Culoarea anului 2025 a fost aleasă şi anunţată în urmă cu câteva zile, de către celebrul Pantone Color Institute, o societate americană, care produce renumitele cataloage de culori (circa 800 de nuanţe ale culorilor de bază şi combinaţiile acestora), pentru toate domeniile de activitate – de la modă, la cosmetice, accesorii, gadgeturi, design interior, web design, electrocasnice etc.
Este a 26-a oară când Pantone Color Institute numește o culoare pentru anul următor, în urma unui proces care presupune analiza tendinţelor epocii, întâlniri intre specialişti din diverse ţări, care explorează mesajele și semnificațiile culorilor și modul în care acestea pot fi folosite pentru a crea o stare de spirit sau pentru a evoca un sentiment, pentru a exprima stilul de gândire specific unei epoci, o mentalitate, o atitudine de bun gust, altfel spus, o culoare conectată la “zeitgeist” (“spiritul vremurilor”), un termen preluat din filosofia germană a secolului al XVIII-lea, care se referă la “o forţă invizibilă”, care influenţează subtil o epocă.
Pantone, culoarea anului 2025 – Mocha Mousse
După “Peach Fuzz”, din 2024, “o nuanță neconvențională, pentru o perioadă neconvențională”, culoarea anului 2025, aleasă de Pantone Color Institute, este Mocha Mousse (PANTONE 17-1230 Mocha Mousse), adică, aşa cum preciza reprezentantul companiei, “un maro blând, infuzat cu o căldură senzorială și reconfortantă […] O nuanță maro bogată și caldă, care ne hrăneşte cu sugestia despre calităţile delicioase ale ciocolatei şi ale cafelei”, care “atrage dorinţa de confort”.
Vicepreședintele Pantone Color Institute, Laurie Pressman, adăuga: “Pentru culoarea Anului 2025 Pantone, am căutat o culoare care să atingă dorința noastră de confort și bunăstare și răsfățul unor plăceri simple, pe care le putem oferi și împărtăși cu alții […] Pe măsură ce lumea devine mai complexă, oamenii caută echilibrul şi pacea interioară”.
Mocha Mousse – alte valențe simbolice ale culorii anului 2025
Culoarea anului 2025 – Mocha Mousse – un maro simplu şi reconfortant, este asociată, în general, cu natura, pământul și stabilitatea. Este o culoare caldă, care evocă sentimente de siguranță, confort și simplitate. Derivată din nuanțe naturale, precum lemnul și solul, maro este o culoare care-i atrage pe cei care apreciază lucrurile autentice. Este, în acelaşi timp, culoarea oamenilor practici și perseverenți. Nefiind o culoare stridentă, Mocha Mousse poate servi drept fundal pentru alte culori mai vii.
Mocha Mousse este şi culoarea toamnei, a lemnului şi a tonurilor calde ale naturii, în anotimpul tranziției și al reflecției, iar culoarea maro captează perfect această atmosferă, amintind de ciclul vieții și de schimbările naturale, un fel de memento al conexiunii noastre cu pământul și cu lucrurile esențiale. Mocha Mousse, culoarea anului 2025, poate sugera şi o atmosferă ușor melancolică, dar, în același timp, ne îndeamnă să ne bucurăm de simplitate și de frumusețea momentului, indiferent de anotimp.
De ce contează alegerea unei culori a anului?
Culoarea anului are o energie liniștitoare, motiv pentru care este deseori folosită pentru a crea un mediu primitor și confortabil, făcând-o foarte populară si în designul interior, în toate industriile axate pe culori, în vestimentaţie, cosmetică, design web etc. De asemenea, pentru prima dată, Pantone va marca, în mod vizibil, cu această culoare, instalaţiile luminoase din mari oraşe, precum New York, Londra, Shanghai, Mumbai etc.
Fiecare an a arătat că dezvoltarea produselor, deciziile de cumpărare legate de tot felul de industrii, în design industrial, telefonie mobilă, modă, decoraţiuni, ambalarea produselor etc., au fost influenţate major de culoarea anului. Mai mult, studiile şi statisticile indică faptul că 85% dintre cumpărători își bazează deciziile de cumpărare pe culoarea unui produs.
În acest sens, Laurie Pressman, vicepreşedintele Pantone, sublinia că “scopul programului nu este de a promova o anume culoare, ci să ajute companiile și consumatorii să înțeleagă mai bine puterea pe care o poate avea culoarea; cunoaşterea semnificaţiilor culorilor ne ajută să fim o societate mai expresivă, strâns conectată, una care oferă oamenilor o înțelegere mai holistică a celor din jur și a comunităților deopotrivă”.
Benjamin Moore, culoarea anului 2025 – Cinnamon Slate
Benjamin Moore, celebra companie americană de vopsele premium și comerciale, fondată cu peste un secol şi jumătate în urmă, care a introdus unul dintre primele sisteme computerizate de potrivire a culorilor din industrie, ales culoarea anului 2025 – Cinnamon Slate (Scorţişoară Ardezie), “o combinație delicată, cum se precizează pe site-ul companiei, de culoarea prunei coapte și maro catifelat”, care emană căldură, confort şi rafinament.
“Cinnamon Slate – spunea Andrea Magno, director de marketing la Benjamin Moore – este o nuanță primitoare, care oferă stil de durată și sensibilitate modernă. Profunzimea și bogăția sa aduc un aer de accesibilitate și un sentiment de confort în întreaga casă, făcându-l un nou favorit pentru anii următori in designul interior”.
Sherwin-Williams, culoarea anului 2025 -”Quietude”
Sherwin-Williams este o companie americană de vopsele (inclusiv vopsea gata amestecată), pentru clienți profesioniști, industriali, comerciali, dar și vânzare cu amănuntul, în peste 120 de ţări.
Culoarea anului 2025, aleasă de Sherwin-Williams, a fost numită simbolic, “Quietude” (“Linişte”) şi este un “verde -salvie, cu nuanţe subtile de albastru, o nuanţă reconfortantă, menită să transforme spaţiul de locuit într-o oază de linişte şi relaxare”, după cum se precizează pe site-ul companiei.
Inspirată de serialul “Succession” (în care o anume familie Roy etala un stil de viaţă luxos, dar simplu, bazat pe utilizarea unor produse practice, extrem de scumpe, cu un design minimalist, dar de o înaltă calitate a materialelor pentru casă, automobile, vestimentaţie, electrocasnice) şi de trendul “lux discret” (Quiet luxury), “Quietude” reprezintă nevoia oamenilor de relaxare, în agitaţia cotidiană tot mai mare, “o îmbrăţişare a dorinţei de simplitate şi a unei vieţi mai lente”, aşa cum sublinia directorul de marketing al Sherwin-Williams.
De fapt, compania a propus o “capsulă” de culori pentru anul 2025, în jurul conceptului “Naturally Refined” (rafinat în mod natural), un amestec sofisticat de culori neutre, cremoase – maronii calde (“Nutshell”/ “coajă de nucă”), galben luminos (“Convivial Yellow”), “Snowbound”(un alb sofisticat cu subtonuri calde) şi verde blând” – culori inspirate de tendinţele actuale şi de schimbările prin care se preconizează că va trece societatea în anul următor. Sunt nuanţe selectate pentru a crea spaţii primitoare şi elegante. Sunt culori prezente şi în paleta Pantone, ideale pentru dulapuri, tavane, podea, mobilier sau lămpi.
Glidden Paint, culoarea anului 2025 – “Purple Basil”
Glidden Paints, un furnizor american de vopsele pentru diverse industrii, inclusiv design, modă și bunuri de larg consum , a ales pentru culoarea anului 2025, “Purple Basil” (busuioc mov/ violet), o culoare îndrăzneaţă, bogată si liniştitoare în acelaşi timp, care inspiră un sentiment de creativitate şi lux şi care dă o notă foarte personală, de rafinament, diverselor spaţii, în combinaţie cu alte culori, mai deschise.
“Purple Basil”, preciza expertul în culori de la Glidden Paint, “este o culoare îndrăzneață, dar adaptabilă, care adaugă energie unei camere fără a o copleși, o nuanță bogată, atemporală, sofisticată, o combinație de albastru rece și roșu cald”.
Se poate folosi “Purple Basil” nu numai pentru interioare, ci şi pentru exterior (o uşă, obloane, ferestre, ornamente arhitecturale), pentru a aduce un plus de culoare în aer liber.
Graham & Brown, culoarea anului viitor – Elderton
Culoarea favorită a celor de la Graham & Brown, o companie engleză de vopsea şi tapet, este “Elderton” (denumire care vine de la “soc”, un arbust tradiţional) – o nuanţă de maro naturală, utilizată de secole în designul interior, aducând echilibru și căldură.
Paula Taylor, stilist și specialist în tendințe la Graham & Brown, o descrie ca pe “o culoare cameleonică, sofisticată, dar confortabilă, în funcție de starea de spirit emanată de spațiul în care se află. Va adăuga dramatism culorilor cu care se combină, prin crearea unui fundal de teatru, permițându-le să strălucească. Locuinţele noastre sunt spații în care putem fi cei mai sinceri și mai creativi, iar Elderton este nuanța perfectă pentru a elibera potențialul oricărei încăperi”.
Graham & Brown a ales şi “designul anului 2025”, pentru tapet, în armonie cu “Elderton”, culoarea anului – Rivington Folly – inspirat de “Rivington Terraced Gardens”, un parc/ pădure amenajată pe versantul dealului Rivington Pike, inspiraţie prin care celebrează rădăcinile culturale și moștenirea britanică. Tapetul înfăţişează copaci vechi (pigmentați într-o nuanță terțiară întunecată, cu subtonuri roșiatice, asemănătoare vârstelor pietrelor de arboretum/ grădină), care se ridică în peisaj și învăluie spațiul, pe fundal putându-se observa clădiri vechi.
Alte alegeri pentru culoarea anului 2025
Valspar Corporation, companie americană de vopsele, cu o istorie de peste două secole, a optat pentru un albastru ultramarin, care exprimă încredere şi constanţă, liniştea dintre “fluxurile şi refluxurile vieţii”, cum spun reprezentanţii companiei. Totodată, folosind nuanțe clare și reci, imită starea de spirit din spațiul virtual.
Behr Paint Company a optat pentru Rumors (MQ1-15), un amestec de roşu şi maroniu, o culoare care aduce un sentiment de energie și lux, dar şi de căldură și familiaritate, care se combină foarte bine cu alb, negru şi nuanţe neutre, calde.
Minwax Company a ales violet, “ideal pentru cei care doresc să-și arate individualitatea și să fie îndrăzneți. Violetul, atunci când este asociat cu tonuri naturale, creează un contrast izbitor, care se simte atât clasic, cât și contemporan”, spun reprezentanţii companiei.
Krylon Company – culoarea anului 2025, aleasă de această companie, este “Hammered Black” (negru metalic), atemporal şi elegant, care se poate combina cu apropape orice altă culoare.
Dutch Boy Paints a ales, pentru 2025, “Mapped Blue”, un albastru cu tonuri medii, elegant, clasic.
James Hardie Company, o companie globală de materiale de construcții, a propus “Mountain Sage” (care aduce sentimente de linişte şi echilibru, ca atunci când priveşti un peisaj montan) – un verde versatil, care aduce pace și armonie în orice spațiu, care poate să iasă în evidenţă foarte frumos, în combinaţie cu bej, alb și gri standard.