surselor de informații și implicarea în interacțiuni care să lărgească perspectiva asupra lumii cu adevărat.
Fapte şi statistici uimitoare referitoare la TikTok
- Dacă la peste 1,5 miliarde de utilizatori activi lunar din întreaga lume se adaugă cei peste 600 de milioane de utilizatori ai Douyin (versiunea chineză a TikTok), baza de utilizatori este de peste 2 miliarde. Este un număr uriaș, având în vedere că Instagram a avut nevoie de aproximativ șase ani pentru a ajunge la un miliard de utilizatori. În mod similar, Facebook a avut nevoie de patru ani pentru a atinge această cifră. TikTok a făcut-o în aproximativ trei ani și este încă printre mărcile cu cea mai rapidă creștere din lume.
- Din ce în ce mai mulți adulți sunt pe TikTok – dacă, până în 2021, TikTok era o aplicaţie foarte populară în rândul adolescenţilor, după această dată numărul adulţilor utilizatori de TikTok a crescut vertiginos, aspect foarte important pentru agenţiile de publicitate şi marketing.
- Mai mult de un miliard de videoclipuri sunt vizionate zilnic pe TikTok, comparativ cu anul lansării (2016), când erau vizionate aproximativ un milion.
- Mai mult de o treime dintre utilizatorii TikTok câștigă peste 100.000 USD anual. Creatorii de top au dezvăluit că TikTok plătește între 0,02 USD și 0,04 USD pentru 1 000 de vizualizări, ceea ce înseamnă 20 – 40 USD pentru un milion de vizualizări. Deși aceste cifre (de câştig) pot părea mici, majoritatea creatorilor de conţinut vor completa acest venit cu fluxuri de venit suplimentare, cum ar fi venituri din reclame, sponsorizări, postări afiliate și vânzarea propriilor produse.
- Dintr-o gamă foarte largă de conţinut, preferate (potrivit statisticilor) sunt: ASMR (un fel de tehnică de relaxare prin ascultarea unor sunete precum şoapte, foşnete, zumzete, mişcări ritmice etc.), modă, BookTok (promovarea şi comentarea unor cărţi), Gymrat (antrenamente la sală), Adopte me, Dropshipping (un model de afaceri care utilizează platforma TikTok pentru a genera vânzări) etc.