Fie cǎ sunt proiectate de cei mai cunoscuți arhitecți ai momentului sau decorate cu lucrǎri de artǎ neprețuite, stațiile de tren au devenit cele mai neobișnuite locuri ȋn care putem ȋntȃlni cele mai rafinate lucrǎri de arhitecturǎ și design din lume.
• Grand Central Station din New York
Deschisǎ ȋn 1913, Grand Central este mare din toate punctele de vedere. Masivǎ, opulentǎ și frumos construitǎ, este atât un loc de ȋntȃlnire, cȃt și modalitatea de a ajunge la destinație a miilor de cǎlǎtori. Atmosfera este ȋntreținutǎ și de faptul cǎ toate cele 44 de platforme feroviare se aflǎ la douǎ niveluri dedesubt. Ȋn ȋncǎperea centralǎ ȋntȃlnim deasupra noastrǎ faimosul ceas cu patru fețe al stației. Pe plafon vedem o hartǎ a constelațiilor și a semnelor zodiacului. La un moment dat se putea cǎlǎtori de aici spre cele mai ȋndepǎrtate locuri din vest la bordul unora dintre cele mai mari trenuri din lume, precum legendarul Twentieth Century Limited (la fel cum a făcut-o Cary Grant ȋn clasicul film „North by Northwest” al lui Alfred Hitchcock). Cȃnd aglomerația orelor de vȃrf se terminǎ, se poate lua masa ȋn restaurantul „Oyster Bar” din incinta gǎrii.
• Gare de Lyon din Paris
Comandatǎ pentru Expoziția Mondialǎ din 1900, Gare de Lyon exemplificǎ foarte bine arhitectura timpului sǎu prin prezența turnului mare cu ceas, a fațadei de piatrǎ, a tavanului din sticlǎ și fier și nu ȋn ultimul rȃnd prin detaliile Beaux-Arts. Restaurantul opulent al stației, Le Train Bleu, a servit ȋncepȃnd cu anul 1901 personalitǎți precum Salvador Dali, Coco Chanel și Brigitte Bardot. Rǎmas aproape neschimbat din ziua ȋn care a fost deschis, interiorul restaurantului a fost opera arhitectului gǎrii, Marius Toudoire, ȋn asociere cu aproximativ 30 de artiști care au pictat scene ale orașelor aflate de-a lungul liniei Paris-Lyon-Marsilia.
Situat ȋn cel de-al XII-lea arondisment, Gare de Lyon este capǎtul liniei Paris-Marsilia. Acesta este folosit de trenurile care se ȋndreaptǎ spre sudul și estul Franței, cǎtre Elveția, Italia, Germania și Spania. Multe dintre trenurile ce pleacǎ de aici au ca destinație stațiile de tren din Nice, Monaco și alte orașe de pe riviera francezǎ.
• Kazansky din Moscova
Gǎrile de tren și cele de metrou din Moscova sunt surprinzǎtor de bogate ȋn ornamente. Stația Kazansky reprezintǎ terminalul vestic al Cǎii Ferate Trans-Siberiene și este cea mai mare garǎ din capitala Rusiei. De proiectul ei s-a ocupat Alexey Shchusev, arhitect atȃt al țarilor, cȃt și al lui Stalin. Lucrǎrile au ȋnceput ȋn 1913 și au fost finalizate ȋn 1940. Aici putem ȋntȃlni detalii ale curentului Art-Nouveau ȋmpletindu-se cu motive arhitecturale desprinse din Kremlin. Ȋn interiorul gǎrii ȋntȃlnim un restaurant al cǎrui tavan reprezintǎ o operǎ de artǎ ȋn stilul Rococo. Chiar dacǎ nu se poate compara cu cel al gǎrii din Lyon din punctul de vedere al calitǎții meselor servite, rǎmȃne totuși o experiențǎ de neuitat.
• Chhatrapati Shivaji din Mumbai
Istoricul terminal Chhatrapati Shivaji face parte din Patrimoniul Mondial UNESCO și a fost multǎ vreme un simbol al orașului Mumbai. Inițial cunoscut sub numele de Terminalul Victoria, acesta a fost proiectat de arhitectul britanic Frederick William Stevens ȋn onoarea reginei Victoria. Impunǎtoarea stație a fost construitǎ ȋn stilul gotic; a durat aproximativ 10 ani pȃnǎ a fost finalizatǎ ȋn 1888.
O fuziune de stiluri occidentale și orientale, stația a fost inspiratǎ de terminalul St. Pancras din Londra și de arhitectura palatelor indiene. Meșteșugari indieni au ajutat la construcție și au sculptat elemente ce reprezintǎ cele douǎ culturi (de exemplu, leul, simbol al Angliei și tigrul, simbol al Indiei). Interiorul afișeazǎ o bogǎție a stilului victorian, cu gresie, fierǎrie și nenumǎrate detalii inventive, precum și spații boltite mari și platforme foarte lungi și aglomerate. O parte din ele au fost realizate pe plan local ȋn timp ce altele au fost expediate tocmai din Marea Britanie. Trei milioane de navetiști trec prin stație ȋn fiecare zi, din moment ce aceasta reprezintǎ legǎtura dintre Mumbai și suburbii.
• Estacion de Atocha din Madrid
A fost prima și cea mai mare stație de tren din Madrid (și din Spania). Inauguratǎ inițial ȋn 1851, un incendiu puternic a distrus-o. Stația mǎreațǎ din fier forjat așa cum o știm acum a fost proiectatǎ de Alberto de Palacio Elissagne cu ajutorul lui Gustave Eiffel și datǎ ȋn folosințǎ ȋn 1892. Ȋn 1992 un terminal modern a fost construit, ȋnlocuind-o ca și punct de tranzit. O grǎdinǎ luxuriantǎ tropicalǎ crește ȋn holul principal al stației madrilene. Ȋntȃlnim peste 7000 de plante din 260 de specii diferite, precum și un mic lac ȋn care gǎsim mulți pești și broaște țestoase. Cele mai multe dintre plante sunt din speciile tropicale (iar cei mai mulți sunt palmieri). Pasagerii care cǎlǎtoresc prin intermediul noului terminal pot trece ȋn continuare prin Gara Atocha, care acum conține o mulțime de magazine, cafenele, chiar și un club de noapte.