Decembrie a venit in fiecare an din viata noastra, Mos Craciun, mai putin. Tot la fel lipseste si spiritul de odinioara, cu atat mai mult cu cat ne trezim uluiti, oarecum panicati, pe 23 decembrie, chiar 24, ca nu am cumparat de nici unele, drept pentru care, doboram recordul de anul precedent, spargand cardul de credit, caci doar trebuie sa cumparam un cadou pentru cel mic, parinti, eventual, iubita sau sotie, iubit sau sot, o mica atentie pentru tanti Antonia, vecina de la 3, care ne-a imprumutat tot anul cu cate o cana de zahar, un suvenir de la vreun targ de Craciun pentru colegii de serviciu si poate, intr-un final, avem ghinionul sa ne amintim ca ne-am fi dorit si noi ceva, doar suntem in perioada cadourilor.
Ba mai mult decat atat, copilul nostru ne-a sacait tot anul sa-i cumparam un joc, asa ca ne-am gandit ca macar Mos Craciun sa fie mai bun si intelegator cu dorintele celui mic, si cum batranelul este foarte ocupat, ne-a rugat pe noi sa-i cumparam jocul copilului. Ne ducem la cel mai mare supermarket, imbulzeala este si ea ofertanta, impunsaturile nu sunt foarte dureroase, ceea ce ne ajuta sa ajungem, speram ca in timp util, la raionul de jucarii, acolo unde si putem ingenunchea, caci respectivul joc nu mai e-n stoc. Instalatiile palpaie peste tot, luminitele sunt atat de mari, incat ne lasa impresia ca sunt ochii vigilenti ai lui Mos Craciun si ai spiridusilor, parca din ce in ce mai trandavi. Nu ne mai ramane nimic de facut, poate doar sa ne calmam, si sa incercam sa ne facem loc, ori cu coatele, ori in genunchi, printre oamenii disperati si fara nicio limita, cand vine vorba de a-si cumpara carnati si cozonac.
Eventual, ar fi indicat sa ne gasim si ceva de facut in cele cateva ore cat vom astepta la casa, cu cosul burdusit de alimente, cadouri si alte nimicuri. Copilul din noi isi opreste respiratia, iar privirea i se prioneste in gol, dupa care se intreaba: unde e Mos Craciun? Insa daca ne uitam spre un panou publicitar, ba din dreapta, ba din stanga, ba in spate, ba in fata, ba sus, raspunsul il vom primi de indata de la Coca Cola. Mos Craciun sta pe un afis, cu o sticla de Coca Cola in mana, ne zambeste, lasandu-ne sa ne imaginam, dupa cum se intoarce, ca este un actor din Tanar si Nelinistit. Dupa minute bune de stat la coada, urmarind cum alimentele, hainele celorlalti se misca precum melcii pe banda, cu siguranta nu mai vrem sa mai vedem, cel putin cateva zile, un alta Mos Craciun cu ochii imbujorati. Si asteptam.
Asteptam. Intr-un final, ne vine randul, punem din cos pe banda atat cat se poate, parca mult mai vioi, dupa care cineva incepe sa ni se epureze din cadouri si alte produse. Motivul? Ba nu mai au eticheta, ba e codul de bare neclar, ba e rupta o particica din eticheta de 10 grame s.a.m.d. Si bineinteles ca ni se da si o explicatie, dupa care suntem intrebati daca ne mai dorim acel produs, si daca da, se duce (si ajunge inapoi) de indata un asistent. Si iarasi asteptam. Iarasi asteptam. Toti ceilalti din spatele nostru asteapta. Mos Craciun continua sa ne zambeasca, ba chiar, pare ca se mai misca din cand in cand si el. E si normal, la cati oameni curiosi se chiorasc la fata lui rosie.
Dupa toate aceste mici aventuri, iesim din magazin, incarcam in masina pungile burdusite si ne urcam la volan. Daca avem noroc, vom intalni alti cativa Mosi Craciuni pe strada, zdranganind din clopotel si, de ce nu, vanzand bratari, ilustratii etc. Vom avea timp sa ne uitam indelung la ei, intrucat va fi aglomeratie pe strazi. Si totusi, ne-a ramas gandul la faptul ca nu i-am gasit, in numele Mosului, desigur, jocul dorit de cel mic, drept pentru care incepem sa dam Internetul peste cap, cautand prin cele mai ascunse cotloane cadoul perfect. Intr-un final, il gasim, deci mai scapam de o corvoada. Speram, totodata, sa ne vina, totusi, inainte de Craciun, doar e perioada sarbatorilor, si toti oamenii cumpara cadouri, chiar si din magazinele online. Si imediat intelegem motivul pentru care omuletul acela verde, Grinch, a furat Craciunul.
Trecand de la acest raspuns la un moment de relaxare, deschidem televizorul: peste tot colinde, brazi impodobiti, care mai de care mai plini cu instalatii, beteala si globulete, moderatori de emisiune in costume de Mos Craciun, reclame cu si despre sarbatorile de iarna, pana si logourile canalelor de televiziune sunt impodobite. Chiar si asa, un gand negru si cutremurator ne strafulgera mintea: am uitat sa cumparam o mica atentie si pentru socri, am uitat sa cumparam paine, am uitat sa cumparam atatea, incat va fi nevoie sa ma dam o fuga la supermarket, daca poate fi numita fuga, si nu cumva maraton de 3 ore.
Si toate aceste alimente vor incetini procesul de digestie, il vor complica, cel putin acelora care nu vor face rabat de la mancare, doar Craciunul inseamna sa mancam pana la refuz. De aici pana la nervi nu e decat un mic pas, pe care oricum, altadata, il facea Mos Craciun. Dar totusi, nu trebuie sa ne pierdem cumpatul, sa ne pierdem cu firea, nici macar nu ne permitem, caci trebuie sa ramanem lucizi, noi si nervii nostri. In tot acest maraton, in toata aceasta fuga simfonica a nervilor, nu ne preocupam, de fapt, de ceea ce ar trebuie sa ne preocupe, mai cu seama, de linistea noastra si a celor dragi.
E drept ca in preajma Craciunului, dorinta noastra de a ne cumpara un gadget sau orice altceva se intensifica, insa ar trebui sa ne fie de ajuns faptul ca tot anul este unul solicitant si deopotriva obositor. Candva, pentru noi exista Mos Craciun, ii scriam o scrisoare ori pur si simplu inganam ce ne dorim. Bineinteles ca, in cateva dati, chiar am primit ce ne-am dorit cu atata ardoare, altadata, am primit cateva dulciuri si, eventual, o broscuta din plastic, ce se misca pe doua arcuri.
Insa ceea ce este foarte interesant este tocmai faptul ca fanteziile din copilarie ne fac rau, ne pot deprima, nu direct, ci indirect, indeosebi daca putem spune ca l-am vazut pe Mos Craciun crescand, ca un copil, in reclamele Coca Cola, maturizandu-se, schimbandu-si infatisarea, chiar si slabind, ori purtand ochelari. Pe de alta parte, multi dintre noi nu au avut sansa sa cunoasca legenda din jurul acestui personaj fascinant pentru copii, istorioarele care s-au strans deasupra lui Mos Craciun. In schimb, am avut nesansa ori sansa sa-l vedem pe Mos Craciun in viziunea Coca Cola, sa asistam la ceea ce, in publicitate, se numeste crearea unui brand, fie el unul inerent. Si in timp ce unii copii il asteapta pe Mos Craciun, altii isi asteapta parintii, cu nasul lipit de geamul aburind. Si acesta este, iarasi, un paradox al vietii, sau mai degraba, o diferenta a doua lumi.
Inceputuri
Cu totii stim ca, de pilda, Mos Craciun este acel om darnic si bun, care le aduce, in noaptea din 24-25 decembrie, cadouri copiilor cuminti. Pana la acest nivel, credem ca ne intelegem intrutotul, sunteti cu totii de acord cu noi. Insa cand trecem la celalalt nivel, si-anume la origini, sunt foarte multe aspecte de discutat, subiectul fiind cum altfel decat incarligat. Spre exemplu, ni se spune ca Mos Craciun este „o versiune recenta a Sfantului Nicolae”, numit la fel de sugestiv Mos Niculae. Fiecare popor isi are propria viziune asupra acestui personaj, insa imaginea promovata in ultimii ani ne arata ca exista nenumarate similitudini intre viziuni: costumatia este aproape aceeasi, chipul infatiseaza bunatate si prietenie.
Mosul are o sanie cu reni care zboara, intr-o singura noapte, reusind sa le aduca celor mici cadouri. Intra pe horn si le pune cadourile sub bradul de Craciun ori in cizmele lustruite de copilasi. Se mai spune, de asemenea, ca Mos Craciun isi are originile inca din secolul al IV-lea. De fapt, este vorba de Sfantul Nicolae, un episcop, cunoscut in randul oamenilor pentru darnicia sa. Si literatura a contribuit la conturarea unei imagini cat mai clare a simpaticului Mos Craciun. In 1823, Clement Clarke Moore avea sa scrie un text, prin intermediul caruia un personaj grasut, foarte zambitor si cu o fata prietenoasa isi face apartia: Mos Craciun. Ilustratorii unei celebre publicatii au valorificat miturile din jurul acestui personaj fascinant, creandu-i o imagine comerciala, placuta oamenilor, poate conforma cu ceea ce oamenii, ori de ce nu, copiii isi doreau. Ceea ce a urmat a fost inevitabil.
Tot mai multi au inceput sa contribuie la crearea unei imagini, spunandu-se chiar ca Mos Craciun ar veni de la Polul Nord. Insa imaginea pe care astazi o cunoastem cu totii a fost conturata de poate cel mai cunoscut brand din lume: Coca Cola. Si totusi, in Romania, se spune altceva: Mos Craciun ar fi fost un barbat rau si lipsit de bunatate, care a refuzat s-o primeasca pe Fecioara Maria in ieslea lui sa nasca. In schimb, sotia lui, o primeste pe Fecioara Maria, ba chiar, o si ajuta sa-l nasca pe Iisus. Infuriat la culme, Craciun, cum il chema pe barbatul rau, ii taie mainile sotiei lui, insa Fecioara Maria i le lipeste la loc. Astfel, Craciun a ramas impresionant de minunea facuta de tanara femeie, drept urmare isi schimba religia. In folclorul romanesc se spune ca barbatul Craciun s-a convertit la crestinism, insa aceasta religie nu exista pe-atunci, prin urmare, am putea spune ca aceasta legenda nu are niciun temei, nici macar printre datele istorice, cel putin in ceea ce priveste anumite detalii, mai mult sau mai putin importante.
Mos Craciun in viziunea Coca Cola
O imagine frumoasa vinde mai bine de un milion de ori ca un text bine gandit. Si acest lucru a fost inteles pe deplin de Coca Cola, ca rezultat, in 1931, aparand prima campanie publicitara din preajma sarbatorilor de iarna, care-l avea in centru pe Mos Craciun. Iarasi, inevitabilul s-a intamplat: oamenii au inceput sa confunde imaginea din mituri, legende, spuse cu cea promovata de Coca Cola, dandu-se startul unei adevarate nebunii sociale. Totodata, parintii au inteles ca, atat timp ca le inradacineaza copiilor ideea existentei lui Mos Craciun, copilaria acestora va fi una plina de sperante si deopotriva, lucruri frumoase. Nu e nicio indoiala ca povestile prind bine, si nu numai la adulti, caci si acestia din urma au fost de-a dreptul fascinanti de toate aceste povesti. Si acum, compania Coca Cola, prin intermediul publicitatii, reuseste sa creeze o imagine coerenta a acestui personaj.
Mos Craciun a aparut si inca apare drept un om prietenos, imbracat cu un costum rosu, cu barba si parul alb. Obrajii ii sunt imbujorati, Mos Craciun fiind si un barbat durduliu. El ne zambeste cu bunatate pe o coloana sonora vesela. In zambetul lui trebuie sa citim darnicia, dar, in acelasi timp, trebuie sa ajungem sa confundam sticla de Coca Cola cu spiritul Craciunului. Astazi, de pilda, putem vorbi de Craciunul Coca Cola, de Mos Craciunul Coca Cola s.a.m.d. Amploarea fenomenului este pe cat de mare, pe atat de productiva pentru produsele comercializate de compania americana, cu atat mai mult cu cat bautura companiei era vazuta, pana la acel moment, drept una de consum in sezonul cald.
Din 1931 pana in 1964, oamenii au avut sansa sa-l vada pe Mos Craciun jucandu-se, band Coca Cola, stand la biroul sau si citind, impartind cadouri copiilor cuminti. Aceste imagini apareau peste tot, in magazine, pe strazi etc. Cel care avea sa creeze aceasta imagine era ilustratorul Haddon Sundblom, acesta inspirandu-se din poemul lui Clement Clarke Moore. Chiar si asa, in intreaga lume, putini sunt cei care sa cunoasca existenta acestui text, in care imaginea lui Mos Craciun a aparut, poate in cele mai apropiate detalii de ceea ce noi recunoastem in prezent.
Si, bineinteles, continuam cu cateva detalii socante, in aparenta, din imaginea lui Mos Craciun, deja inradacinata in mentalitatea intreg mapamondului:
● Stim cu totii ca batranelul dolofan si darnic poarta un costum rosu, nu? Culoarea vine de la cea a companiei americane, Coca Cola, prin urmare, aceasta l-a imbracat pe Mos Craciun, pe care astazi il cunoastem. Nimic mai dezamagitor pentru copilaria noastra.
● Fenomenul a cuprins intreaga lume, si daca vreti sa va faceti o idee, ganditi-va ca oamenii, in special copiii, ajunsesera sa-i trimita scrisori Mosului, sau poate nu neaparat lui, ci companiei americane. In acest fel, intelegem si originile acestui obicei, chiar daca parerile sunt impartite.
● Se spune ca artistul care l-a desenat pe Mos Craciun, Haddon Sundblom, ar fi creat mai intai o versiune a Sfantului Nicolae. Apoi insa, s-a apelat la imaginea personajului al carui nume il cunoastem noi astazi. Ba mai mult decat atat, Sundblom a folosit, in pictarea lui Mos Craciun, un model, un om in carne si oase, mai cu seama, s-a folosit de trasaturile unui prieten, pe numele sau Lou Prentiss. Din nefericire, prietenul a murit, asa ca Sundblom a trebuit sa se foloseasca de propriile sale trasaturi, pictand imaginea lui Mos Craciun, uitandu-se in oglinda la propria-i fata.
● Acei copii care au aparut, alaturi de Mos Craciun, erau inspirati, de fapt, de vecinii lui Haddon Sundblom. Cu alte cuvinte, fetele copiilor din reclama Coca Cola aveau trasaturile vecinilor artistului ilustrator.
Cu toate acestea, nu putem sa nu admitem ca toate contributiile companiei americane i-au priit copilariei noastre si nu numai, caci inca le fac bine atator copii, visurile si sperantele lor sunt alimentate, credinta in spiritul unui om darnic a ramas si ramane vie. Mos Craciun este un simbol veritabil al sarbatorii de iarna, al darniciei si, dincolo de nervii pe care ni-i putem face in maratonul cadourilor, ramane spiritul de odinioara, raman dorintele noastre din copilarie. Si sa raspunde la intrebare de la inceput – Unde e Mos Craciun – spunem ca este in fiecare dintre noi, cel putin o calitate din acest personaj dainuie sau ar trebui sa dainuie in noi.
Productiile cinematografice au preluat imaginea Coca Cola
S-a intamplat, si de aceasta data, inevitabilul, si-anume cultivarea aceleiasi imagini, prin intermediul productiilor cinematografice. Batranelul simpatic cu barba, in costum rosu a tot aparut prin diferite filme, in anumite dati, producatorii ducandu-si imaginatia pana la cel mai extrem punct. Mos Craciun a fost casatorit in filme, a fost obligat sa divorteze, a clacat, renuntand la a-si mai face datoria de a le imparti cadouri copiilor, a fost acuzat de inselaciune, a intrat la puscarie ori pur si simplu a fost ilustrat in cea mai simpla postura a sa.
Sa ne amintim, de pilda, de Miracle on 34th Street sau de alte pelicule celebre de gen, in care Mos Craciun a aparut, si vom constata ca imaginea pe care astazi o avem i se datoreaza acestor productii, care au preluat ceea ce Coca Coca lansase, transformand si actualizandu-l pe Mos Craciun. Si alegerea actorilor care aveau sa interpreteze rolul Mosului a fost pe cat de grea, pe atat de interesanta. Tocmai de aceea, sa va faceti o idee, va prezentam cativa actori, care, de-a lungul timpului, i-au dat viata lui Mos Craciun:
● Edmund Gwenn – Miracle on 34th Street (1947)
● Sebastian Cabot – Miracle on 34th Street (1973)
● Leslie Nielsen – All I Want for Christmas (2000)
● Lloyd Bridges – The Nick of Time (1991)
● Douglas Campbell – Once Upon a Christmas (2000)
● Nigel Hawthorne – Call me Claus (2001)
● Tom Hanks – The Polar Express (2004)
● John Goodman – The Year Without a Santa Claus (2006)
● Paul Giamatii – Fred Claus (2007)