Rareori s-a mai imbinat in istoria lumii fantezia cu practica, pentru a da nastere unei asemenea constructii curajoase, si in acelasi timp perfect potrivite scopului crearii sale. Primind aprecierea expertilor de la UNESCO, dar si a personalitatilor religioase, recent capatand si statutul de bazilica, La Sagrada Familia (sau Sfanta Familie) a avut parte de intamplari care merita povestite, la poalele ei avand loc framantarile puternice ale unui stat.
Povestea impozantului monument religios a inceput in 1882, cand arhitectul Francisco de Paula del Villar a decis sa construiasca o biserica de inspiratie gotica in Barcelona. Aceasta avea sa se remarce prin marime si arhitectura, urmand sa atraga mii de credinciosi. Doar un an mai tarziu, acesta se retrage din proiect, lasand totul pe mainile lui Antoni Gaudi, una dintre cele mai importante personalitati ale culturii catalane. Acesta a schimbat planul initial aproape in totalitate, fara a uita insa de elementele gotice; ceea ce a facut insa ca La Sagrada Familia sa se remarce intre toate contructiile religioase este imbinarea inteligenta a acestora cu elemente moderniste, o combinatie care in teorie nici nu parea posibila. Rezultatul, si anume proiectul pentru Basílica i Temple Expiatori de la Sagrada Família (numele intreg) i-a lasat pe toti fara cuvinte; era mai mult decat perfect.
Lucrarile insa au progresat lent din cauza marimii constructiei, care poate concura fara probleme cu orice catedrala din lume si mai ales cu cea din acelasi oras, dar si din cauza detaliilor foarte numeroase. Era clar ca nu avea sa fie terminata in timpul vietii artistului, ceea ce s-a si intamplat; se spera ca intreaga cladire va fi gata in 2026, cand se vor implini 100 de ani de la moartea lui Gaudi. Acesta si-a dedicat anii finali ai vietii pasiunii care il consuma: construirea monumentului La Sagrada Familia, unde avea sa fie depus dupa moarte. Era parte din el, pana la urma.
Geniul lui Gaudi insa, pe langa mostenirea culturala pe care a lasat-o lumii intregi, a mai adaugat acesteia si multe intrebari greu de raspuns. Desi lucrarile pentru terminarea monumentului religios au continuat aproape fara intrerupere, desi in ritmuri diferite, felul exact in care ar fi trebuit sa arate cladirea in viziunea lui Gaudi ramane inca o problema de rezolvat. Desi exista un comitet special cu scopul de calcula exact dimensiunile si distantele dorite de marele arhitect, alti specialisti s-au plans de faptul ca lucrarile de La Sagrada Familia s-au indepartat de dorinta initiala a arhitectului.
Desi nu a fost creata pentru a sluji scopului unei catedrale, marimea si decoratiunile de neegalat erau menite sa fie un omagiu adus in fata divinitatii. Desi era constient ca lucrarea va dura zeci de ani sau chiar mai mult, cum a fost si cazul, Gaudi nu s-a panicat niciodata: “Clientul meu nu se grabeste” obisnuia el sa spuna. Intreaga constructie este incarcata de simbolism, de la numere la cuvinte inscriptionate in interior. Astfel, turnurile de inaltimi diferite sunt toate menite sa reprezinte un personaj bibilic: 12 de aceeasi inaltime pentru apostoli, inca 4 mai mari pentru evanghelisti, unul inalt pentru Fecioara Maria (desi initial trebuia sa fie mai mic decat ale evangehlistilor) si cel mai inalt, simbolul lui Hristos, care sa domine La Sagrada Familia. Simbolurile pentru Alfa si Omega sunt la randul lor incrustate in constructie, precum si cuvinte cu semnificatie religioasa ca “Hosanna”, “Excelsis” sau “Sanctus”.
Intreaga La Sagrada Familia pare a fi un omagiu adus lui Iisus si vietii sale. Astfel, fatadele prezinta pe rand nasterea, crucificarea si gloria invierii, acestea fiind reprezentate mai simplu sau mai entuziast, in functie de natura lor. In special ultimele doua contrasteaza puternic: patimile sunt incadrate de niste coloane care seamana cu niste trunchiuri inclinate de copaci. Tehnica folosita, clar-obscurului creste si mai mult senzatia de tristete si sobru. Fatada Gloriei reprezinta drumul spre divinitate, fiind luminoasa si bogat decorata cu figuri si simboluri.
De curand, lumea linistita si menita contemplatiei din La Sagrada Familia a fost afectata de un incident in care un incendiator a creat panica prin intermediul unui incendiu cauzat in cadrul cladirii; desi nimeni nu a fost ranit, iar cladirea nu a fost afectata, acesta este un semn Spania inca nu este atat de calma pe cat si-ar dori, vizita Papei Benedict al XVI-lea fiind intrerupta de proteste legate de cheltuielile vizitei papale, dar si de atitudinea acestuia anti-homosexualitate. Insa aceste probleme sunt minore fata de evenimentele desfasurate in jurul cladirii in 1936, in timpul Razboiului Civil. Atunci, atelierul lui Gaudi si schitele acestuia, precum si parti din bazilica au fost distruse de anarhisti, cauzand problemele de acum.
In prezent insa, La Sagrada Familia se inalta linistitor deasupra celorlalte cladiri din apropiere. Constructiile continua aproape in fiecare zi, fondurile scurgandu-se in continuare spre fundatia care se ocupa de incheierea proiectului. Desi statul spaniol nu contribuie direct in niciun fel, banii din vanzarea biletelor, dar mai ales donatiile private fac minuni pentru constructie; astfel, cei interesati si iubitori de arta pot sa aiba parte de un tur virtual al monumentului, putand sa faca si o donatie pe site-ul oficial al bazilicii.